سکوت

مرغ سحر ناله کن

نقد فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند(پست مهم)

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۸ ق.ظ

داستان فیلم لو می‌رود


توضیحات پایه:

فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند به کارگردانی حامد محمدی محصول سال ۱۳۹۳ درباره زندگی طلبه‌ای با نام احمد و بازی جواد عزتی است که همسرش سه قلو باردار است و در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برد.

سه دختر به دنیا می‌آیند که یکی از آن‌ها مشکلات تنفسی دارد و باید تحت مراقبت باشد. احمد قرار می‌شود در فیلمی نقش همان آخوندی که هست را بازی کند و این بازی کردنش سبب بروز حاشیه‌هایی در حوزه و خانواده‌اش می‌شود.

احمد در کنار کلاس‌های حوزه، برقکاری ساختمان می‌کند، در خانه‌ اجاره‌ای می‌نشیند که یک پیرمرد ترک صاحب خانه است و در میانه فیلم به حج عمره می‌رود و هر روز از احمد می‌پرسد که آشنایی در فلان اداره ندارد.


مقدمه:

این که زنی بخواهد از شوهر طلبه‌اش به خاطر بازی در یک فیلم جدا شود واقعیتی است که وجود دارد و در آدم‌های به شدت سنتی و متحجر امکان بروزش هست. همان طور که چند سال پیش یک خانم مشهدی تفکیکی از طلبه‌ای به خاطر آن که فلسفه می‌خواند جدا شد!

الحمدلله سمت و سوی حوزه طوری است که علاوه بر آن که سخت گیری‌های قبلی درباره ورود طلاب به عرصه هنر و فلسفه ندارد بلکه تشویق می‌کند.

زمانی ظرف آبی که پسر امام خمینی از آن در فیضیه آب خورده بود را می‌بردند و در بیابان خاک می‌کردند چون معتقد بودند کسی که پدرش فلسفه درس می‌دهد دهانش نجس است و به خاک مال هم رضایت نمی‌دادند!

مدرسه اسلامی هنر از جمله کارهای خوب حوزه است که همین تابستان دوره‌های خوبی از جمله فلسفه هنر و فیلمنامه نویسی و داستان نویسی دارد.

(همین الان میتونید سرچ کنید شما هم ثبت نام کنید)

اما قبل‌ترها حوزه به این موارد بسیار گیر می‌داد و مثلا یک نقاشی از صورت زن کافی بود که باعث شود طلبه بازخواست شود.(این قضیه واقعا اتفاق افتاده)


نکات مثبت فیلم:

۱. نمایش زندگی یک طلبه به عنوان یک آدم از جامعه

گاهی تا می‌گوییم طلبه تصور می‌کنیم با موجودی غیر زمینی سر و کار داریم که وصله ناجور به مردم است.

اما حقیقتا طلبه یک آدم است که آمده به جایی به نام حوزه که در حال حاضر تفاوت آن چنانی با دانشگاه ندارد الا در سبک آموزش و لباس مخصوص. 

طلبه‌های بسیاری هستند که با مشکلات مالی متعددی سر و کار دارند و بر خلاف هجمه‌ای که علیه سازمان روحانیت است ضعیف‌ترین قشر مردم همین طلاب هستند. شهریه‌ای که طلاب متاهل تا ۶ سال اول می‌گیرند چیزی در حدود ۳۰۰ تومان است.

دیگر خودتان حساب کنید...


۲. نشان دادن اخلاق و زی طلبگی

اگر چه احمد مشکلات مالی متعددی دارد اما از عزت نفس بالایی نیز برخوردار است. نمی‌نالد، غر نمی‌زند، تلاش می‌کند تا پیش برود و وظیفه‌اش را انجام دهد. بد اخلاقی نمی‌کند، مگر جایی که مجبور شود. متواضع است و توکل می‌کند.


۳. ورود طلبه‌ها به عرصه رسانه

احمد به عنوان یک طلبه اگر چه از فیلم و سینما چیزی نمی‌داند، اگر چه به خاطر مشکلات مالی است اما باز فیلم دارد تصویر یک طلبه را نشان می‌دهد که وارد عرصه بازیگری و فیلمسازی شده و چیزی است که امروزه به شدت به آن نیاز داریم که افرادی متدین عالمانه و عاقلانه وارد عرصه‌های هنری شوند، مخصوصا طلبه‌های انقلابی.


