سکوت

مرغ سحر ناله کن

انتظارِ دردساز

سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰۳:۱۱ ق.ظ

چند روز پیش که عصبانی از دنیا بودم، عصبانی از بسته شدن مسیر کربلا، عصبانی از بد رانندگی کردن آدم‌ها و عصبانی از فرهنگ از دست رفته و اسلام زخمی شده و جمهوری اسلامی پوک شده با تک جمله‌ای که به ذهنم آمد آرام گرفتم.

پرسیدم یعنی انتظار داری که مسیر کربلا باز باشد و مسیر ترکیه بسته؟ انتظار داری همه آدم‌ها خوب رانندگی کنند؟ انتظار داری همه مومن به اسلام باشند؟ انتظار داری جمهوری اسلامی، اسلامی باشد؟

فهمیدم تمام درد ما انسان‌ها از انتظار است، انتظار و توقع داریم همه چیز این دنیا سر جایش باشد و بعد چون این بایدها اجرا نمی‌شود عصبانی و ناراحت می‌شویم.

باید هر گونه انتظار و توقع داشتن را همین الان دفن کنیم و با بیلچه عقلانیت، خاک رویش را نرم کنیم. بایدها و نبایدها را دور بریزیم، هست‌ها و نیست‌ها را شجاعانه قبول کنیم. ما نمی‌توانیم همه چیز را تغییر بدهیم، هنر کنیم خودمان را کمی تغییر بدهیم و چندتایی را به زور. حرص خوردن درباره چیزهایی که تاثیری در آن‌ها نداریم چه فایده‌ای دارد جز آن که عمرمان را کوتاه می‌کند؟

اگر برای آدمی ده سال وقتی گذاشتی و تربیتش کردی و بعد ولت کرد و به ریش‌ات خندید ناراحت نشو، اگر با کسی که عاشقش شدی و محبتت را خرجش کردی و بعد خیانت کرد و مثل دستمال کاغذی یک‌بار مصرف مچاله‌ات کرد و روی آسفالت انداختت ناراحت نشو، اگر خودت را شب‌و‌روز کشتی که رتبه خوبی در کنکور بیاوری و بعد نشد ناراحت نشو، اگر هر چه انتظار و توقع داشتی که بشود و نشد، یا انتظار داری بشود و نشده و نیست ناراحت نشو.

توقع و انتظار جز درد چیزی برای آدم نمی‌آفریند، جملۀ «از فلانی توقع نداشتم» را از ذهنت پاک کن و واقعیت نکبت دنیا را قبول کن که این جا هیچ وقت هیچ چیز سر جایش قرار نمی‌گیرد جز زمان ظهور حضرت ولی عصر که یحتمل چون الآن حداقل چیزهایی هم سر جایش نیستند آن روز را نخواهیم دید و می‌میریم و خیلی خوب باشیم و چهل صبح دعای عهد خوانده باشیم حضرت از بالای قبر صدایمان می‌کند و ما هم از ترس شب اول قبر سر جایمان لم می‌دهیم و بیرون نمی‌آییم و می‌گوییم: no tnx

لابد چون در قبر هم چیزی سر جایش نیست و غرب‌زدگی به آن جا هم رسیده است!

  • جواد انبارداران

نظرات (۱۰)

سلام
اولا نصف شبتون بخیر!
ثانیا خوب اگه‌همه‌ چی سر جاش بود که یاد امام غایبمون هم‌نمی افتادیم!
بشخصه، الانم‌که شاکی هستم،برای اینه که دنیا باب میلم نیست، بعیده به خاطر خدا نگران باشم...
حتی منتظرم‌کرونا بره‌همه‌چی مثل قبل بشه!!!! ( اما فکر نمی‌کنم مگه قبلش دنیا جای خوبی بود،اونم بدون مستقر شدن دولت حق؟!)

