سکوت

مرغ سحر ناله کن

چالش 10 کاری که باید قبل از مرگم انجام بدهم

شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۴۲ ب.ظ

دیشب به یکی از آن حالت‌های بحرانی وجودی دچار شدم. چشم‌هایم را از سرم کندم و بردم بالا و از دید یک پرنده زندگی‌ام را نگاه کردم. شخصی از جایش بلند می‌شود، نماز می‌خواند، کتاب می‌خواند، می‌نویسد، می‌خوابد، بازی می‌کند، کار می‌کند، می‌خورد، خرید می‌کند، می‌خوابد و دوباره فردا از نو این کارها را تکرار می‌کند.

فکر کردم زندگی چه قدر پوچ است. زندگی مشتکل از مجموعۀ کارهای تکراری و روتین روزانه است. از صبح که آگاهی خودمان را بعد از خواب به دست می‌آوریم، استرس‌ها و دلهره‌ها شروع می‌شوند، اگر دردهایی در بدن داشته باشیم مثلا گوش دردی که من الآن دارم، به کار می‌افتند. این همه درد می‌کشیم و استرس داریم و حرص زندگی و پول و تحصیل و سلامتی و.. را می‌خوریم تا این که یک روز می‌میریم و از یادها فراموش می‌شویم.

با این حساب صادق هدایت و ارنست همینگوی عاقل‌هایی بودند در میان ما. فرآیند مرگ را تسریع کردند و خودشان تصمیم گرفتند چه روزی به زندگی‌شان پایان بدهند. قدرتمند و با شهامت خودشان را کشتند و مرگ را قبول کردند.

این استدلال خیلی درست است. زندگی واقعا پوچ و خسته کننده است. در فضایی که خدا نباشد و تفسیر درستی از مرگ نداشته باشیم کار درست را دارند انسان‌های خودکُشته می‌کنند. با فنا و نابودی خودمان به یک آرامش ابدی می‌رسیم و در یک لحظه مثل یک خواب به تمام سختی‌هایمان پایان می‌دهیم.

اما چون خدا هست و اعتقادی به نام معاد در اصول دین داریم زندگی اصلا پوچ و بیهوده نیست. کارهای روتین و تکراری معنا می‌یابند و این معنا را مرگ به زندگی می‌دهد. مرگ را اگر پلک زدنی بدانیم، که در یک لحظه از دنیا به برزخ منتقل می‌شویم. دیگر هیچ کار کوچکی بیهوده نیست و حتی بیشتر از یک بی نهایت ارزش دارد. هر یک کار کوچکی در ارتباط با ابدیت خالدی که پیش رو داریم بی نهایت ارزش دارد. لحظاتی که فقط یک بار زندگی می‌شوند و زمینۀ ادامۀ زندگی در برزخ و قیامت را فراهم می‌کنند.

به خاطر اهمیت و ارزش مرگ است که در قرآن آن قدر روی آن صحبت شده. و در احادیث توصیه شده به قبرستان بروید، مُرده را غسل بدهید و طوری نماز بخوانید که انگار آخرین نماز عمرتان را می‌خوانید.

یاد مرگ فوایدی دارد. باعث می‌شود به شدت روی هر لحظه‌مان مراقبت کنیم، می‌ترسیم از این که گناهی مرتکب شویم، اگر سختی در دنیا ببینیم با خودمان می‌گوییم می‌گذرد و أجل‌مان می‌رسد و راحت می‌شویم، روی خیلی از مسائل پیش پا افتادۀ دنیوی مانور نمی‌دهیم و خودمان را خسته نمی‌کنیم، وسواس کمتری به خرج می‌دهیم.

این نوع زندگی کردن، که هر لحظه به یاد مرگ باشیم و هر فعلی که بخواهیم انجام بدهیم آن را با مرگ تطبیق بدهیم را "زندگی مرگبار" می‌نامیم. این که من این متن را طوری بنویسم که برای بعد از مرگم بماند، در ابدیت من تاثیری داشته باشد، سعی کنم مخلصانه باشد و فایده‌ای به بقیه برساند، تمام این‌ها حاصل تفکر زندگی مرگبار است.

دیشب فهمیدم سردار سلگی شهید شده است و بعدترش فهمیدم یکی از آشنایان که با هم می‌نشستیم و چایی می‌خوردیم و می‌خندیدم بعد از دو هفته درد کشیدن روی تخت بیمارستان جان داده است. دو اتفاق پیش آمده باعث شد شدیدا نگاهم به زندگی تغییر کند، بترسم از این که هنوز کلی نماز و روزۀ قضا دارم، کتاب‌های زیادی امانت گرفته‌ام و هنوز هیچ کاری نکرده و آمادۀ مرگ نیستم.

