سکوت

مرغ سحر ناله کن

حکمت چای روضه

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۰۰ ب.ظ

«در زمینه‌ای که تخصص نداریم نباید حرف بزنیم» این جمله کوچک، گاهی سیلی محکمی روی صورت برخی بزرگان زده، گاهی برخی علما نیز به دلیل اظهار نظر درباره چیزهایی که علم کافی درباره‌شان ندارند، حرف‌های بی‌پایه‌ای را بیان می‌کنند.


آشنایی با برخی ادعاهای منفی درباره چای

در کتاب توصیه‌های پزشکی عارفان، صفحه ۷۸ نوشته شده:

«[آیت الله بهلول گنابادی] به چای نظر بسیار منفی داشتند و می‌فرمودند که سراسر ضرر است و این یک توطئه از طرف بیگانگان است. می‌گفتند: ناپلئون به ملت خود گفته بود اگر می‌خواهید ملت‌های مسلمان را از پا در‌آوریم هر خانواده فرانسوی یک صندوق در منزل خود نصب کند، و اگر خرج روزانه شان از فلان مبلغ فراتر رفت مبلغی را به عنوان جریمه در صندوق بیندازد.

با توجه به دشمنی مردم فرانسه با مسلمانان، از این طرح استقبال شد. بعد از مدتی ناپلئون دستور می‌دهد مبالغ جمع شده را که مبلغی هنگفت بوده، در کشورهای مسلمان مدرسه و درمانگاه بسازند و بعد از ساخته شدن آن‌ها گفته بود: حالا همه را با فرهنگ استفاده از چای آشنا می‌کنیم؛ کودکانشان و بزرگسالانشان؛ و گفته بود هر وقت دیدید آن‌ها صبح از خواب بلند شدند و قبل از هر چیز چای طلب نمودند ما به مقصد خود رسیدیم.»

دو وبلاگ آن طرف‌تر کاربری به نام «فدایی اسلام» با نقل مضمون این مطلب در انتها نوشته:

«وقتی من این داستان را شنیدم ۶ ساله بودم، همان جا استکان چای خوردنم را به زمین زدم و شکستم و از آن تاریخ تا الان چای نخوردم.»

در حال حاضر نیز یکی از اطبای مشهور طب سنتی، که از همان پدر‌های طب‌سنتی است‌، اظهارات عجیب و غریبی که فقط از دست خودش بر می‌آید بیان می‌کند.

دکتر حسین روازاده می‌گوید برویم قبر کاشف السلطنه که واردکننده چای به ایران بود را خراب کنیم و در ادامه می‌افزاید: «زمانی که چای به ایران آمد حکما و علما واکنش نشان دادند و گفتند این چه گیاهی است که حتی الاغ‌ها به آن حمله نمی‌کنند» همچنین در ادامه می‌گوید «وقتی این گیاه سمی را در آب بریزید، ماهی‌ها از بین می‌روند.» تماشای ویدیو

آقای خیراندیش نیز می‌گوید: «حق چای این نیست، که یک جوشانده بی‌فایده و حتی گاهی اوقات زیان‌بخش، این همه مصرف داشته باشد» تماشای ویدیو


پاسخ شبهه ناپلئون

درباره هر علمی که می‌خواهیم حرف بزنیم باید به منابع اصلی آن مراجعه کنیم، طب سنتی از علومی است که خیلی‌ها به اسمش حرف‌هایی می‌زنند و آن را تبدیل به شبه‌علم کرده‌اند.

سه نفر از حکمای مهم که به عنوان منبع اصلی طب‌سنتی شناخته می‌شوند، بوعلی سینا، زکریای رازی و عقیلی خراسانی هستند. عقیلی خراسانی دو کتاب مهم به نام خلاصة الحکمه و مخزن الادویه دارد.