+ دیگه انتظار که ندارید نصف شبی‌بهتر از این‌بنویسم که؟!
پاسخ:
سلام
نه انتظار داشتم خوب‌تر بنویسید
و لذا دلخور شدم

انتظار نداشتید که... :|
  • کاکتوسِ خسته
  • یکی از نکات طلاییِ لازمِ زندگی در این رو بیان کردید، و شاید مهم‌ترینش.
    خیلی وقته که سعی می‌کنم این الگوی توقع نداشتن رو در تک تک اعمال و ارتباطاتم اجرا کنم و تا حدودی هم موفق شدم.
    یه حاح آقایی بود که می‌گفت اگر بخاطر بد اخلاقی کسی ناراحت شدی، بگو "دنیا همینه. اگر خوش اخلاق بود باید تعجب می‌کردم." و یا اگر از اتفاقات تلخ زندگیت دلت گرفت و فکر کردی دنیا با تو لج کرده، باز هم همون رو تکرار کن؛ و همینطور در مسائل دیگه .. این صحبت‌ها خیلی برای من مفید بود و نگاهم رو تغییر داد.
    با این حال وقتی کسی رو می‌بینم که بخاطر توقع داشتن و نتیجه مطلوب ندیدن چقدر به خودش و اطرافیانش فشار روانی وارد می‌کنه و مسائل این چنینی، خیلی دلم براشون می‌سوزه ..
    جالب اینجاست هرچقدر هم شرح و تفسیر می‌کنی و توضیح می‌دی این توقع نداشتن رو، بازم نمی‌فهمن! منم هم که توقع فهم ازشون ندارم، بیخیال می‌شم!
    پاسخ:
    فهمیدن گمشده انسان‌هاست
    آدم‌ها اول اعتقادشون رو انتخاب می‌کنند بعد تصمیم میگیرند برای نفهمیدن بجنگند
  • آقای سر به‍ راه
  • BIG LIKE
    پاسخ:
    انتظار دارم فارسی رو پاس کاری بفرمایید
    احسنت💪👌
    " از فرهنگ از دست رفته و اسلام زخمی شده "
    خیلی این موضوع اذیتم میکنه😔🙁
    واقعا چرا با اسلام این کارو کردن🙁
    پاسخ:
    احسنت بک به احسنت‌تان
    چقدر تو حق میگی بشر! چطوری این همه حق ازت میباره جناب!؟

    اگر اشتباه نکنم، فلسفه سنکا بود که میگفت عصبانیت‌های ما به خاطر همین انتظاراته! دقیقاً همون حرفا رو زدی. به فلسفه‌اش یه نگاهی بنداز. منم خونده بودم تا مدت‌ها عصبانیت‌ها و انتظارات برام معنی نداشت! الان هم کم کم انتظارات رو درون خودم کمرنگ کرده‌ام. اهم اهم...
    پاسخ:
    ادعای پیامبری کنم، ولایت مدارم میشی؟
    از این چیزها زیاد دیدم که به مسائلی فکر کردم و بعد همون‌ها رو توی صحبت‌های بعضی آدم‌ها پیدا کردم
  • محمد صادق عبداللهی
  • :| چقدر منفی فکر می کنید
    یکم مثبت اندیش باشید
    پاسخ:
    حاج ممدصادق
    این منفی‌نگری نیست
    واقع‌نگریه
    و به معنای افسردگی هم نیست، فقط برای در امان ماندن از ترکیدن اعصاب در مواقع حیاتی این روش توصیه میشه
  • دچارِ فیش‌نگار
  • با عجله تمومش کردی؟ (چون که اول و وسطش عالیه)
    پاسخ:
    چه می‌دانم
    با عجله تموم نکردم
    لابد به عجله تموم شده
    ولی آخه انتظاری اگه نباشه امیدی هم نیست....
    پاسخ:
    هدف‌گذاری کنیم
    وظیفه‌مون رو هم انجام بدیم
    ولی در نظر بگیریم اگر نشد، دیگه خودمون رو شرحه شرحه نکنیم و واقعیت رو بپذیریم
    واقعیت این است که پیامبر اسلام با اون اخلاق محشرش طوری شد که پس از فوت یا شهادتش کلهم سه چهار نفر پشت امیرالمونین ایستادند
    ما که دیگه جای خود داریم
  • سلمان فارسی
  • ان شا الله همین جمعه ، جمعه ظهور باشد.
    پاسخ:
    ان شاء الله
    ولی اگر اتفاق نیفتاد
    واقعیت رو بپذیریم و افسرده و ناامید نشیم
  • آقای سر به‍ راه
  • بیگ لایک!
    پاسخ:
    واژه‌های مشرکانه‌ات را وارد پارسی نکن
    اسمال و مدیوم لایک بخوره بر سرت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.