بالاخره، من، تو و تمام وبلاگ نویس‌های بیان یک روز می‌میرند، یک روزی که شاید اصلا فکرش را نمی‌کنیم و روز آخر از خودمان باید بپرسیم، آیا واقعا زندگی کردیم؟

به هر جهت تصمیم گرفتیم یک چالش وبلاگی را شروع کنیم، به این اسم که:

«10 کاری که باید قبل از مرگم انجام بدهم»

در یک پُست به همین اسم 10 کاری که حتما می‌خواهید قبل از مرگتان انجام بدهید را بنویسید و در آخر پست حداقل 5 نفر از دوستان‌تان را به این چالش دعوت کنید. 

بعد از نوشتن پست، لینکش را بفرستید تا انتهای همین پست درج شود. بعد از اتمام چالش که تا 1 اردیبهشت است. یک آمار بگیریم که خلق الله چه چیزهایی می‌خواهند قبل از مرگشان انجام بدهند.

از آقای سر به هوا، رضا :)(من نمی‌دونم باید یه جا بفرستی)، رفیقِ نیمه راه، نقل بلاگ، دکتر صفایی نژاد، حامد و فانوسش، میرزا مهدی، نا دم، فیشنگار، هنرنامه(محمد حسین)، امیر+، بخاری، امید شمس آذر، من مبهم، دختر بی بی، ///ه امیری، علیرضا گلرنگیان، پرنیان، نبات خدا، سبو، رئوف، سمیرا شیری، آقای مهربان و سنین +رفقایی که اسمشان یادم نمی‌آمد، دعوت می‌کنم در این چالش شرکت کنند.

شرکت کنندگان:

1. رفیق نیمه راه

2. محمد حسین

3. نبات خدا

4. آقای امید شمس آذر

5. فاطـــღـــمـه ツ 

6. آقا محمد نقل بلاگ

7. خودم :/

8.  گلشید

9.  آرام :)

10.  فتل فتلیان

11. تنبور

12. سُولْوِیْگ

13. حسین

14. BLUE PRINCESS

15. ماجده

16. امیر+

17. حسین

18. رئوف

19. Dark Angel

20. نادم

21. آدینه

22. marya.m

23. یا زهرا

24. رهام Geramiha

25. محمد صدرا عبدالعلی زاده

26. Kimia Kvn

27. ح جیمی

28. بنده خدا

29. شارمین امیریان

30. محسن رحمانی

31. هیوا جعفری

32. آناهیتا. ب

33. حامد

34. شیفته گونه

35. حسین...

36. ramtin

37. محمد عرفان بهنام پور

38. غریبه آشنا A

39. علیرضا

40. در حوالی اریحا

41. مشکات

42. فاطمه م__

43. فرشتۀ روی زمین (حالا این طور نیستش که بقیه فرشته نباشنا)

44. محبوبه شب

45. بی نام

46. دلآشفت

47. میم إبن کاف

48. بخاری

49. میرزا مهدی

50. فیش فیشــــ

51. دکتر صفائی نژاد

  • جواد انبارداران

نظرات (۴۵)

  • رفیقِ نیمه راه
  • آخ دمت گرم گل...
    فضا خیلی سوت و کوره...
    واقعا یادآوری مرگ به این سبک و سیاق به آدم انگیزه میده...
    این چند روز دارم همش راجع به معاد میخونم و اتفاقات قیامت و همش ناراحتم که وای بر من قراره چیکار کنم...
    یعنی خدا به اندازه کافی وقت برای جبران میده!؟
    پاسخ:
    یک هفته بعد از دیدن مجموعه فیلم های اره فکر میکردم اگر جای کاراکتر بودم، زندگیم این قدر ارزش داشت که پام رو بِبُرَم و بلند شم برم؟ یا که همونجا می‌مُردم؟
    خواهش میکنم
    وقتشه چراغی در بیان روشن کنیم و شمعی در زندگی :))
    سلام
    ای بابا! کل متنو خوندم بلکه چهار تا تقلب از کارهایی که شما می خواهین انجام بدین بردارم، که دیدم هیچی ننوشتین!
    حالا نمیشه دو سه تا باشه :))