۴.نشان دادن سختی‌های طلبگی و هجمه‌ها

خیلی سخت است که هم مشکلات مالی داشته باشی و هم از خیلی‌ها فحش بخوری. این فیلم خوب نشان داد که طلبه‌ای که به هیچ جا متصل نیست و نه پولی می‌گیرد و نه در ارگانی کار می‌کند باز هم افرادی هستند که اذیت‌شان کنند. مثل صحنه‌ای که موتوری وحشیانه به سمت خودش و خانمش ‌می‌آید.

آن قدر آدم مخلص و بی ریا دارد در این سازمان روحانیت کار می‌کند و خون دل می‌خورد که بی انصافی است اگر دو نفر مثل قاضی منصوری ملعون یا احمد مازنی بی غیرت که با موگرینی عکس گرفت یا همین چندتایی که توی چشم هستند مثل ریش خاکستری معروف که وعده ۱۰۰ روزه می‌دهد و بعد یادش می‌رود و صبح جمعه می‌فهمد چه خبر است، بی انصافی است به خاطر چند آدم فاسد که لباس ما را دزدیده‌اند همه را یک کاسه کنیم.


نواقص فیلم:

من دست آقای حامد محمدی را هم میبوسم، این موارد انتقادهایی است که به فیلم دارم که شاید اگر نبود اثر بهتری داشتیم:


۱.وقتی نصفه شب نرگس دختر نوزاد از حال می‌رود و احمد و زنش سریع او را به بیمارستان می‌رسانند و در خیابان‌های خلوت می‌دوند، که واقعا سکانس تکان دهنده‌ای است دو بچه دیگر در خانه تنها می‌مانند. نمی‌شود بچه نوزاد را تنها گذاشت و این یک نقص خیلی بزرگ بود.


۲.بخشی که احمد با سپه شور روحانی درگیر می‌شود حالا یا نسخه‌ای که من دیدم ناقص بود یا که اصلا نفهمیدم چه شد که به آن جا رسید. نقش مخبر داشته که مسئول مدرسه بازخواستش کرده بوده یا که چیز نامربوطی گفته که قابل فهم نبود و اگر هم بود نیاز به شرح و بسط بیشتری داشت. کنش بازیگر افتضاح بود و ضعیف طوری که حس کردم لحظاتی وارد ژانر گنگستری شدم!


۳. ما فقط یک صحنه از بزرگ‌تر شدن سه قلو‌ها می‌بینیم. پرداخت و سیر رسیدن به این نقطه ضعیف بوده، انگار که سازنده میخواسته ۱۰ دقیقه‌ای سر و ته فیلم را در بیاورد، برخوردش با سپه شور و بعدش بزرگ‌تر شدن سه قلوها وصله ناجور فیلم بود.


۴.فضا سازی فیلم‌ می‌توانست طور دیگری باشد. نمی‌دانم چه اجباری است که طلبه‌ها این طوری در فیلم‌ها تصویر می‌شوند که یک شخصیت بچه مثبت گوگولی هستند که کلا از محصولات دنیای مدرن پرت هستد و در دخمه‌ها و خونه‌های قدیمی زندگی می‌کنند و مثل گداها زندگی خود را می‌گذرانند.

اگر هم خواستند مدرن تصویر شوند می‌شوند فیلم مزخرف و حال به هم زن و غیر واقعی پارادایس که آشغال به تمام معنا بود و اصلا ارزش نقد ندارد.

مشکل اصلی ما در حوزه این است که گوشی تلفن را از دست طلاب تازه ورود بگیریم و از اعتیادشان به فضای مجازی کم کنیم، مشکل این است سر کلاس گوشی نیاورند و باهاش کار نکنند، در حالی که تصویری که ما از طلاب می‌بینیم همیشه آدم‌های سنتی پرت از جامعه هستند. 

البته همراه دنیای جدید بودن به این معنا نیست که از عقاید خودمان کوتاه بیاییم و مثل آقامیری با حذف جهنم! بخواهیم کسی را جذب کنیم یا با زن مشکل داری همخوانی کنیم.

طلبه فیلم بیش از حد بچه مثبت است، وسط فیلم برداری یکهو سوار ماشین دختر همسایه می‌شود برای این که مثلا رویش نمی‌شود که نه بگوید یا که می‌ترسد بگوید دارد در فیلم بازی می‌کند. 

طلبه چیزی نیست که واقعا فیلم‌ها در تصورات ما ساخته‌اند. طلبه یک آدم سر به زیر نیست که ریش فابریک داشته باشد و صرفا در اندرونی در حال قرائت قرآن باشد.

