سکوت

مرغ سحر ناله کن

این چایی که تو گفتی سفید بود نه سیاه

دوشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳ ب.ظ

قبلا مطلبی دربارۀ چای سیاه نوشتم که با عنوان حکمت چای روضه منتشر شد، بعد از تشکرات وافر و قربان صدقه‌ها، نظری آن انتها به چشم می‌خورد که می‌خواست بزند زیر کل کاسه کوزۀ بحث و آن این بود:

ولی گویا پاسخ به دستش نرسیده بود و بعدش چنان با عتاب گفته بود «جناب گویا به مذاق‌تان حرف ما خوش نیامده بود...» که گفتیم حَجی پاسخمان نیامده بود، چرا حالا کفری می‌شوی؟

ما هم رفتیم بین کتب قل خوردیم و یافتیم که آری، چای ختایی همان چای سفید است. اما چای سفید چیست؟ چای سفید همان جناب چای سیاه است با این تفاوت که هنوز چم و خم روزگار باعث نشده به این سوختگی و سیاهی برسد.

در واقع چای سبز و سیاه و سفید یکی هستند، چای سفید جوانه‎‌های گیاه چای، چای سبز و چای سیاه برگ‌های گیاه چای هستند که با روش‌های خاص کارخانه‌ای به این شکل درآمده‌اند، و تفاوت چای سیاه با چای سبز در این است که چای سیاه چند ساعتی مرحله تخمیر را گذرانده و اگر می‌خواهید بدانید چه بلایی سر چای می‌آوردند که این ریختَکی(اصطلاحی قمی) می‌شود این مطلب را بخوانید. 

خب پس نتیجه این شد که این چای آن چای نیست که ما از کتاب مخزن الادویه نقل کردیم، لذا ممکن است که برای همّ و غم هم چنان مفید نباشد. مانند تفاوت خواص انگور با شراب انگور یا سرکه انگور است که مراحل تخمیر را گذرانده‌اند، یا تفاوت گندم با خمیر تخمیر شدۀ گندم که نان می‌شود.

اما چیزی که باید بگویم آن است که با این همه، معمولا بخش‌های مختلف گیاه خواص مشابهی دارند و قطعا خواص چای سفید و سیاه و سبز به هم نزدیک است. همانند خواص هلیله زرد و هلیله سیاه و هلیله کابلی که همگی از یک گیاه هستند و فقط زمان برداشت میوه هلیله متفاوت است که باعث به وجود آمدن این سه برادران هلیله‌ای شده.

نکته مهم طبع چای است که همچنان بعد از تمام این حرف‌ها گرم و خشک است و غم که باعث می‌شود روح حیوانی آرام آرام به درون برود و ظاهر را سرد کند و با سردی‌اش باعث بیماری شود، می‌تواند گزینه‌ مناسبی جای شربت پرتقال و آبلیمو و چنین مواد سرد مزاجی پس از روضه باشد.

اما اگر با آگاهی‌های الآن بخواهم تصمیم بگیرم می‌گویم: چای خوب است، بد نیست، ولی افراط کردن در خوردنش باعث افزایش سودا می‌شود و عوارضی برای گرم و خشک‌ها و معده‌شان دارد، همچنان که افراط در اکثر خوراکی‌ها مضر است، افراط در چای هم مضر است. به غیر از چای ما دمنوش‌های خیلی بهتر و مفیدتری هم داریم که اگر روزانه مصرف شوند، تأثیر محشری خواهند گذاشت.

مثل چه؟

اسطخدوس، بادرنجبویه، گل گاوزبان این سه جناب، عجیب‌ترین دمنوش‌هایی هستند که در کتب طبی دربارۀ آن‌ها خوانده‌ام، بادرنجبویه که به گیاه مورد علاقه امیرالمؤنین مشهور است با این دوتا تنها گیاه‌هایی هستند که به طور خاص اعضای رئیسه، یعنی قلب، کبد و مغز را تقویت می‌کنند. ما یک سری مفردات گیاهی داریم که برای عضو خاصی مفیدند، مثلا کتیرا برای کلیه محشر است اما این سه دمنوشی که ذکر کردم به طور خاص برای قلب، کبد و مغز خوبند. اسطخدوس به تنهایی هم منضج و مسهل سودا و بلغم است، حالا مسهل و منضج و سودا و بلغم چیست، بعدا می‌گویم. فعلا بروید از عطاری معتبری، از هر کدام به مقدار مساوی بگیرید و ترکیب کنید و بدمانید(دم کنید) و عصرها ترجیحا بنوشید و ما را هم دعا فرمایید.