    + اتفاقا این‌ چند وقته زیاد به مرگ فکر کردم اما بیشتر به بعدش فکر کردم :|
    پاسخ:
    چالش نامه ای به گذشته باعث شد افرادی که مینویسند یه طوری کپی و شباهت داشته باشه به مواردی که من نوشتم.
    شما هر چه قدر در توانتون بود بنویسید.
    از قبل مرگ خیالمون راحت باشه، با بعدش مشکلی نیست
    سلاااااام ممنون ک دعوتم کردین، چالش خیلی جالبیه، متنتون هم خیلی عالی بود، باعث شد به خودم بیام
    پاسخ:
    سلام
    خواهش میکنم
    مشتاقیم ببینیم چه گزینه هایی رو برای قبل مرگ انتخاب میکنید
  • ...:: بخاری ::...
  • اوه منم دعوت شدم

    البته تا حالا خیلی دعوت شدم اما شرکت نکردم. مگر یکیشون خیلی وقت پیش که اونم درباره مرگ بود و شرکت کردم. برام مهم بود.
    حالا این یکیو هم ببینم چون درباره مرگه احتمالا شرکت کنم.
    ممنون از دعوت بهرحال :)
    پاسخ:
    این طور نبود به کسی زور نگم که توی زحمت نیفته
    از عمد اسم همه رو نوشتم توی زحمت بیفتن 
    زورکیه، فکر کنید یارانه تون قطع میشه اگر توی چالش شرکت نکنید
  • امید شمس آذر
  • با تشکّر از دعتتون؛ نوشتم.
    پاسخ:
    آی
    دمتون گرم
    ممنونم از دعوتت عزیز
    گفته بودم ننویسم اما...
    ولی حسابی دست همه رو گذاشتی تو پوست گردو هاا :))
    پاسخ:
    بنویس آقا
    زورکیه
    بنویس ببین با خودت چند چندی
    سلام من چالش رو نوشتم ولی نمیدونم چرا نمیشه لینک رو کپی کرد :)
    پاسخ:
    ما خودمان لینک را دریافت می‌نُماییم
    بفرما سیّد:
    http://naghl.blog.ir/post/karaye_ghable_marg
  • فاطـــღـــمـه ツ
  • منم نوشتم
    سید، یه‌کم عقبی‌ها!
    محمدرضاجان (آقای سربه‌هوا) مدتیه که به یه دلیلی که قابل بیان نیست، خداحافظی کرده. :/ اما ایشالا که برمی‌گرده (شواهد و مدارک که این‌طور نشون می‌دن). :))
    خودم هم ایشالا توی روزهای آینده شرکت می‌کنم. :)
    پاسخ:
    من همیشه از کودکی دنده عقب می‌رفتم
    محمد رضا خداحافظی کرده، ولی خداحافظیِ خداحافظی هم نیست :))
    یعنی از دستش در میره پست مینویسه
    حالام یکی برا رفیقش مینویسه
  • ...:: بخاری ::...
  • می نویسم ان شالله
    پاسخ:
    شهادت جزو گزینه‌ها فراموش نشه
    سلام
    منم شرکت کردم:)

    http://tblabkhand.blog.ir/1399/01/17/
    پاسخ:
    قبل از این که بگید ثبت شده بود
  • :]♡ ომʝεძεհ
  • سلااااااااااااااااام


    منم شرکت کردم و سعی کردم کپی نکنم :)) ببخشید دفعه قبل چند تا از شما کپی کرده بودم .

    اینم لینک :
    http://lpamirql.blog.ir/1399/01/18/10-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%85
    پاسخ:
    آقا امیر دستت درد نکنه
    عزت گذاشتی
    سلام علیکم
    ممنون از دعوتتون :)
    عذرخواهی می‌کنم یه مدت از نوشتن معذورم و نمیتونم پستش کنم.
    به این ده تا کلی ساعت فکر کردم و یه چیزایی نوشتم اما در نهایت همه‌ی اون ده مورد رو توی همین یکی خلاصه کردم و گفتم اینجا بنویسم که از حضرت حق می‌خوام تا قبل از مرگ؛

    دولت عشق آید و من دولت پاینده شوم... :)

