سکوت

مرغ سحر ناله کن

نظر شهید مطهری دربارۀ دکتر شریعتی

يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۲۸ ب.ظ





  • جواد انبارداران

نظرات (۱۷)

«به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.»

این حرفای کیه سیدجواد؟!
پاسخ:
حرف های حضرت آقاست
  • رفیقِ نیمه راه
  • الان بلاخره خوب شد یا بد!؟
    پاسخ:
    چیزی که من خوندم توی کتاب جریان شناسی و از نوشته های شهید مطهری اینه که تفکرات التقاطی مشکل داری داشته
    ولی حالا چرا حضرت آقا همچین نظری داره خودش نیاز به جست و جو داره
    باید کتاب و نقد اندیشه شریعتی رو هم نگاه کرد تا به توان راحت‌تر تصمیم گرفت، نوشته آقای خیر الله مردانی است. من هنوز فرصت نکردم دقیق بخوانم؛ البته برایم اولویت نداشته؛ ولی با یک تورق احساس کردم که این کتاب بد نیست و به شبهات شریعتی خوب پاسخ داده است.
    پاسخ:
    کتاب آقای خیر الله مردانی پس
    منم یک بار دیگه نوشتمش حفظ بشم :)
    امام صادق فرمود تا ننویسید حفظ نمیشید
  • محمد قاسم پور
  • به نظرم افکار شریعتی دیگه مرده.

    علی ایّ حال، نقدهای آیت الله مصباح نسبت به آثار ایشون دقیقه و نظر ایشون رو قبول دارم. خصوصا نقل آیت الله مصباح از امام (البته با یک واسطه)

    حضرت آقا هم راجع به خودش صحبت میکنه نه افکارش. خودش مظلوم، باشه، اشکالی نداره ولی افکارش ...
    پاسخ:
    آیت الله مصباح فوق العاده دقیق و مُلّاست
    مگه یک آدم از افکارش قابل تفکیکه؟
    نمیدونم فک میکنم شریعتی ذاتا آدم منحرفی نبوده بلکه شاید در مرحله آزمون و خطا رفت و برگشت بوده یعنی خودش هم با خودش در حال درگیری بوده
    این تفاوت فکری حضرت آقا و شهید مطهری هم شاید بر میگرده به نوع نگاه و شناخت
    پاسخ:
    چیزی که ما متوجه شدیم این بوده که شریعتی اسلام شناس نبوده اما توی ادبیات حرفه ای بوده و به خاطر فهم ناقصی که از دین داشته و تمایلاتی هم که به مارکسیسم داشته یک سری افکاری التقاطی اسلامی مارکسیتی تولید کرده و در کتاب‌هاش علیه روحانیت و علما مطلب نوشته و دنبال اسلامی بوده که بدون روحانیت باشه
    حالا دوستان گفتند حضرت آقا با افکارش مشکل داره ولی با خودش نه و وقتی میگه مظلوم بود منظور خودشه
    خوشم میاد اهل دلی سیدجان...
    حالا دلایل آقا و نکاتش رو در باب شریعتی مشروح توی یه مصاحبه گفته؛
    * رفیق همراه و باقی رفقا جواب سوالاشون نسبتا قابل پاسخه تو این مصاحبه
    https://www.mashreghnews.ir/news/590724/%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C
    پاسخ:
    من فکر میکنم این سیاست حضرت آقاست تا از درگیری مخالفین و موافقینش جلوگیری کنه و طبق چیزی که در مصاحبه اومده بود امام هم قصدش همین بوده و الا من یک جا دیدم اما بدجور شریعتی رو میکوبه
    خصوصیت تفکر حضرت اقا اینه که افراد رو توی چند کلمه خلاصه نمیکنه و وجوه خوبش رو بیشتر میبینه
    برخوردشون با جلال هم همین طوریه و الا جلال و شریعتی افکارشون التقاطی بوده
    آره اسلام سُرای خوبی بوده خیلی اسلام شناسی نداشته
    پاسخ:
    این یک چیز معروفیه که همه میگن
    مام گفتیم
    به هر حال باید نشست و دقیق شد که واقعا مشکل چی بوده
    «نظرات مرحوم شهید مطهری درباره شریعتی - چه در آغاز آشنائی‌شان که تا دو سه سال از وی به نحو شگفت‌آوری ستایش می‌کرد و چه در سال‌های بعد که از او به نحو شگفت‌آوری مذمت می‌فرمود - غالبا مبالغه‌آمیز... بود. در همین مطالبی که ایشان به امام مرقوم داشته، نشانه‌های بزرگنمایی آشکار است. برخی دیگر از دوستان ما از جمله مرحوم شهید بهشتی نیز همین نظر را درباره اظهارات شهید مطهری داشتند.»
    حاشیه نگاری حضرت آقا بر کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی - سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان
    پاسخ:
    پس که این طور
    ممنونم
    سلام سید
    افکار و اینا چی نی
    مهم اثرش بر جامعه است
    و این چیزیه که میشه اندازه اش گرفت
    بنابر مشاهدات میدانی ما:
    شریعتی یه زمانی یه جریان ساز بزرگ انقلاب اسلامی بود که اکثریت جوانان مومن دانشجو که الآن هم از مؤثر هاهستند انگیزه انقلابیشون را بیش از شهید مطهری از او میگرفتند و بعدا شهید مطهری خوان شدند هرچند میدانند اندیشه اش التقاطی بود. و تایید آقا هم به خاطر همین ایجاد حرکت انقلابی و تبیین طاغوت ستیزی اسلام بود. از این جهت مته لای خشخاش نمیگذاشتند. اگر به نقد باشد حسین نصر هم میگه من نظرم نظر شهید مطهریه و مخالف شریعتی ام اما چه حاصل.
    اما شریعتی بعد از انقلاب شد اسباب دست فرقه های خاص و دیگر نیازی هم به شور سخنانش نبود پس شد یک معضل.
    و اما شریعتی امروز شده اسباب مسخره بازی چون از سبک و منش اش برای هیچکدام از فرق روشنفکری تومبانی نمیتوان متصور شد. شریعتی اسمش روشنفکره ولی قبل انقلاب و بعد از انقلاب همه اونو غیر از بقیه روشنفکر ها میدونستند. چون اون به یک روشنفکری انقلابی واقعی فکر میکرد و نه دکوری اما موفق به ترسیم حدودش نشد.
    اما آثارش میتونه در تبیین حرکت انقلاب اسلامی در کنار آثار خود آقا مفید واقع بشه.
    و در کل این که دعوا سر لحاف ملاست. جریان شناسی فکری و سیاسی و فلسفی دردی از کسی دوا نمیکنه.
    پاسخ:
    پس لازم شد یک بار آثار شریعتی رو حداقل به خاطر ادبیات ارزشمندش بخونیم
    من شنیدم که شریعتی در ریشه کن کردن مارکسیسم خیلی موثر بود حتی از شهید مطهری هم بیشتر
  • محمد قاسم پور
  • حسن و قبح فعل و فاعل دوچیزه. گاهی فاعل خوبه ولی افعالش داغونه.