چای هم بخورید ولی اگر می‌خواهید چاق شوید، چای را کنار بگذارید که مانع است.

نظرات (۵)

  • میرزا مهدی
  • موندم با این همه گستردگی مطالعاتت در زمینه های مختلف اعم از سینما و طب و فقه و حکمت و فلسفه و منطق و زراعت و چه و چه، چقدر میتونی دووم بیاری!
    حَجی
    پاسخ:
    زراعت :))))
    میرزا من تازه امسال به مطالعاتم نظم دادم و هر چیزی نمی‌خونم و از هر دری حرفی نمی‌زنم
    به نظرت نظر مخاطبین دربارۀ طب سنتی و پست‌های طبی چیه؟
    مثلا خودت به عنوان یک مخاطب اصلا این مدل پست‌ها رو دوسداری یا جواد روزانه‌نویس بهتره؟
  • وحید محمدی
  • سلام سیدجان . خسته نباشید . من بلغمی هستم یا همان سرد و مرطوب . به نظر شما چای سیاه برای من مضر است ؟؟
    پاسخ:
    سلام
    اکر مطمئنی که بلغمی هستی، چای سیاه و سبز برات بد نیست، به کاهش وزنت هم کمک میکنه، ولی زیاده‌روزی در خوردن چای سیاه باعث افزایش سودا توی بدن میشه، طب جدید خوردن چایی روی غذا رو رد میکنه به خاطر این که مانع جذب آهن غذا میشه ولی با یک ساعت فاصله از غذا، خوردنش باعث هضم بهتر غذا هم میشه.

    معمولا بلغمی‌ها دچار یبوست هستند، میتونی چاییت رو با برگ گل محمدی دم کنی که اضافه بر خواصش، ملین هم هست و خوبه برات.
  • وحید محمدی
  • سلام ممنون . متشکرم . البته من خیلی سریع فشارم میاد پایین و بدن ام سرد می شود و عرق سرد تمام بدن ام رو خیس می کنه و به شدت گرسنه می شوم و باید حتما یک چیزی بخورم ! خیلی زودرنج و عصبی هستم و زود دلخور می شوم ! خیلی زود عصبانی می شوم و جوش می آورم . خودم حدس می زنم که این حالات به بلغم مربوط می شه . البته این فقط یک حدسه . و اگر یه کم ماست یا پنیر یا هندوانه بخورم دچار افت شدید فشار خون می شوم و بیحال می شوم . من همیشه خرما یا عسل یا مربای به یا حلوا و شیرینی جات و بیسکوییت و کیک می خورم تا حالم بد نشه چون اگر نخورم قند خون ام سریع پایین می یاد . . چایی هم معمولا نیم ساعت بعد از غذا می خورم . وضع مزاجی ام متغیره و ثبات نداره که فکر می کنم به خاطر مشکلات تیروئید و حنجره باشه !! خلاصه اینکه الان یک اوضاع خیلی بدی دارم که قابل عرض نیست !!! البته هر روز و هر شب تو سن 48 سالگی دمبل می زنم و نرمش انجام می دم و ورزش یوگا و حرکات رزمی و بوکس انجام می دم تا همیشه ورزیده و سالم باشم . اهل دود و دم هم نیستم . عاشق هوای پاک و خنک و پیاده روی و بارفیکس هستم . توی دهه ی شصت شمسی ، ما چای سیاه رو با بیدمشک می خوردیم که هم خیلی معطر می شد هم خوشمزه و هم اینکه تپش قلب رو برطرف می کرد و آرامبخش بود . یادش به خیر . کتاب طبیب خانواده . یا کتاب میوه های شفابخش . اینها خیلی برایم مفید بودند و البته کتاب گنجهای معنوی بخش احادیث پزشکی . این کتابها را در نوجوانی می خواندم .

