سکوت

مرغ سحر ناله کن

سیستمی برای شناخت طبیب از ناطبیب

جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱، ۰۱:۲۳ ب.ظ

ای کاش در این کشور یک سیستم فهمیده مدرک‌گریز برای تأیید افرادی که واقعا در طب سنتی تبحر دارند وجود داشت تا هر کسی مدعی درمان با طب‌های بومی نشود.

سیستم حوزه در فقه سیستم خوبی بود؛ هر فقیه و عالمی می‌توانست به شاگردانش حکم اجتهاد بدهد زمانی که تشخیص بدهد به اجتهاد رسیده، در طب هم همین روش می‌شد اجرا شود.

الآن وضع این طور است ما یکسری پزشک فارغ التحصیل طب سنتی داریم که بیسوادند، یکسری طبیب بدون مدرک داریم که باسوادند و یک سری طبیب بدون مدرک که خود خرند! از دسته سوم قبلا مثال‌هایی زدیم و پست بعدی طلب‌تان باشد برای یکی دیگرشان.

  • جواد انبارداران

نظرات (۴)

  • میرزا مهدی
  • سلام طبیب آینده!
    پزشکانِ فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم‌پزشکی هم سره و ناسره دارن و علیرغم داشتن پروانه‌پزشکی....
    هیچی کلش کن!
    پاسخ:
    سلام :)
    یکسری قانونی آدم می‌کشند
    یکسری غیرقانونی...
  • اقای ‌ میم
  • نه اینکه مثل خرند یعنی خر بودن اون ها هستند:)
    پاسخ:
    افراد باهوش برای تلکه کردن مردم و نان زدن در خون‌شان
  • فاطمه قلی‌پور
  • وقتی خود این ساختار داره دقیقا به شکل ساختاری روشی رو ایجاد میکنه که اتفاقا هرکسی میتونه واردش بشه و هرکسی میتونه مدرک بگیره و هرکسی میتونه نظر بده...

    وقتی مثلا خود ساختار طوری چینش میشه که مثلا «طبابت اصلا آسان تر از اون چیزیه که نشون داده میشه!» یا مثلا وقتی با یک دوره حدودا چهل روزه میتونیم مدرک رسمی طب سنتی بگیریم!!

    اینا یعنی که شناخت طبیب از ناطبیب اساسا مسئله نیست که هیچ، بی ارزش هم هست.
    اقای راننده برا کی داری رانندگی میکنی...
    پاسخ:
    خب این ساختار تقریبا ساختاری ندارد، جریانات زیادی از مشهد تا قم و اصفهان مشغول کار در طب بومی هستند. اگر جریان طب اسلامی را بگویی، با جریان طب اسلامی آدم‌ها دو روزه طبیب می‌شوند، سریعا نسخه حفظ می‌کنند، تحلیل‌شان ضعیف است.
    آن‌ها فقط یک بلغم می‌بینند و ما بلغم طبیعی و مالح و حامض و عفص و جصی و مائی و مختلف القوام می‌بینیم.
    آن‌ها برای علاج سودا یک افتیمون می‌شناسند که برای خروج سودا از مغز است، ما هلیله و سورنجان و افسنطین و خاکشیر می‌شناسیم. ما می‌گوییم 7 سال برای طبیب شدن طبق گفته رازی لازم است آن‌ها چهل روزه مدرک می‌دهند و نماینده آیت الله فلانک در فلان شهر می‌شوند و آن قدر دارو می‌فروشند یا دارو تمام شود یا مریض!
  • شاگرد بنّا
  • طب سنتی که کلی هم مدعا داره.......
    پاسخ:
    آن‌ها این فضای ولنگار طب را خواسته‌اند و فقط به پزشکان عمومی در سطح تخصصی طب سنتی داده‌اند، آن وقت مبنای طب سنتی با پزشکی عمومی از زمین تا زیرزمین است و دچار تناقض می‌شوند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.