سکوت

مرغ سحر ناله کن

شهدا را بازیچه نفس خودت نکن

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ب.ظ
همه دیده‌ایم در زمانه ما وقتی یکی از رزمندگان بزرگوار شهید می‌شوند، دوربین‌ها سراغ خانواده‌شان می‌روند. زن و بچه را برجسته می‌کنند و نشان می‌دهند، در حالی که شهید شخص دیگری است و ممکن است خانواده‌هایشان اصلا بویی از فرهنگ شهادت نبرده باشند.
نمی‌دانم شما هم خبر دارید که مثلا فرزند فلان شهید بی حجاب است یا خارج از کشور است. در این جا اصلا لزومی نیست که به فرض اگر من شهید شدم کسی بیاید با زن و بچه من مصاحبه کند و این‌ها را بزرگ کند، چه بسا اصلا زن و بچه‌هایش آدم‌های مذهبی و وفاداری به نظام نباشند.
کتاب دختر شینا را خوانده‌اید. درباره مرحوم قدم‌خیر محمدی، یکی از همسران شهداست که شیر به شیر بچه می‌آورد و تنهایی بچه‌ها را پشت جبهه بزرگ می‌کند.
اصلا چه ضرورتی هست که شیر به شیر بچه دار شوند آن هم در آن شرایط سخت جنگی. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم که یکی از فامیل‌هایش وقتی روزه ماه رمضان بوده بهش می‌گوید بیا روزه‌ات را بشکن، و بعد ایشان هم با اصرار روزه‌شان را به خاطر گرمازدگی و حاملگی می‌شکنند و بعد جالب به طرف مقابل(خدیجه) می‌گوید تو هم باید بشکنی و او هم با اصرار می‌شکند. شما در این کتاب اگر یک اسطوره مقاومت از زنان پشت جنگ می‌بینید، اما ناراحتی‌ها و (نمی‌خواهم تهمت بزنم) شکایت‌هایی که ممکن است همین فرد نسبت به نظام و مذهب داشته باشد را ندیده‌اید و سانسور شده است.
مثلا مستندی ساخته‌اند درباره شیخ محمد مسلم وافی که ۱۱ تا بچه دارد و به عنوان الگو نشان داده می‌شود. شما اگر چه در مستند بچه‌ها و خانواده و مراسم عقد دخترش را می‌بینید، اما زد و خوردها و دعواهایی که امکان دارد این بچه‌ها با هم داشته باشند و پوستی که از پدر و مادرش کنده می‌شود را متوجه نمی‌شوید.
مطلب دیگر که هست درباره سهمیه کنکور فرزندان شهدا و جانبازان است که من اگر فرزند شهید هم بودم به آن اعتراض داشتم. چه مفهومی دارد افرادی به جهت این که پدرشان یا بستگانشان در راه خدا فداکاری کرده‌اند آن وقت در رشته‌هایی به راحتی قبول شوند که صلاحیت بودن در آن را ندارند؟
فرض کنید سر کلاس فلسفه، دو نفر امتحان دهند، یکی ۱۵ شود و یکی ۱۹، بعد بیایند به آن شخص ۱۵ گرفته صرفا چون پدرش بُوَد فاضل، نمره ۲۰ بدهند و بورسیه شود برای ادامه تحصیل در خارج. این کار عین بی عدالتی و البته حماقت است که کسی که استعداد و علمیت کافی برای آن رشته را ندارد جای دیگران را پر کند.
چرا زن شهید صدر زاده مطرح نمی‌شود ولی زن شهید بزرگوار سیاهکل مرادی می‌شود بخشی از فرهنگ حزب‌اللهی‌ها؟ چون همسر شهید سیاهکل مرادی بر و روی بهتری نسبت به دیگری دارد و بهتر جلوی دوربین گریه می‌کند. زندگی عاشقانه‌تری هم داشته و با خاطرات جذاب‌تر.
عاملی که باعث می‌شود تصویر شهید جهاد مغنیه را بسیاری از مذهبی‌ها پروفایل خود بگذارند ۹۹ درصد موارد چهره زیبای این شهید است و الا شهدای با فضیلت‌تر از ایشان بسیارند که جوان‌ هم باشند.
نکته را بگیرید، بحث این است سمت و سوی این جامعه حزب اللهی با احساسات رقم می‌خورد، تا یک رزمنده‌ای شهید می‌شود همه منتظرند تصاویر مادر و دخترش را ببینند که دارند ضجه می‌زنند یا تصویر پسرش که روی عکس پدرش دست می‌کشد، انگار ما منتظریم که گریه خودمان را بکنیم و برویم پی کارمان. شهیدی شهیدتر است که اشک بیشتری در بیاورد. اگر بنابر این است پیاز را من ترجیح می‌دهم.
نیامده‌ایم عبد شویم و واقعا شهیدانه زندگی کنیم، آمده‌ایم ببینیم با کدام شهید می‌شود بیشتر حس درونیمان را ارضا کنیم و بعدش برگردیم به زندگی تباه خودمان.
درد باد کردن خودمان است، شهدا با هر قیافه و با هر خانواده‌ای باید منتهی شوند به این که ما در صراط قرار بگیریم و اگر نتیجه غیر از این شود معلوم است کارمان می‌لنگد و واقعا هم همه داریم می‌لنگیم.
  • جواد انبارداران