    +
    +
    با کسب اجازه از جناب میرزا مهدی و شما سید جواد عزیز : من این سبک نویسندگی ات را دوست دارم آقا سید . من جواد همه فن حریف و متخصص رو بیشتر دوست دارم تا جواد روزانه نویس . شخصا از آدمهای جدی و عاقل و علمی و فنی و متخصص و همه فن حریف و دغدغه مند و دلسوز و محقق و اهل مطالعه ( مثل شما ) ، خوشم می آید . فقط یک کم ساده تر بنویس تا من که سوادم زیر سیکل هست بتوانم مطالب ات را بفهمم !!!

    من پستهای طب سنتی تان را خواندم . خودم طرفدار طب سنتی هستم و از طب مدرن بجز آسیب و بدبختی و مصیبت و بداخلاقی پزشکان و غرور و تکبر و دروغ و نیرنگ و پول پرستی و بی ادبی و .. .... چیز دیگه ای ندیدم . ببخشید که به جای مخاطبین ، به این سوالتان جواب دادم . شرمنده . اما هرچیزی که علیه پزشکان طب مدرن گفتم را واقعا در زندگی خودم و اطرافیانم و سایر بیماران درون مطب یا بیمارستان را دیدم و تجربه کردم و دروغ نمی گویم . من خودم قربانی تشخیصهای غلط اطبای طب مدرن هستم . اینها حتی نمی توانند یک شوره ی سر ( درماتیت سبوره ) را درمان کنند ولی کلی ادعا دارند و بابت لیزر درمانی و زیباسازی پوست ، تمام حساب بانکی بیمار را خالی می کنند .

    من هنوز هم معتقدم که : طب مدرن مصداق بارز آسیب اجتماعی است . چون حتی هزاران سال پیش ، بشر ماقبل تاریخ می تونسته عمل جراحی مغز انجام بدهد و با هیپنوتیزم ، بیماران را قبل از جراحی ، بیهوش می کردند .

    بابت پرحرفی و وراجی عذر می خوام !


    پاسخ:
    سلام
    ممنون از نظر پر و پیمانت و هندوانه‌هایی که نخوردی و زیر بغل ما گذاشتی :))
    آواز دهل ما از دور خوش است برادر

    خدمتت عرض کنم که سن 48 سالگی سن کهولت هست تا 60 سالگی که مزاج انسان در این سن به دلیل کم شدن حرارت غریزی، سرد و خشک میشه. بوعلی در قانون ارتباط زیادی بین مغز و معده قائله که اگر یکی دچار مشکل بشه، دیگری هم دچار مشکل میشه، حالا ما هم نمیدونیم که اول مغزتون دچار مشکل شده یا معده‌تون به هر حال هر دو باید با هم تقویت بشن.
    دلیل سردی بدن و عرق سرد زدن، خارج شدن خون از مزاج طبیعی خودشه، یعنی مزاج خون شما که باید در حالت طبیعی گرم و تر باشه، الآن به سمت سرد و تری رفته و در نتیجه دچار این مشکلات شدید. معمولا کسالت و خستگی به دلیل کبد چرب و غلظت خون اتفاق می‌افته و همچنین غلبه بلغم یا دم در بدن(که توی این دوره زمان خیلی کم ممکنه کسی دچار غلبه دم بشه). شما باید برای سوء مزاج خشک مغز، سوء مزاج احتمالا سرد معده(رنگ زبان باید چک بشه تا مطمئن شم) و سوء مزاج خون و قلب دارو مصرف کنید.
    هر روز یک ساعت پیاده‌روی کنید و یک پیام خصوصی بهم بدید تا شماره‌م رو بفرستم، توی واتساپ توضیح بیشتری بدید، ان شاء الله مشکلات قابل رفع هستند.

    ممنونم نظرت رو فرمودی دربارۀ اوس جواد متخصص، سعی می‌کنم ترکیبی بزنم، مخاطبین گرامی دلشون برای روزانه‌نویسی تنگ نشه.