عقیلی خراسانی درباره فواید چای ختایی(همین چای سیاه) در صفحه ۵۶۰ مخزن الادویه مطالب زیادی می‌نویسد، طبیعتش را گرم و خشک می‌داند و می‌گوید از بین برنده هم و غم است و مصلح آن شیرینی و شیر است:

«طبیعت آن گرم تا آخر دوم و خشک در اواسط آن و نوع اعلای آن گرم در سوم و بعضی سرد می‌دانند بجهت تسکین آن عطش و حرارت و التهاب باطن و دفع آن ضرر شراب را و این توهمی است بلکه صدور افعال مذکوره از آن بسبب تلطیف و تقطیع آنست بلاغم و اخلاط لزجه و معطشۀ ملتهبه را و دافع رطوبات حادثه از شراب است، مقوی قوی و ارواح و معده و باه مبرودین و مرطوبین و منشط و منعظ و ملطف و مقطع و مفتح و منضج و مرفق مواد و معرق و مدر بول و مسکن عطش کاذب و صداع بارد و التهاب معده و جشای دخانی و صاف‌کنندۀ خون و رنگ رخسار و مبدرق ادویه بقعر معده و عمق بدن و منقی معده و دماغ و جهت ازالۀ بخر و بدبوئی دهن و رائحۀ شراب و سیر و پیاز و طیب و نکهت بغایت مفید و جهت خفقان و امراض قلب و انتصاب نفس و انبساط نفس و ازالۀ غم و هم و یرقان و سوء القنیه و استسقا و مراض سدی بواسیر و حبس البول و تقطیر حادث از برودت و ضعف کرده هریک به تنهائی و یا با ادویۀ مناسبه و ضماد پختۀ آن جهت اورام صلبه و تسکین درد بواسیر و نطول آن معرق و منوم و در طعم آن اندک تلخی و عفوصتی که دست بنقوع آن در آب کرم بطرز مسطور و یا جوشانیدن در آب و داخل کردن نبات و شیر جوش داده بسیار کم و زائل می کردد و لهذا مصلح آن را شیرینی و شیر می‌دانند و بی‌شیرینی استعمال نمی‌نمایند و مضر می‌دانند و نیز ناشتا آشامیدن آن مضر و باعث حدوث امراض حاره است خصوص در محرور المزاج و اما جهت کسی که در معده او اخلاط فاسدۀ لزجۀ ردیه بسیار باشد خصوص که از طعام سابق در خود ثغلی و جشائی و نفخی دریابد البته نافع است و آشامیدن آن را بسیار کرم نیز مضر می‌دانند خصوص در اوقات حاره و مزاج‌های گرم و جوانان بالای طعام گرم بلکه نیم گرم آن را نافع گفته‌اند»

کتاب مخزن الادویه در سال ۱۱۸۵ ه‌.ق نوشته شده و ناپلئون سال ۱۷۶۹ میلادی به دنیا آمده، با تبدیل تاریخ می‌فهمیم ناپلئون یک ساله بوده که این کتاب نوشته شده! و ۳۴ سال بعد در فرانسه به قدرت می‌رسد؛ بنابراین پیش از نضج نطفه بناپارت، حکمای طب سنتی چای را ارزشمند می‌دانستند.


پاسخ شبهه الاغ‌ها و ماهی‌ها

دکتر روازاده در مطلب دیگری ادعا می‌کند که بنابر حدیثی از امام صادق هر وقت خواستیم بدانیم گیاهی خوب است، آن را جلوی حیوان گیاهخوار بگذاریم و اگر حیوان آن را خورد خوب است و ما هم استفاده کنیم، اگر نخورد ما هم استفاده نکنیم.

سوال اصلی این است که ما بسیاری از گیاهان دارویی تلخ و بدطعم داریم که حیوان گیاهخواری مثل الاغ اصلا سمت آن‌ها هم نمی‌آید، شاید گیاهان مفید زیاد دیگری هم داشته باشیم که با ریختن‌شان در آب، باعث مرگ ماهیان شود. این دلیل برای بد بودن یا خوب بودن گیاهان نیست، تازه اگر حدیث صحیح السند باشد و بتوانیم اصل آن را پیدا کنیم‌. در ضمن تشخیص رجال و درایه و معنای حدیث در توان آقای روازاده که پزشک هستند، وجود ندارد.

طیف سنتی ایران در گذشته با ورود هر چیز جدیدی مخالفت می‌کردند که رادیو و دوش حمام از جمله آن‌ها بوده، اما اگر مشخص شود که افرادی مثل کاشف السلطنه از عمد و مثلا در ارتباط با سرویس‌های جاسوسی انگلیس چای سیاه را به ایران وارد کرده است، ممکن است به دلایل استعماری تجاری باشد، نه به دلایل آسیب زدن جسمی یا بیوتروریسم؛ چون قبل از آن که استعماری بخواهد ظهور کند، حکمای مهم ما معتقد به فواید چای سیاه بودند.