    یکی از اساتید موسسه امام که در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) باهاش کلاس داریم اینطوری می گفت : این آدم‌های احمق و نادان خیلی پرکار هستند. همه ش مقاله، همه‌ش کتاب، همه‌ش کنفرانس. بعد شماها که باید بنویسید، نمی نویسید!
    پاسخ:
    واقعا حرف حق میزد
    الآن شما کتابات کو ما بیاییم پشتشو برامون امضا بزنی؟ :))
  • امید شمس آذر
  • مبارزه با التقاط که همّ و غمّ شهید مطهری بود و میتونم ادّعا کنم تمام کتابهاش رو با اون انگیزه نوشته، بسیار مستحسنه، ولی اونطور که تصوّر کرده نمادش شریعتی نبود. اون تکه چهارم خیلی بی انصافیه. شما هم از این تکه توبه کن:
    "چیزی که ما متوجه شدیم این بوده که شریعتی اسلام شناس نبوده اما توی ادبیات حرفه ای بوده و به خاطر فهم ناقصی که از دین داشته و تمایلاتی هم که به مارکسیسم داشته یک سری افکاری التقاطی اسلامی مارکسیتی تولید کرده و در کتاب‌هاش علیه روحانیت و علما مطلب نوشته و دنبال اسلامی بوده که بدون روحانیت باشه
    حالا دوستان گفتند حضرت آقا با افکارش مشکل داره ولی با خودش نه و وقتی میگه مظلوم بود منظور خودشه"
    شریعتی متخصّص اسلام نبود، ولی نیّتش قطعاً خیر بود و شکّی در این نیست.
    پاسخ:
    علیه روحانیت و علما که قطعا مطلب نوشته و من دیدم
    از کودوم قسمتش باید توبه کنم رو نمیدونم
    در ادامۀ نامه، شهید مطهری میگه که خود شریعتی با چیزهایی که با انتقادهایی که بهش کردیم قبول کرده که آیت الله محمد رضا حکیمی نوشته هاش رو اصلاح کنه و اگر مشکلی داره درستش کنه
  • محمد قاسم پور
  • :)))))))))))))))))))))