    من شخصا حالا معتقدم که طب جدید در جای خودش درسته و باید از طب سنتی و طب جدید با هم استفاده کرد. اگر طب جدید نباشه خیلی جاها مثل دندان‌پزشکی که طب سنتی کاری نمیتونه بکنه یا جراحی‌ها و داروهای فوری کارمون لنگ میمونه. توی کشور هند که طب سنتی قدرتمندی داره، هم بیمارستان‌های طب جدید هست و هم بیمارستان‌های طب سنتی، باید فقط پزشکان و مافیای بزرگوار اجازه بدهند طب سنتی ایران هم خدمت خودش رو بکنه و بودجه‌ش هاپولی نشه و براش ساز و کاری درست بشه از داروخانه و درمانگاه و بیمارستان گرفته تا تحقیقات و حمایت‌های دولتی
  • وحید محمدی

  • سلام . متشکرم . فکر کنم بعد از تصادف و ضربه ای که سالها پیش به مغزم خورد ، عصب واگ آسیب دید و از اون روز تا الان دچار مشکل در بلعیدن قرص و هضم غذا و ورم معده هستم . بنظر می رسد که بوعلی سینا درست تشخیص داده که البته طب مدرن نیز این رو تایید کرده . مشکل از مغز است که براثر تصادف ضربه ی شدید خورد و آسیب وارده به عصب واگ باعث شد کل بدن ام به هم بریزه .

    خب پس با این حساب من دیگه گرم و مرطوب نیستم بلکه سرد و خشک هستم !!

    من هروقت دچار سوزش معده می شوم با یک مقدار پنیر و یا ماست ، خودم را درمان می کنم .
    به گفته ی اطبای طب مدرن ، معده ام قلیایی هست و ماست باعث کاهش خطر زخم معده می شود .
    حدس می زنم معده ام گرم و خشک است و البته طبق آزمایشات و سونوگرافی ، کبد چرب هم دارم .


    در مورد دندان پزشکی یا عمل جراحی ، خودتان بهتر می دانید که قدیم چطوری با یک ماده ی تسکین دهنده مثل شربت خواب اور یا ......... شدت درد را کم می کردند و دندان را می کشیدند یا عمل جراحی نیز یک جایی در یک کتابی سالها پیش خواندم که با کمک هیپنوتیزم بیمار را قبل از جراحی بیهوش می کردند و سپس با همان هیپنوتیزم بیمار را مجددا به هوش می آوردند . اگر داروهای بیهوشی اختراع نشده بودند الان در تمام دنیا از هیپنوتیزم برای بیهوش کردن و بهوش آوردن بیمار در اتاق عمل استفاده می کردند که قطعا بی خطر یا کم خطر بود و عوارض نداشت .

    در مورد مافیای طب مدرن با شما موافق و هم نظر هستم . بله وقتیکه رئیس انجمن داروسازی ایران در برنامه ی " مردم چی میگن " در دولت قبلی ( ح . ر ) ، طب سنتی را در هم کوبید و از عبارت " داروخانه های زنجیره ای " و گرسنه ماندن دانشجویان رشته ی داروسازی حرف زد عملا پرونده ی طب سنتی مختومه شد و طب مدرن مجددا توانست جولان دهد .

    این مافیای بزرگوار هرگز از سودهای میلیاردی چشمپوشی نمی کند . خصوصا که اکثر شرکتهای داروسازی سهام خودشان را در تیر و مرداد سال 99 شمسی در بورس اوراق بهادار ایران ( قمارخانه ی سازمان یافته به تعبیر دکتر حسن عباسی ) به قیمت خون پدرشان به مردم بدبخت انداختند و بعد دقیقا در مرداد 99 شمسی ، اصطلاحا زیر سهام را خالی کردند و بورس با کله سقوط کرد و مردم را فقیر و مفلس کردند .

    طبیعی است که بورس ایران بهترین مکان برای افزایش قدرت مافیای اقتصاد و پزشکی و ....... باشد و بازهم از مردم ساده دل ، نوسان بگیرند و میلیاردر بشوند .