    التماس دعا*
    پاسخ:
    ماست مالی شما مورد پذیرش هیأت علمی قرار گرفت :))
  • ...:: بخاری ::...
  • نااااایسسسس! :) یکیش لو رفت خو!
    پاسخ:
    سرباز امام زمان
    همیشه این یک موردش باید لو رفته باشه
    سلام. خسته نباشید.
    چالش بسیار خوبیه
    بنده هم شرکت کردم در این چالش
    http://broziha.blog.ir/post/ چالش-وبلاگی-فهرست-10-کاری-که-باید-قبل-از-مرگ-انجام-بدم
    پاسخ:
    آقا حسین
    سپاسِ تشکر :/
    سلام.
    انجام وظیفه شد.
    پاسخ:
    وقتی فرمانده برای سرباز خدماتچی آشپزخونه تواضع میکنه میکنه :)
    چالش من
    http://badlands.blog.ir/post/10-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%85
    پاسخ:
    چالش که مال ماست :)
    در واقع پستِ شما :D
    سلام
    با عرض پوزش، با کمی تا قسمتی تحریف، همراهی کردم
    خدمت شما: http://ravasi.blog.ir/1399/01/18/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%85-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%85
    پاسخ:
    من خودم همونی ام که همیشه گند میزنم تو چالش ها با تحریفاتم
    اگر تحریفی صورت گرفته حقمه
    سلام و خدا قوت! (: .
    من هم شرکت کردم!. متأسفانه نمی دونستم چطور لینک براتون بفرستم!.
    پاسخ:
    سلام
    ما خودمون لینک رو شکار کردیم
    سلام منم نوشتم
    پاسخ:
    لطفی بود در حق ما
    منم شرکت کردم:
    http://asheghtarim.blog.ir/1399/01/18/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-10-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%85-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%87%D9%85
    پاسخ:
    من بعد از چالش یادم افتاد فراموش کردم شما رو دعوت کنم
    متشکرم
    بفرمایید آق سید: http://a-g80.blog.ir/1399/01/18/%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%85
    خب پس انجام چالش شا ازطرف من😂😍
    پاسخ:
    آره
    این طور بهتر شد
    پس در چاله‌ش های بعدی روتون حساب میکنیم
    سلام,  پس بانی این امر شمایید😃
    بسیار عالی👌
    منم ب دعوت اریحا خان شرکت کردم اینم برگه امتحانیم 😂

    http://aitak.blog.ir/1399/01/19/چالش-10-کار-که-قبل-از-مرگ-باید-انجام-بدم
    پاسخ:
    بانیش که موسسه بسیج اداراته :/
    ما مسئول آماد و پشتیبانیش هستیم

    قسمت میشه مشهد میرید إن شاء الله
    سلام
    چه چالش جالبی!
    خیلی قشنگه!
    پاسخ:
    سلام
    حالا با این همه تعریفی که کردید
    چرا ننوشتید؟
  • در حوالی اریحا...
  • ای بابا مارو که از قلم انداختی سید جان... از دست شما جوانان بنی هاشم...
    پاسخ:
    من اگر قلم میدونستم چیه دو تا کتاب مینوشتم
    چه برسه بخوام شما رو از قلم بندازم :/

    صوتی هم عزت گذاشتید :)

    من فوق فوقش کسی بشم، جعفر کذاب هم نه، کعفر جذاب بشم D:
    جوانان بنی هاشم به ما نمیاد
    سلام
    به معنای واقعی کلمه چالش بود👌
    ممنون از شما و از غریبه ی آشنا جون و ح جیمی جون🌷🌷🌷


    http://luminous-s-s.blog.ir/1399/01/19/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-10-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%87%D9%85%E2%98%BA
    پاسخ:
    سلام
    یک بار معنای کلمۀ چالش رو نوشتم
    اگر معنای واقعیش رو میدونستید اینو نمیگفتید :))

    حالا یک بار دیگه معناش رو میزارم:
    رفتاری که از روی ناز و تکبر و عجب کنند.
    حرکت زیبا و ظریف و از روی عجب و خرامش و بزرگواری
    مباشرت و جماع را نیز گویند. کسی که در جماع حریص باشد.

    با این اوصاف
    😐😐اووووو یس😶😕
    همون معنی مصطلحش😐
    نگاه کردم دیدم اسمم نیست. مگه چالش ها دعوتی نبود؟
    بعدش خواستم بگم منم دعوت کنید دیدم هیچ کاری ندارم. فقط یه ذره نماز و روزه ست که اونم دارم در حد توانم انجام میدم اگرم نشد خدا می بخشه ان شاءالله.
    الانم که هستم دارم کارای بقیه رو انجام میدم. منتظرم برم.
    خب من به درد چالشتون نمیخورم. ولی قشنگه این چالش.
    پاسخ:
    حالا ما حافظه درست و حسابی نداریم که دلیل نمیشه
    شما و کلا انسان چیزی که من میدونم اینه که به همین دو خط  برای قبل مرگ راضی نمیشه
    یک پست بنویسید این جا لینکتون کنم
    10 سال دیگه ببینید پستتون و خودتون رو ارزیابی کنید
    من هم نوشتم.
    http://ablogofonesown.blog.ir/post/222
    ممنون از چالش مفیدتون
    پاسخ:
    خرسند نمودید جامعۀ مسلمین را :))
  • فرشته ی روی زمین
  • سلام ممنون از چالش خوبتون
    منم شرکت کردم : )