نظرات (۶)

  • سیدحمید مشتاقی نیا
  • سلام زاویه دید شما برادر جالب بود
    پاسخ:
    سلام برادر
    وبلاگ شما هم برام جالب بود که از سال ۸۷ مطلب داشتید
    فقط ناراحت شدم که این همه سال چرا این قدر کم مخاطب دارید :(
  • رفیقِ نیمه راه
  • سید این پست حرف دو سه سال من بود که این سهمیه ها منطقی و عقلانی نیست. ولی کی توجه میکرد!؟
    + چقدر دارم با پستهات ارتباط میگیرم جناب آقای نویسنده ^_^
    پاسخ:
    بت نشم برات داداچ :/
    یه سری از نکات رو کاملا قبول دارم
    مثل شهید بازی و توجه به شهدا بر اساس جمال چهره شون یا برای پر کردن خلأ های عاطفی درونی!
    یا اشتباهاتی که در پر رنگ کردن خانواده ی شهدا اتفاق میفته
    ولی چندتا نکته هست
    اول اینکه قابل تعمیم به کل نیست که هرکی شهید مغنیه یا امثالهم رو دوست داره به خاطر چهره شونه هرچند این طیف خیلی زیادن ولی شهدای لبنانی عمدتا چهره شون زیباست چرا بقیه انقدر پر طرفدار نیستند؟
    در محبوبیت شهید مغنیه همراهی شون با حاج قاسم و انتسابشون به شهید عماد مغنیه و رابطه با سید حسن نصرالله، و زمان شهادتشون* هم خیلی مؤثر بوده
    (*ایشون زمانی شهید شدن که هنوز انقدر شهید جوان و امروزی از مدافعان حرم نداشتیم و زمان بیشتری از شهادتشون می گذره)
    یه جا حاج قاسم میگن جهاد ظرفیت اینو داره که الگوی نسل جوون باشه، حاج قاسم کم شهید ندیده یه عمر با شهدا زندگی کرده پس تعریف و تمجید بیجا نداره... شهید مغنیه پتانسیل این محبوبیت رو داشتن

    دوم اینکه پر رنگ کردن خانواده های شهدا ضرورت داره ولی ظرافت هم داره
    اول اینکه باید محوریت شخص شهید باشه یعنی هدف بررسی زمینه های به شهادت رسیدن یه فرد از دل اون خانواده هست نه صرف انتسابشون به شهید وگرنه میشه مثل آقای فلانی که اوج افتخارش یادگارِ یادگار بودنه و ژنی که به ارث برده و در عملکرد متضاده کاملا
    خانواده ی شهید تا وقتی قابل ارجاع هستند که منششون منش شهیدشون باشه
    بررسی خانواده ی شهید برای ما خانوم ها اهمیت بیشتری داره چون زمینه ها و محیط تربیت و زیست شهید رو برامون روشن میکنه
    در مورد شهید سیاهکالی رفتارهای خانومشون برای ما خانوم ها خیلی آموزنده ست
    یه جاهایی نوع تعامل ایشون، برخوردشون، واکنش شون اصلا کار یه آدم عادی نیست
    اینا رو باید با احساسات یه خانوم دید که بشه درک کرد چقدر این فرد رفتارش تو فلان موقعیت خاص بوده
    اینکه می گید معروفیتشون به خاطر چهره شونه منصفانه نیست زیاد چون پتانسیلش رو داشتن انقدری که حضرت آقا رفتارشون رو مثال می زنن، کتابشون رو معرفی می کنن که باید خونده بشه و ثبت بشه در تاریخ...