    نظر شخصی این بنده ی حقیر اینست که طب سنتی کفایت می کند ( البته اگر مغز انسان به این داروهای شیمیایی طب مدرن وابسته نشده باشد که متاسفانه مغز انسان خیلی زود به داروهای شیمیایی وابسته می شود و نمی توان از شر طب مدرن خلاص شد . این را براساس تجربه عرض کردم . چون نتوانستم داروهای شیمیایی طب مدرن را قطع کنم و این داروهای شیمیایی با داروهای طب سنتی تداخل ایجاد کرد و حالم بدتر شد لذا نمی توانم داروی طب سنتی بخورم . ) حالا نظر شما نیز قابل احترام است و من به نظر شما احترام می گذارم . بهرحال هرکسی یک نظری دارد

    فقط باید حواسمان جمع باشد که برای درمان بیماریها به سمت مطب پزشکان طب مدرن نرویم بلکه آدرس مطب پزشکان طب سنتی را از منابع آگاه و دلسوز بپرسیم . البته بعید می دانم اطبای طب سنتی مطب داشته باشند چون مجوز ندارند یعنی مافیا به این افراد مجوز نمی دهد بلکه آنها را ..... می نماید البته با کمک نیروی ...... و حکم قضایی از ..... و .....

    خودتان جای نقطه چین ، از لغات مناسب استفاده نمایید !!


    نمی خواهم برای وبلاگ تان دردسر درست کنم .


    ببخشید که سرتان را به درد آوردم . شرمنده .

    خب دیگه مزاحم تان نمی شوم . شب بخیر .



    پاسخ:
    نه شما صد در صدی سرد و خشک نیستید، بلکه بازه سنی که در اون قرار دارید مزاجش اینه و بدن به این سمت میره، بدن در عین حال از سن و آب و هوا و جنس و اسم و... تاثیر میگیره تا بشه مزاجش رو تشخیص داد.
    مشکلات معده از سردی و تری هستند معمولا، بعیده کسی توی این دوره زمونه به خاطر گرمی معده‌ش دچار مشکل بشه.
    دردسر چی داداش؟ :))
    خواهشا مزاحم شوید، از مطالب‌تون استفاده کردیم
  • میرزا مهدی
  • سلام سید عزیز!
    اون چیزی که مهمه اینه که وقتی وبلاگت رو باز میکنم بدونم چرا بازش کردم. صرفا به این جهت که: حالا که اومدم تو "بیان" یه جوادی هم بزنم به بدن یا نه؟!!! دنبال یه چیزی هستم؟ یا اصلا دنبال چیزی هم نباشم، علاقه‌مند مطالب این وبلاگ هستم یا نه؟
    به همون خدایی که میپرستیم ابدا! قصد توهین ندارم ولی اغلب ما-مخصوصاً خود من- هیچ تکلیفی نداریم در نوشتن.
    روزانه نویسی خیلی هم عالیه. اصلا آدم باید اول روزانه نویس باشه تا بتونه یواش یواش قواعد رو یاد بگیره. چم و خم رو بشناسه و بفهمه که رسالتش چیه.
    خوب این انتظار با این همه کسوت از شما نمیره که بیای بنویسی دیشب نیمروم رو با ماست خوردم یا با ترشی.یا اصلا بیای وقایع‌نگارِ از راه دور اکراین و آمریکای ذلیل مرده بشی. به تو چه؟ و قص...
    خلاصه اینکه شخصا هرچیزی که مربوط به طب سنتی و اسلامی باشه رو دوست دارم و دنبال میکنم. حالا شخص نگارنده آسد جواد هم باشه که نور علی نوره. در کل با اینِت بیشتر ارتباط برقرار کردم تا با سینمات D:
    پاسخ:
    یه جوادی هم بزنیم بر بدن :))، چرا این قدر خوبی
    حالا جالبه خودت سینمایی و فارغ التحصیل سینما هستی، شاید سینمای من بی‌مزه بوده :)
    ممنون از نظرت، طیب الله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.