سکوت

مرغ سحر ناله کن

وقتی نشانه‌ها کلیشه شدند

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۲۸ ق.ظ

باز سوال پیش آمد برایم که نکند هر چه در دین بهمان گفته‌اند چرت و پرت باشد که یاد خاطره چند روز پیش افتادم.

به نظر می‌رسد آن قدر معجزات زیاد شده‌اند که به راحتی از کنارشان می‌گذرم. چند روز پیش داماد یکی از علما پیش‌مان بود و درباره آیت‌الله «اصطهباناتی» که در واقع پدر خانمش بود صحبت می‌کرد.

می‌گفت این عالم در طب سنتی غور کرده و حتی داروهایی برای خودش دارد اما از جو موجود حوزه می‌ترسد و آن‌ها را رو نمی‌کند. می‌گفت از بد ماجرا غده‌ای پایین صورتِ آیت‌الله شروع به رشد می‌کند و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود تا جایی که تصمیم می‌گیرند آن را با جراحی خارج کنند.

روزی که قرار بوده عمل جراحی انجام شود، آیت‌الله، حضرت زهرا را به خواب می‌بیند و حضرت دستی روی صورتش می‌کشد، از خواب بلند می‌شود و می‌بیند خبری از غده نیست و صورت هیچ عیبی ندارد، نوبت جراحی لغو می‌شود و این خاطره که شاید بتواند چند تا آدم شکاک مثل من را هدایت کند دفن می‌شود.

شاید بنی اسرائیل هم به وضعیت امثال ما دچار شده بودند، موسی که عصایش را می‌انداخت زمین دیگر آن چنان فرقی برایشان نمی‌کرد، سر همین هم بوده وقتی خدا برایشان مرغ سوخاری و عسل(من و سلوا) فرستاده می‌شد الکی بهانه می‌گرفتند و به پیامبر می‌گفتند ما پیاز و سبزی و عدس می‌خواهیم.

وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا «[یاد کنید] هنگامی که گفتید: ای موسی! ما هرگز بر یک نوع غذا صبر نمی‌کنیم، پس از پروردگارت بخواه تا از آن چه زمین می‌رویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش را برای ما آماده کند.» (۶۱/بقره)

بعد موسی هم لابد خیلی حرص می‌خورده و می‌گفته آخر آدم‌های ابله! استریپس و مرغ سوخاری و عسل گَوَن(اصطلاحات ملموس امروزی‌ش) را ول کرده‌اید و همچین چیزهایی می‌خواهید؟ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِی هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ [موسی] گفت: آیا شما به جای غذای بهتر، غذای پست تر را می‌خواهید؟!

آخر ماجرای آن‌ها جالب است، کسانی که به نشانه‌های هدایت بی‌توجه شوند و بهانه‌های خیاری و عدسی بگیرند تا جایی که معجزات برایشان تبدیل به کلیشه شود، گمراه می‌شوند و مثل بنی‌اسرائیل چندین سال وسط صحرا حیران می‌شوند، نمی‌دانند چه غلطی کنند و کدام سمت بروند.

  • جواد انبارداران

نظرات (۵)

  • کاکتوسِ خسته
  • معجزات و آیات راه کم نیست. چشم بینا و دل مستعد می‌خواد که دعا می‌کنم داشته باشیم ..
    پاسخ:
    واقعا چه مرضیه آدم راه درست رو می‌دونه و راه غلط رو می‌ره؟
    معجزات که زیاده و ازبس پشت سر هم اتفاق میوفته برامون عادی میشه
    همین مملکت با این مسئولان و دزدها چطور تا حالا کن فیکن نشده یکی از معجزاته!
    پاسخ:
    شنیده بودم یک زمانی یک نفر سر همین چیزی که گفتی شیعه شده بود :/
    البته بیشتر شبیه افسانه است
    :)
    پاسخ:
    می‌لبخند؟
  • یاس ارغوانی🌱
  • بند آخر خلاصه گیری بشدت عالی بود :)
    بهانه های خیار و عدسی جدیدا اینقدر انبوه شده که حتی صادرات هم داره از کشوی به کشوری دیگه از ذهنی به ذهنی دیگه.
    پاسخ:
    خل و چل‌تر از این بنی‌اسرائیل خودشونن :/
  • فاطمه قلی‌پور
  • یعنی
    امکان نداره من این آیه رو بخونم و ـ جدای نتایج فلسفی و اعتقادی اش ـ به مسئله «حکم گیاهخواری» نرسم.
    دیگه بااااا خودشم گفته مرغو ول کردید چسبیدید به علف؟
    رها کنید دیگه این مسخره بازی وگانیسم رو.

    + موسی علیه السلام هرگونه ارتباطش رو با بنده تکذیب کردند.
    پاسخ:
    این سخن الحق سمی تاریخی قلمداد میشه
    مدیر خبرگزاری اسرائیلنا در واکنش به فرستاده شدن من و سلوا از آسمان بیان کرد: این یک توهین به جامعه گیاهخواران است، به همین دلیل فردا ساعت ۹، بر سر قبر سامری و گوساله‌اش تجمع خواهیم کرد و اعتراض خود را فریاد خواهیم زد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.