طلبه طراز لازم باشد زبان خارجه یاد می‌گیرد، لازم باشد فیزیک می‌خواند، لازم باشد فیلم سینمایی خارجی می‌بیند، لازم باشد رمان خارجی می‌خواند و در کنار تمام عرصه‌هایی که وارد می‌شود و خبر نداریم، شب‌ها در نماز شب اشک می‌ریزد که روزها فریاد بزند بر سر کجی‌های جامعه. این طلبه است نه آدم‌های امل خشک مقدسی که بهمان نشان داده‌اند

خیلی ممنون که مطالعه کردید.

  • جواد انبارداران

نظرات (۱۴)

سلام علیکم
خدا خیرتان دهد! مطلب مفیدی بود.
من دو بار این فیلم را دیده‌ام که به گمانم هر دو بار در تلویزیون بوده است. اگر منظورتان صحنه‌ی درگیری در وضوخانه در اواخر فیلم است، به‌نظرم در مرتبه‌ی دوم که فیلم را دیدم، قدری آن را کوتاه کرده بودند.
  • آقای سر به‍ راه
  • یه ویژگی که طلبه ها(اونایی که من برخورد داشتم ) دارن اینه که همیشه یه جواب تو مشتشون دارن ، فکر کنم به خاطر درس هاشون یا برخوردشون با ادم های مختلفه:)

    نگاه من به طلبه ها عین فیلم مارمولکه:)
    پاسخ:
    طلبه که باشی همیشه میترسی این جمله که بهت گفت الان تیکه بود میخواست دستت بندازه یا که هیچی نبود
    همین اذیت‌های همیشگی باعث میشه ورزیده بشیم 😂😂
  • کریمه کریمی
  • سلام.
    ممنون عالی بود
  • میم مهاجر
  • چند نمونه طلبه مطابق با اون بند آخر به ذهنم اومد
    (فی المثل رضا جوان آراسته)
    و اتفاقا آدم های مؤثری هستند در اصلاح دید عموم نسبت به طلاب و جا انداختن اینکه چه کارهایی از طلاب بر میاد
    از مهم ترین شاخصه هاشون اینه که از ترس ریا نشدن کارها و وجه قابل انتشار زندگیشون رو مخفی نمی کنن...
    و در روش ارائه و معرفی هم هنرمندند ظرافت های کار رو میشناسن
    نمی دونم چقدر درست باشه ولی معتقدم خیلی اوقات پررنگ شدن آدم ها و الگو های ناجور، یا جا افتادن یه تفکر اشتباه،علتش سکوت و اختفای آدم های خوبه...
    پاسخ:
    فضای مجازی به نظر من فرق اساسیش با فضای واقعی اینه که بخوای تواضع کنی و نگی کی هستی نتیجه عکس میگیری
    یک پروفایل توییتر رو مثلا طرف فقط ۵ ثانیه میبینه و تصمیم میگیره که فالو کنه یا نه
    برای همین آدم نمیتونه بنویسه الاحقر یا العبد، باید با خلاقیت و چیزی که واقعا هست نشونش بده همین عذابی که من دارم مثلا نوشتم مدرس نویسندگی و اصلا هم دوست ندارم اونجا باشه
    این حرفتون رو خیلی قبول دارم که اصلا آدم‌هایی هستند که اگر وارد فضای مجازی بشن جامعه رو زیر و رو میکنند
    نقدتون معرفی و مقدمه داشت ، نکات مثبت داشت ، نکات منفی داشت ، نتیجه گیری نداشت :)

