سکوت

مرغ سحر ناله کن

علوم پیش‌نیاز کار رسانه‌ای

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۴۰ ب.ظ
دفعه اول که به استاد فرج‌نژاد گفتم می‌خواهم در زمینه سینما کار کنم، گفت برو بشین علوم عقلی، تفسیر قرآن که متن دین است و تاریخ، خصوصا تاریخ معاصر بخوان.
دفعه دوم که بهش درباره سینما گفتم، گفت نشستی تفسیر قرآن بخوانی یا نه!؟
برایم عجیب بود که ربط سینما و نقد فیلم به این چیزها چیست، تا این که طلبه‌هایی را دیدم که وارد کار سینمایی شده بودند و با موضوع تجاوز پدر به دخترش فیلم می‌ساختند، زندگی‌شان دیدن فیلم‌های سانسور نشده در طول روز و دانلود آن‌ها در طول شب بود و آخر کارشان هم خروج از حوزه!
قبل از ورود به هنر باید مبانی دینی را قوی کرد و الا تبدیل می‌شویم به همان آخوندی که استاد کارگردانی مدرسه اسلامی هنر درباره‌اش می‌گفت: روز اول با لباس روحانیت آمد و روز آخر با لباس شخصی رفت و حالا نماز هم نمی‌خواند و اعتقادی به ازدواج ندارد.
  • جواد انبارداران

محمد حسین فرج نژاد

نظرات (۸)

شدیدا درست میگید😶
پاسخ:
دست شما درد نکنه
ممنونم وقت‌ برای خوندنش گذاشتید
  • علیرضا ‌‌
  • چقدر دیر من ایشون رو شناختم
    پاسخ:
    شب آخر به زحمت پسرم رو گرفته بودم تا کنارش بشینم و کمی ازش استفاده کنم، با خودم یک لحظه گفتم مگه چه قدر ارزش داره که حالا توی این گیر و دار باهاش صحبت کنم
    ولی بعد فهمیدم این لحظه تا آخر عمر دیگه برام تکرار نمیشه
    اجازه هست تصویر این مطلب شمارو اینستا منتشر کنم؟
    خیلی نکته‌ی مهمی هست
    پاسخ:
    سلام، خوشحالمون می‌کنید با این کار
    بی‌منبع با منبع با تغییر بی‌تغییر
  • یاس ارغوانی
  • چقد خوب :)
    قابل تامله واقعا :)
    حس میکنم همه مشکلات حالا نه شاید همه ولی بخش اعظمیش سر همین هست که بطن قرآن رو نفهمیدیم
    پاسخ:
    حال بطن قرآن که هیچی
    کسی توی این وبلاگ هستش دستش رو بالا بگیره و بگه من یک بار ظاهر قرآن رو، در حد خوندن ترجمه‌ش خوندم؟
    اولین بار که خوندم زیاد دقت نکردم.
    فکر کردم منظورتون از استاد یه آیت الله ریش سفید جا افتاده با هفتاد هشتاد سال سن باشه.
    الان که تازه متوجه شدم کی رو میگید....
    پاسخ:
    باید هشتاد تا آیت‌الله برن و بیان تا یکی مثل این استاد دنیا به خودش ببینه.
  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)
  • با کل متن شما موافقم
    البته یه سوال دارم
    به نظر شما تجاوز پدر به دختر واقعیت نداره و نباید درباره اش فیلم ساخت؟ این مثال رو کاش حذف کنید مثالی بزنید که مطلبتون رو خدشه دار نکنه
    حتی یه غیر متدین هم قبل سینما و هنر باید از اخلاق خودش رو غنی کنه

    البته من تا حدی معتقدم هنرمند نباید محدود باشه باید اجازه داشته باشه آزاد تر حرف بزنه
    هنر بیان احساسات هست احساسات متغیر هستند یه لحظه آدم حس خوبی داره یه لحظه حس بد
    فیلتر های شدید اخلاقی باید برای فیلتر اندیشه غلط باشه ولی احساسات باید بیان بشن
    این نظر منه
    شاعر داریم شعری داره در مدح اولیا
    و شعر دیگه ای از خستگی از این که چرا اصلا آفریده شده از خدا شکایت کرده این ها احساسات انسانه به هر حال
    پاسخ:
    سلام
    چرا قطعا واقعیت داره، جنایت‌ها و فسادهای خیلی زیادی اتفاق می‌افتند که واقعیت دارند اما هر چیز که شد واقعیت که نباید درباره‌ش فیلم بسازیم.
    انتقاد ما به فیلم خانه‌پدری هم همین بود، اگر به فرض در جریان قتل رومینا اشرفی، یک نفر سر دخترش را به دلیل ارتباط با نامحرم سربرید که نباید در تمام کشور رسانه‌ای و مسأله یک شود و بعد کل جامعه و فرهنگ تخطئه شوند، هیچ کجای دنیا بعد از چنین قتل‌هایی به فرهنگ و اجتماع و مسئولین حمله نمی‌شود.
    مثل قتل‌های چارلز منسون، قاتل معروف آمریکایی حتی به دیده طنز بهشون نگاه میشه و در فیلم روزی روزگاری در هالیوود ازش استفاده میشه.
    این دوستان طلبه ما هم نه به دلیل دغدغه‌مندی که به علت افتادن در ورطه روشنفکری و انتلکت این ایده فیلم‌شان شده بود و الا هزاران اولویت دیگر هم هست و تجاوز پدر به دختر مسأله کشور ما نیست و برجسته کردن اون در جامعه چیزی نیست جز سیاه‌نمایی و ندیدن میلیون‌ها پدرِ دختردوست و حامی.
    حال اگر این حرف‌ها قانع کننده نبود من مثال تجاوز پدر به دختر رو حذف کنم.
  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)
  • سلام مجدد
    پاسخ شما و استدلالی که دارید قابل تامل هست
    درسته سیاه نمایی نباید کرد
    مثالتون با استدلال شما مثال خوبیه
    البته به نظرم یه حد تعادلی وجود داره
    از طرفی اگه هر کس که مشکلات رو به روی جامعه و مسئولین بیاره ما بگیم سیاه نمایی میکنه مانع رشد فرهنگ میشه
    زیبا بود برام پاسختون
    پاسخ:
    علیک سلام
    کلا فیلم‌ها باید واقع‌گرا باشد نه سیاه‌نما یا سفیدنما
    نمونه خیلی خوب سیاه‌نمایی فیلم عصبانی نیستم هستش که در این فیلم یک نفر آدم درستکار سالم پیدا نمی‌کنیم، تمام آدم‌ها دزد و دلال و مشکل‌دار هستند.
    ما میگیم اگر در فیلمی آخوند بد رو نشون دادند، آخوند خوب رو هم باید نشون بدن. فیلم مارمولک چنین امتیازی رو داره برخلاف فیلم پارادایس که با عده‌ای ابله روبرو هستیم.
    بزرگوارید، چشماتون زیبا میبینه
    استادتون در قید حیات هستن؟
    اسم کاملشون چیه؟
    پاسخ:
    استاد محمدحسین فرج‌نژ‌اد
    اسمش رو جست‌و‌جو کنید همه چیز روشن خواهد شد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.