    http://ravayatgarane.blog.ir/1399/01/21/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-10-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%B9%DB%8C%D8%AF%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9
    پاسخ:
    إن شاء الله اون کتاب ها که مد نظر دارید رو توی این فرصتی که پیش اومده کامل بخونید
    دیگه من دعوت نشده خودم اقدام کردم:)
    پاسخ:
    این یه بار من یادم رفت
    بعد تقصیر خودتون هم هست کم پیدا میشید این جا
    نتونستم جمله خط دوم رو بخونم. علائم نگارشی بذارید لطفا.
    پاسخ:
    پیام شما به پشتیبانی ارجاع داده شد
    و حداکثر بعد از 5 ساعت کاری جواب شما ارسال خواهد شد.
    !
    ؟
    پاسخ:
    شوخی است
    آخه چندوقتی بود به کامپیوتر دسترسی نداشتم نمیدونم چرا با موبایل که میخوام وارد بشم باید یه وبلاگ دیگه بسازم:/
    سلام منم نوشتم
    http://sfgasg.blog.ir/1399/01/25/ده-کاری-که-باید-قبل-مرگ-انجام-بدم-دعوت-از-دوستانمان
    پاسخ:
    دست شما درد نکنه
    من هر چی حساب کردم میشه 13تا
    پاسخ:
    چند تاش رو خط زدم
    یک هو از سرم پریدند
    سلام خواهش می کنم.
  • هانیه معینیان
  • چه جالب
    نمی‌دانستم نقطه شروعش از اینجا بوده.
    به هرحال جز معدود چالش های بود که دلم خواست انجامش دهم و دادم :)
    پاسخ:
    بعضیا یه طوری چالش رو انجام میدن که نه کسی رو دعوت میکنند بعدش و نه لینکش رو میدن ما این جا آرشیو کنیم
    باید خودم برم بگردم ببینم کی نوشته لینک نداده لینکش کنم :/
    بساطی داریم

    موضوع چالش چون دربارۀ خود ماست و منجر به خودشناسی میشه چیزیه که انسان اگر انسان باشه حتما بهش فکر میکنه و دوست داره انجامش بده
    الان من جزو همونایی ام که طبق کامنت بالا باهاشون بساط دارید. شرمنده. چون مطمئن بودم دنبالم می کنین و قبلا هم گفته بودم که بالاخره برا این چالش مطلب می نویسم واس همین نیومدم خبر بدم.
    دعوت هم نکردم چون سه نفری ک میخواستم دعوتشون کنم رو خودتون دعوت کرده بودید.


    + یه کار بانمکی که میشه کرد ـ و البته بسیار وقت گیره ـ اینه که تو آرزوهای ملت، باحالاشو جدا کنین و منتشر کنین.حالا هر خصوصیتی و که شاخص قرار میدید برا «باحال»بودن مهم نی. ولی یه انتخاب بین آرزوها جالب میشد.
    پاسخ:
    نه شما که آشنا هستید، رفقا که باید متوقع شن چرا ندیدم پست هاشون رو
    منظورم زنجیره های 4 و 5عه که دیگه اصلا نمیدونن چالش کجا بود برا چی بود :/
    میشم یک فیلسوف گم شده که یک مبنایی رو گذاشته، مبنا هست ولی خودش نیست
  • قاسم صفایی نژاد
  • سپاس از دعوتتون و عذر تأخیر
    شرکت کردم
    http://safaeinejad.ir/1399/02/12
    پاسخ:
    سلام
    دستتون درد نکنه
    تو زحمت انداختیم :)
    آخرین امیدم برای یافت بهانه‌ی بازگشت به وبلاگ هم از دست رفت... آه زندگی!
    پاسخ:
    سلام 
    چرا چطور؟
    من اون امید رو گرفتم ازتون؟
    سلام بله دیگه. ۵۱ نفر رو دعوت کردین ولی من بازم بینشون نیستم. از پیج دکتر صفایی اومدم گفتم اگر منم دعوت شده باشم دوباره به زندگی مجازی برمیگردم. بعد که دیدم این همه مدعو داره این پست کلی امیدوار شدم. اما آه و افسوس... :(
    راست گفته‌ن که از یاد و دل برود هر آنکه از وبلاگ رفت...
    خوبین؟ طاعاتتون قبول.
    پاسخ:
    خوب شما که موجود نبودید دعوتتون کنم
    وقتی خداحافظی کردید :/
    اگر نکرده بودید حتما دعوت میکردم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.