    اون قسمت هم که احمد سوار دختر صاحب خونشون شد به نظرم به این دلیل بود که رابطشون با همدیگه بهتر شده بود و اگه سوار نمیشد ، اون خانوم هم حس خوبی نسبت به احمد پیدا نمیکرد.
    پاسخ:
    میتونست بهش بگه سر صحنه است تازه حق الناس هم هست کلی آدم رو علاف بزاره سوار شه۰
    نتیجه گیری در طول همین نکات بود دیگه
    مثلا تهش انتظار داری چی بگم؟
    نقد های دیگه رو میخونم معمولا ( و یا همیشه) یک نتیجه ای دارن .
    مثلا : در مجموع این فیلم با وجود هزینه های فراوانی که برای آن صرف شده ، آنقدر ها خوب در نیامده است.
    اینجوری. یا
    مثلا : علی رغم داشتن نقاط قوتی که در فیلم شاهد بودیم نقاط ضعفی داشته که ممکن است به مذاق تماشاگر فیلم خوش نیاید ؛ با این وجود میتوان جزو بهترین فیلم ها در این ژانر قرار داد.
    البته اینجور نقد ها رو بیشتر در بازی ها میدیدم . تازه آخرش هم خلاصه وار نکات ضعف و قوت رو میگفتن :D
    پاسخ:
    خب من این جا میگمش:
    با آن که در مجموع، این فیلم، فیلم ضعیفی بود اما جای تقدیر بسیاری دارد چرا که معلوم بود سازنده‌ی دغدغه‌مندی پشت فیلم بوده
    حالا نقدهای بعدی بهتر مینویسم
    من یک سیر رفتن از احساس به عقل توی نویسندگی دارم که داره یواش یواش اتفاق میفته
    منم فکر میکردم طلبه ها همینی هستن که توی فیلما میبینیم
    که همیشه سر به زیرنو دارن قرآن میخوننو توی زیرپله با همسرشون نون و ماست میخورن:/ تا اینکه دوستم با یه طلبه ازدواج کرد،خونشون و برخوردشونو که دیدم کلااااا نظرم عوض شد:)
    پاسخ:
    بیشتر اوقات طلبه‌ها انسان‌هایی کاملا معمولی هستند :)
    سید میدونم بی ربطه ولی اگر وقت کردی فیلم there will be blood رو نقد کن چون هیچ سایتی واقعا نقد درستی از فیلم نزده فیلم پره از پیام های مذهبی که دقیقا نفهمیدم هدف کارگردان چیه اگر در توانت هست فیلمو نقد کن ببینیم چن چندیم با این فیلم :)
    پاسخ:
    میخوام یک سری فیلم که اسلام و انقلاب رو نشونه گرفت همه رو با هم جمع کنم توی یک مجموعه و نقد و بررسی شدن کنم.
    این رو امشب دانلود میکنم
  • اقای ‌ میم
  • این فیلمش رو ندیدم ولی اصلا دید خوبی نسبت به حامد محمدی ندارم به دلیل تماشای فیلم پوچ اکسیدان
    پاسخ:
    فیلم‌هایی که از نظر جامعه نخبگانی پوچ و بی محتواست
    پرفروش‌ترین فیلم‌های سال میشن!
    و به خاطر همین نخبگان هم باید عکس العمل دقیق و عالمانه نشون بدن تا ناخودآگاه به سمت انزوا پیش نرن
  • اقای ‌ میم
  • به نظرم جامعه نخبگانی باید اهداف و نظرات خودش رو به سبک عامه مردم بیان کنند تا به انزوا نرن و عامه مردم رو هم با خودشون هم صدا کنند.
    پاسخ:
    سلام آقای میم
    ازین طرفا؟ :*)
    قطعا همین طوره و هم نظریم
  • اقای ‌ میم
  • گفتیم یادی از هنرمندان کنیم:))
    پاسخ:
    یعنی میفرمایی در آینده ما رو قطعه هنرمندان خاک میکنند؟ :))
    کنار خسرو شکیبایی و مرتضی پاشایی و پوپک و عسل
  • اقای ‌ میم
  • یعنی میتونی مثل مهناز افشار و ترانه علیدوستی اظهار نظر سیاسی کنی بعدم که دولت مورد حمایتت اومد سر کار شروع کنی به انتقاد کردن ازش انگار هم نه انگار که خودت ازش حمایت کردی
    پاسخ:
    پس ان شاء الله ۱۴۰۰ که دولتی که ازش حمایت کردیم اومد سر کار :)) بزنم تو کار انتقاد
    فکر می‌کنم امثال این‌ها نقص ذهنی و روانی دارند
    رفتار یک آدم نرمال رو ندارند :/
    با نقد ۴ شدیدا موافقم ... هرچی فیلم از طلبه ها دیدم همین مشکل رو داره و معمولا هم اون ها رو بی دست و پا نشون میده و گاهی بی عرضه ...
    توی فیلم طلا و مس این بیشتر بود و همچنین توی فیلم زیر نور مهتاب (اگه اسمشو اشتباه نگم)
    پاسخ:
    منم ازین طلبه‌ها دیدم ولی خیلی درصد کمی هستند، اونایی که دیگه خیلی سنتی‌ان و تریپ علمایی اجتهادی دارن که به لطف فضای مجازی فقط ظواهرشون این شکلی مونده :)
  • اقای ‌ میم
  • همین الان این فیلم رو دیدم
    فیلم خوبی بود به نظرم
    حداقل میتونم بگم دنبال غرض ورزی نسبت به روحانیت نبود
    پاسخ:
    آره
    بهترین فیلم بدون غرض ورزی این از کار در میاد :/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.