آقایان خیراندیش و روازاده و دیگر پدران نوظهور که این ادعاها را می‌کنند، باید پاسخ بدهند که بنابر چه آموزه‌ای از کتاب‌های طب سنتی به این نتایج رسیده‌اند؟


حکمت چای روضه

بنابر مبانی طب سنتی، غم که یکی از اعراض نفسانی(حالات درونی انسان) است، باعث ایجاد سردی در بدن می‌شود و در نتیجه می‌تواند اعضای رئیسه مثل قلب را سرد کند و باعث ایجاد بیماری‌هایی در بدن شود. چای سیاه که مزاجی گرم دارد پس از روضه به عزاداران داده می‌شود تا هم این سردی را تعدیل کند و هم باعث ازاله هم و غم شود، همان طور که عقیلی خراسانی در مخزن الادویه درباره آن گفته بود.

همچنین چای همیشه همراه خرما، قند، نبات و یا چیز شیرین دیگری مصرف می‌شود که این نیز مصلح چای بود که عقیلی خراسانی به آن هم اشاره کرده بود. چای روضه یکی از سنت‌های دقیق ماست، به همین جهت باید در مراسم‌های عزاداری چای به عزاداران داده شود، نه مثلا شربت آبلیمویی که سرد مزاج است و حال فرد را بدتر می‌کنند.

خرما نیز یکی دیگر از غذاهای با طبع گرم است که این سردی را جبران می‌کند و از خواص آن نیز رفع هم و غم است، همان‌طور که وقتی حضرت مریم(س) به دلیل تهمت‌هایی که بهش زده شده بود، زیر درخت نخلی نشست و از خرمای آن استفاده کرد.

خرما با پودر نارگیل و گردو، گلاب، چای و حتی استفاده از دخان (قلیان و سیگار با توتون طبیعی در قدیم) از سنت‌های عزاداری بوده‌اند که به شکل دقیق و صحیحی وضع شده‌اند و باید آن‌ها را حفظ کرد(غیر از سیگار و قلیان که نه از نظر فرهنگی صحیح است و نه نوع سالم آن پیدا می‌شود). دخان باعث گرم‌شدن مستقیم دماغ(مغز) می‌شود، شاید کنار هم قرار دادن غم و سیگار کشیدن در فرهنگ غربی و سینما بی‌جهت نباشد.

امام خمینی هر روز عادت به خوردن چای داشتند، مرضیه حدیده‌چی می‌گوید:«امام عادت داشتند در ساعت یازده یک چایی بخورند و آن لحظه به خودشان اختصاص‏‎ ‎‏داشت، ولی می‌فرمودند که خانم هم تشریف بیاورند و بنشینند تا من چاییم را بخورم» :)

  • جواد انبارداران

نظرات (۱۵)

  • یاس ارغوانی
  • واقعا در شأن چای نیست که بهش تهمت بزنند!
    چای مثل یه آرام بخش خیلی مفیده. وقتی خشته ایم و گرفته و ناراحت یک فنجون چای تمام اینارو از بدن می‌کنه و میندازه دور.


