سکوت

مرغ سحر ناله کن

نامه کوتاه اما پر از حرف علامه حکیمی

دوشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۰۷ ق.ظ

نامه کوتاه اما پرحرف علامه حکیمی در امتناع از دریافت جایزه جشنواره فارابی در سال ۸۸


«باسمه ‌الحکیم

اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شده‌ام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار می‌رساند که اینجانب در جشنواره‌ها حضور نمی‌یابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزه‌ای دریافت نکرده است.

همان‌گونه که پیش‌تر هم یادآور شده‌ام، بار دیگر تاکید می‌کنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی ونامرئی بیداد می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست.

در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب‌ها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسان‌ها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم).

آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره‌اش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچه‌ها سرگردان است و دومی در کتاب‌ها!»

دیروز خبر رسید علامه محمدرضا حکیمی، فوت کردند.

  • جواد انبارداران

علامه محمد رضا حکیمی

نظرات (۵)

  • محمد صادق عبداللهی
  • خدا بیامرزتشان
    انشاءالله با اباعبدالله محشور بشوند
    سلااام
    درود به فهم و غیرتش
    خدا رحمتشون کنه
    پاسخ:
    سلام
    خدا جای خوبی برای خدماتش توی بهشت جور کنه
    این مدت خیلی با مرگ راحت شدم و اصلا ازش نمیترسم، فقط میترسم از اعمال و گناهان و بدهکاری‌های خودم.
    سلام
    خدا رحمتشون کنه
    پدر منم خیلی بهشون ارادت داشتن، منم از طریق کتابخونه پدرم با ایشون آشنا شدم...

    + عه آواتور. آقای عبداللهی چقده شبیه آواتور منه، فکر کردم خودم هستم :)))
    گفتم من که نظر ندادم اینجا!
    پاسخ:
    سلام
    کم‌کم وبلاگ داره تبدیل به بیت معظم له میشه :))

    مستند «غیر رسمی» و «لشکر زینبی» رو اگر ندیدید همین امروز ببینید و حضرت آقا رو عمیق‌تر درک کنید.

    به خاطر اعتقادی که درباره تصویر پروفایل دارم و حسی که با دیدن تصویر پروفایل به مخاطب منتقل میشه، عکس علایق رو پروفایل نمیذارم.
    غیر رسمی رو دیدم، لشکر زینبی رو مطمئن نیستم، احتمال زیاد دیدم...
    اما ربط دیدن مستند به آواتور گذاشتن یا نگذاشتن عکس ایشون رو متوجه نشدم؟!

    + میگم اگه اذیت میشین دیگه کامنت نگذارم :)
    پاسخ:
    علاقه‌مندید به حضرت آقا، مستند رو گفتم اگر ندیدید، ببینید، جواهریه.
    😑 شما که کامنت ندید، برکت از وبلاگ میره.
    ایشون که جاشون در بهشت محفوظه، خدا ما رو رحمت کنه....
    پاسخ:
    ای کاش شهید بشیم که بعد مرگ کسی نگه خدا رحمتش کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.