    پایان نامه رو خیلی خوشحال تموم کردم دادم دست استاد تا تایید نهایی رو بگیرم، بعد از دوماه با کوهی از اشکالات بهم برگردوند که اصلاحش کنم!
    فعلا مشغول اصلاحاتم!
    پاسخ:
    خیلی باید تلاش کرد
    دنیای بی رحمیه
    انقلاب هم دست خالیه
  • امید شمس آذر
  • اگه با اصلاح آیت الله حکیمی قضیه حلّه که جا نداره گفته بشه علی الاسلام السّلام! شخصیّت هیچکسی هم از افکارش قابل تفکیک نیست که بخوایم حرف تو دهن آقا بذاریم! شریعتی هیچوقت با علما مشکلی نداشته، با روحانیت داشته که همه مون داریم. خود امام خمینی هم داشته. آقا هم که از انقلابی شدن حوزه صحبت میکنه، منظورش همینه.. . افکار مارکسیستی(!) شریعتی رو هرجا دیدید نشون بدید. ولی در ادبیّات بله، عمداً طوری دوپهلو حرف زده که گرایشات غیراسلامی رو هم جذب کنه و این ایراد عمده اونه.
    پاسخ:
    شریعتی عینا توی متن کتاب هاش هست که به علما توهین میکنه:
    «من گاندی آتش‌پرست را بیشتر لایق شیعه بودن می‌دانم تا آیت الله بهبهانی و بدتر از او، علامه‌ی مجلسی را، و چه می‌گویم؟ مجلسی سنی است،
    و امام احمد حنبل که پسرش را به جرم اینکه یکسال قاضی شده، وقتی می‌بیند خمیرمایه از خانه پسرش آورده‌اند و نان پخته‌اند، نان را نمی‌خورد و وقتی می‌شنود نان را به دجله انداخته‌اند، هرگز لب به ماهی دجله نمی‌زند و ابوحنیفه را که چوب می‌خورد تا پست قبول نکند و به وفاداری نسبت به حق امامت خاندان پیغمبر، از تعقیب خلیفه عباسی متواری می‌شود، از او شیعی‌تر است.
    گورویچ یهودی ماتریالیست کمونیست، به خاطر آنکه تمام عمر را علیه جاهلیت فاشیسم هیتلر و دیکتاتوری استالین و استعمار نظامی ارتش سری فرانسه برای اسارت مردم الجزایر و جلادی‌های صهیونیسم در قتل عام مردم فلسطین، ... با اینکه در فرانسه زندگی می کرد و نژادش یهودی بود، از مرجع عالیقدر تقلید شیعه حضرت آیت الله العظمی میلانی که تاکنون هر چه فتوا داده است در راه تفرقه مسلمین بوده یا کوبیدن هر حرکتی در میان مسلمین و یک سطر در تمام عمرش علیه بیست و پنج سال جنایت صهیونیسم و هفت سال قتل عام فرانسه و صد سال استعمار و صدها سال استبداد ننوشته و ولایت برایش مقام نان و دکان نان و چماق دست بوده است، بمراتب به تشیع تزدیکتر است.»

    (مجموعه آثار دکتر شریعتی، جلد ۱، «با مخاطب‌های آشنا»، صفحات ۱۲ و ۱۳.)

    درسته که شخصیت یک شخص از افکارش قابل جدایی نیست ولی می‌تواند افکار بدی داشته باشد و این افکار را با نیت خوبی مثل خدمت و رفع مشکلات جامعه داشته باشد.
  • امید شمس آذر
  • شریعتی روحانیّت به معنای عام اون رو رسماً و علناً نفی میکنه، ولی اینها که گفتید نفی موردی و مربوط به اشخاص هستند. درباره علما به معنای عام اون نظرش اینه که حساب اینها از روحانیون جداست و خدمتشون ارادت داریم و در طول تاریخ امضای یک عالم شیعی رو پای هیچکدوم از قراردادهای استعماری ندیدم و این افتخار بزرگی برای اونهاست.
    پاسخ:
    الان پس این ها که علیه علما گفت چطور جمع میشه با جملۀ شما که میگی خدمتشون ارادت داره :/
  • امید شمس آذر
  • آیا علمای شیعه منحصر به این چند نفرن؟؟!!!
    پاسخ:
    نه نیستند
    ولی جایی هم داریم که شریعتی از علما و روحانیت دفاع کرده باشه؟
  • امید شمس آذر
  • از روحانیّت اصلاً، ولی از علما خیلی جاها؛ از جمله اونجاهایی که گفتم. شریعتی پدرانش جدّ اندر جد عالم دینی بودن.
    پاسخ:
    إن شاء الله کتاب های محروم شریعتی رو حداقل به خاطر قلم قشنگش یک بار میخونم
  • امید شمس آذر
  • حتماً بخونید. آدم مظلوم رو از رو شنیده های دیگران نمیشه قضاوت کرد. حدّاقل یه بار هم باید حرفای خودشو شنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.