    یک چیزی به جز چای دسگه چی خوبه که هم و غم روببره؟!
    و اینکه آیا استرس هم سرده؟!
    پاسخ:
    استرس، دلشوره، افسردگی، وسواس فکری، کابوس دیدن‌های شبانه، فکر و خیال زیاد همگی نشانه سرد و خشک شدن مغز هستند، سن پیری سن سردی و خشکی است برای همین این بیماری‌های عصبیِ سرد رو به دنبال داره.
    سینه‌زدن هم نوعی ورزش و تحرک است که باعث گرم شدن و افزایش جریان خون در ناحیه سینه می‌شود، در نتیجه مانع سرد شدن و آسیب دیدن قلب می‌شود. برای همین رویه برخی مداحان این است که به شاگردانشان می‌گویند حق ندارید روضه سنگین بخوانید ولی بعدش سینه نزنید.
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام
    خیلی جالب بود و مفید و به نظرم خیلی مستدل موضوع را بررسی کرده بودید و جواب این شبهات را دادید.
    وقتی آدم خسته هست واقعا چایی خیلی می چسبد برای من که اینطور هست.
    پاسخ:
    سلام
    واقعا ممنونم مطالعه کردید چون هم طولانی بود و هم کمی تخصصی و ترسم این بود کسی این مطلب رو نخونه.
    چایی کافئین طبیعی داره، در بلندمدت هم باعث اعتیاد میشه و هم باعث نشاط
    سلااام
    من خوب و بدش را نمیدونم ولی از وقتی روزی دو تا لیوان چای میخورم امیدم به زندگی بیشتر شده :))
    چای روضه هم که عالیه
    فقط توی این کرونایی از لیوان غیر یه بار مصرف نخوره کسی ها
    مخصوصا اون لیوانا که توی تشت سور المومنین شسته شده
    پاسخ:
    سلام
    یکی از خواصش تخلیه بلغم و مواد لزج معده بود، دقت کنی بعد از خوردن چای از لحاظ دفع هم بهبود پیدا کردی. همه‌جا یکبارمصرف میدن، بحث کرونا هم خیلی مفصله، نظر من چیز دیگری است که براش باید ساعت‌ها استدلال بیارم تا هیچ کس هم تهش قبول نکنه و به عنوان یک ابله سفیه ضدولایت فقیه جلوه کنم :/
    همین یه چایی مونده برامون همونم اونقدر ازش بد میگن که نتونیم بخوریم یکی نیست بگه آقا ما اهل قهوه و اونیکی نوشیدنیا نیستیم چه کنیم:)
    بعدشم توی چای روضه گلاب میریزن که جدیدا متوجه شدن ضد کرونا و ضدعفونی کننده‌س
    پاسخ:
    قهوه و مشتقاتش مثل نسکافه هم حالت نشاط رو میدن، ولی واقعا خوب نیستند و قلب رو سرد میکنند اما چایی حتما بخورید.
    کاکائو هم گرم و خشکه و از شدت این گرمی و خشکی باعث سوختن اخلاط و تبدیلش به سودا میشه، برای همین اون هم خوب نیست و ترکیبش با شیر بدک نیست چون تعدیلش میکنه.
  • علیرضا ‌‌
  • جالب بود برام دمت گرم
    پاسخ:
    قربانت برادر، ممنونم این همه رو مطالعه کردی
  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)
  • سلام و عرض تسلیت بابت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور شهیدان
    مطلب جالبی بود
    کاش همه ما یاد بگیریم در چیزی که تخصص نداریم صحبت نکنیم
    خسته نباشید دوست عزیز
    زحمت شمایی که در بیان می نویسید ارزش زیادی داره
    موفق باشید و عاقبت بخیر
    پاسخ:
    سلام آجرک الله
     عرض ارادت برادر
    مطلبی «چرا ویرگول و وبلاگ بهترین رسانه‌های دنیا هستند» رو دوست داشتید مطالعه کنید.
  • آقای سر به‍ راه
  • ایول امام خمینی مثل خودمون چایی خور بوده:)

    اینا که این حرف ها رو می زنند کسی نیست اطرافشون بهشون بخنده؟
    پاسخ:
    امام آبگوشت‌خور تیر هم بوده که باید یک بار سبک زندگیش رو بگم.
    برخی این دکتر روازاده رو شدیدا قبول دارند. ایشان اظهاراتی هم درباره کوروش دارند که می‌گویند: «می‌دانید اصلا کوروش وجود نداشته؟» یا درباره کره‌های بسته‌بندی می‌گویند:«این کره‌ها فاضلابی هستند و از فاضلاب گرفته می‌شوند» و خیلی صحبت‌های دیگر.
  • یاس ارغوانی
  • خیلی مفید بود واقعا
    از طب سنتی و این مدل پست ها زیاد بزارید اخه خیلی مفیده :)
    پاسخ:
    چشم ان‌شاءالله
    دعا کنید رشد کنیم و متقی بمونیم
    که رشد وبلاگ متکی به رشد صاحبشه.
    بی‌جهت دنبال برهان و کلام و منطقیم
    چایِ بعد از روضه کافر را مسلمان می‌کند...