    در مورد سهمیه ی فرزندان شهدا
    درسته که اون شهید خودش رفته شهید شده ولی آیا این یه تصمیم شخصیه و بازتابش هم صرفا بر شخص شهیده؟ همسر و فرزند شهید تحت الشعاع قرار نمی گیرن؟
    بچه ای که از بدو تولد پدر ندیده مثل اونیه که همیشه سایه ی پدر بالا سرش بوده؟
    عدالت با مساوات متفاوته، عدالت جمیع شرایط رو با هم می سنجه
    موافق نیستم که این سهمیه کلا نباشه چون عین بی عدالتیه ولی خیلی جای اصلاح داره...

    +بعضی شهدا ذخیره ی خدا هستند، مدتها بعد از شهادت یهو پر رنگ میشن و جامعه رو تکون میدن مثل شهید ابراهیم هادی
    اینا حساب و کتاب خداست
    من یکی که سر در نمیارم چرا فلان شهید الان معروفه و دیگری نه
    هرچند قبول دارم ما باید رفتارهای خودمون رو بررسی کنیم و نقد کنیم تو این زمینه...





    پاسخ:
    سانسور شد...
    . ما شهدای خیلی سرتر از شهید عزیز جهاد مغنیه داریم و البته توی متن گفتم ۹۹ درصد به خاطر چهره است

    این که گفتیم همسر شهید سیاهکالی اشکال به سمت خود ایشون نیست، بلکه اشکالی که داریم به سمت اشخاصیه که بر اساس معیارهای دم دستی مثل زیبایی و ارضای حس درونی همسر شهید رو بزرگش میکنند

    ما میتونیم از طریق بنیاد شهید به خانواده شهدا خدمت بکنیم ولی نه از طریق سهمیه کنکور، بهتره این سهمیه حذف بشه و مثلا کمک هزینه تحصیلی به فرزندانشون اعطا بشه تا نه سیخ بسوزه نه کباب
  • سعید حیاتی
  • درست، اما اگه دور و بر خانواده شهدا گرفته نشه ممکنه خانواده های دیگه اجازه حضور بچه هاشون تو جبهه های مختلفو ندن
    پاسخ:
    نمیگم حمایت نشن
    میگم مثلا زینب سلیمانی دختر شهید قاسم سلیمانی چرا باید بزرگ بشه که اگر یک روز به فرض محال خطایی کرد به اسم متکب نوشته بشه
    سلام
    در مورد کتاب دختر شینا الحق که دل ما هم خون است
    در تمام مدتی که می خوندمش فقط به حال بدبختانه ی همسر شهید گریه می کردم
    و اخر کتاب هم حس افسردگی داشتم! هیچ نکته اموزنده و حس خوبی نداشت و حتی یادم نیست همسر کدام شهید بزرگوار بودند...
    .
    .
    در مورد سهمیه دانشگاه میدونید که سهمیه جانبازان و شهدا مازاد بر سهمیه عادی هست..
    یعنی اگر رشته پزشکی مثلا 100 ظرفیت عادی داره 20 صندلی مازاد بر اون در نظر گرفته میشه برای فرزندان جانبازان و غیره
    پاسخ:
    من وقتی خوندمش احسنت گفتم که چه قدر تحمل کرده و واقعا کسی گفت بچه داری سختمه میتونیم ارجاعش بدیم به این کتاب و بگیم یاد بگیر
    این رو میدونم که صندلی مازاد داره ولی باز بی عدالتیه، چرا این صندلی مازاد رو نباید دیگر افراد داشته باشند؟
    این ها اصلا هم سطح اون ها نیستند
    تازه شاید بسیاری از فرزندان شهدا دنباله رو راه پدرشون نباشند
    سلام راجب سهمیه کنکور به شدت با شما موافقم اتفاقا حدود دو ماه پیش سر همین یا یکی از اقوام صحبت میکردم گفتم به جای اینکه به فرزندان شهدا سهمیه بدهند و حق دیگری خورده بشه بیایند مثلا هزینه کتاب و کلاس وهمایش برای فرزندان شهدا رایگان کنند که با سعی و تلاش و خودشون وامکاناتی که برایشان مد نظر گرفته بشه قبول بشن نه اینکه همینطوری رتبشون 1/8 واقعیت بشه .حرف من اینکه اونا گردن ماحق دارند و حتما باید براشون شرایط بهتری نسبت به ما مهیا شود ولی نباید اجازه دهیم که بدون تلاش و سواد علمی کافی دانشگاه قبول شوند
    پاسخ:
    ممنونم از نظرتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.