    این هم از اثبات شاعرانه‌ش.
    پاسخ:
    :)
    از شعرای مجلس سپاسگزارم
  • یاس ارغوانی
  • ان شاءالله

    من یاد یه مسئله دیگه هم افتادم . بعضی آدما وقتی از شدت غم و اندوه گریه میکنند دیدم که بامشت خودشون میزنن به روی قفسه سینشون که انگار خودشون رو تسکین بدن . حتی خود من م این اتفاق برام افتاده. این میشه که مثل همون سینه زدن باعث گرم شدن و افزایش جریان خون توی قفسه سینه ؟!
    پاسخ:
    علتش رو نمیدونم
    ولی تصور می‌کنن به خاطر فشار روانی که به فرد وارد میشه، دوست داره ضربه‌ای بزنه و این باعث تسکین اعصابش میشه، همون طور که گاهی وقتی شدیدا عصبانی میشیم تا مشتی توی دیوار نزنیم یا چیزی رو پرت نکنیم و نشکنیم آروم نمیشیم.
    سلام
    حال یک دوستدار چای چی می‌تونه باشه بعد از خوندن این پست؟

    راستش من اینطور مواقع به شدت دچار سردرگمی میشم

    بین طب سنتی و طب مدرن که تعارض‌ها الی ما شاء الله
    زیاده
    این یه طرف
    باز نظرات متعارض در خود طب سنتی هم یه طرف

    یعنی اگه من یه مسئله‌ای داشته باشم و از قبل خودم هم یه دیدگاه و جهت‌گیری هم داشته باشم به راحتی می‌تونم بگردم بالاخره یه چیزی پیدا کنم که نظر و خواسته‌ی خودم رو تأیید کنه

    درسته یه سری مسائل مثل شناخت افراد صاحب نظر و سبقه‌ی دیدگاه‌ها کمک میکنه به صحت سنجی اون حرف (چیزی شبیه علم‌ رجال)
    ولی باز برای مثل منی که اطلاعات چندانی ندارم خیلی سردرگم کننده‌ست

    خیلی اذیت میشم اینطور مواقع و معمولا یه روش میانه‌ای رو در پیش می‌گیرم
    سر همین بحث چای
    من نه خیلی پرهیز می‌کنم که کلا نخورم
    نه با خیال راحت چای رو تو برنامه‌ی غذاییم جا میدم

    بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم این میزان درگیری ذهنی از خوردن مواد غذایی مضر ضررش بیشتره

    +چای رو پدرم از پزشک متخصص طب سنتی هم پرسیدن نظرشون این بود که اگه سنگین و غلیظ نباشه نوشیدنش اشکالی نداره و دمنوش خوبیه
    پاسخ:
    طب مدرن بر اساس موارد جزئی تصمیم میگیره، مثلا میگه این چیز کلسیم داره پس برای استخوان خوبه، پروتئین داره، امگا ۳ داره، ویتامین داره و این طور تصمیم میگیره، برای همین ممکنه یک چیزی رو درست کنه و چیز دیگه رو خراب کنه. در رشته‌های پزشکی هم جزئی وارد میشه، بافت‌شناسی، ویروس شناسی، متخصص داخلی، روانپزشک.
    اما طب سنتی بر اساس تجربه چند هزار ساله نوشته شده و کل‌نگر هست، یعنی کل بدن رو برای درمان بیماری منظور میکنه، مثلا اگر کسی افسردگی داشته باشه ممکنه بیاد و قلب یا کبد شخص که اعضای رئیسه هستند ر‌و تقویت کنه.
    دلیل پافشاری ما بر طب سنتی اینه که چیزی که به تجربه دیدیم خیلی از بیماری‌هایی که طب مدرن اصلا نمیتونه درمانش کنه و شخص رو اصطلاحا جواب میکنند، به راحتی درمان میکنه و برای همین تحلیل‌ها و جهانبینی‌ش رو قبول می‌کنیم تا به درمان برسیم.
    و الا اوایلی که با طب سنتی آشنا شده بودم به تحلیل‌های نوع سرد و گرم و تر و خشک اعتقادی نداشتم تا زمانی که درمان‌شده‌ها رو دیدم.
    مثلا درباره فردی شنیدم که از شدت خرابی روده نمی‌توانست صاف بخوابد و روی صندلی می‌خوابید و قرار بود طی عمل جراحی عمده روده‌اش بریده شود اما یک هفته‌ای با تمهیدات طب سنتی درمان شد.
    یا شخصی رو دیدم که وقتی سنگ کلیه گرفت با درست کردن دارویی چند ساعت بعد سنگ رو دفع کرد.
    نظرات متعارض در طب سنتی رو باید بپرسیم از کجا می‌گویند؟ باید بر اساس منابع اصیل طب سنتی نظر بدهند یا بر اساس تجربیاتی که دیده‌اند و نتیجه گرفته‌اند.
    چای رو رقیق و به اندازه بخورید، هیچ مشکلی هم نداره. حرف هیچ بنی‌بشری که اسم پدر طب سنتی و پرفسور داره، مثل همین دو فرد رو بدون منبع قبول نکنید.
    در این موارد از من هم بپرسید، اگر جواب رو بلد باشم با دلایل درستش بهتون میگم و خیالتون راحت بشه. زیاد برای خوردن و نخوردن سخت نگیرید، زیاد فکر نکنید، فکر و خیال زیاد هم به علت سودا انجام میشه و هم باعث ایجاد سودا و در نتیجه بیماری‌های روانی مثل وسواس فکری میشه، راحت باشید و سعی کنید خوب رعایت کنید.
    اون پست کرونایی رو بذارید ولی.
    پاسخ:
    چشم
    یک تکه کلیپ از مستندی جدا می‌کنم و پس فردا میذارم برای این که چرا نباید ماسک بزنیم و دستکش بپوشیم و مواد ضد عفونی استفاده کنیم.
    سلام
    خیلی خوب بود با اینکه طولانی بود تا آخرش کشش داشت.
    لازمه اینا رو ادم بدونه تا جایی که بحث قال النسا ها و قال الرجال ها باز میشه رو کنه
    ممنونم
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم مطالعه کردید، کلا انگار انسان‌های وبلاگی توان و ظرفیت بیشتری در سنجش با انسان‌های اینستاگرامی و توییتری دارند.
    میشه یه سوال بپرسم؟
    برای حساس شدن اعصاب
    مثلا زود هیجانی شدن
    یا زیادی استرس گرفتن برای موضوعی
    یا فکر های منفی
    کلا
    برای ارامش داشتن
    پیشنهادی دارید؟
    پاسخ:
    روغن بنفشه بر پایه بادام شیرین بگیرید، هر شب قبل خواب به ملاج سر یعنی محل مسح و جایی که در نوزادان نرم هست ۶ قطره بمالید و داخل هر سوراخ بینی هم یک قطره بندازید، از این رو به اون رو می‌شید.
    سازوکار اثر این دارو و این که چرا این طور هستید که یک پیام خصوصی بفرستید تا مزاج‌شناسی بشید و شرح حال بگیریم.
  • سلمان فارسی
  • با سلام
    چای ختایی که شما تو مطلب استناد کردید بعیده همین چای سیاه باشه الان تو فروشگاه ها به عنوان چای سفید فروخته میشود.
    مرحوم بهلول گنابادی بیش از ۱۰۰ سال با سلامتی کامل جسم و عقل در این دنیا زندگی کردند با حافظه ای بسیار قوی و عجیب به طوری که حافظ قرآن و چند هزار حدیث و چند هزار بیت شعر که قسمت زیادی سروده خود آن بزرگوار بوده . حافظه قوی ایشان به احتمال زیاد بخاطر نخوردن چای سیاه بوده
    پاسخ:
    سلام
    میدونستید مرحوم بهلول تمام عمرش نون و ماست می‌خورد؟ طبق تعالیم طب سنتی این تغدیه باید منجر به بیماری‌های سرد و مشکلات زیادی بشه، اما خیلی کم به پزشک مراجعه کردند. من خودم اگر نون و ماست بخورم آسیب می‌بینم. فرد به فرد متفاوته و این خاصیت مرحوم بهلول به دلیل چای نخوردنش نیست. هزاران نفر از جمله امام خمینی رو میشه مثال زد که چای‌خور هستند و حافظه قدرتمندی دارند.
    در مخزن الادویه یک بادیان ختایی داریم و یک چای ختایی و به نظر میاد من فواید چای سفید یعنی چای ختایی رو جای چای سیاه نقل کردم، یک پست اصلاحیه می‌نویسم و با استفاده از منابع دیگه‌ای به جواب می‌رسم، ممنون از توجهت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.