سکوت

مرغ سحر ناله کن

شبکه‌های اجتماعی از لحاظ هویت بخشی شمشیری دو لبه هستند، شمشیری که همه می‌دانند دو لبهٔ تیز دارد، ولی جمیعا عادت دارند از طرفی که به سمت خودشان است خود و خودی را زخمی کنند!

در قدیم، رسانه‌‌ها از نظر دسترسی محدودتر بود و افراد کم‌تری می‌توانستند پیامی را منتقل کنند. در رسانه منبر، فقط یک نفر که روحانی مسجد بود می‌توانست صحبت کند و از حیث تعاملی هم کسی نمی‌توانست وسط حرف زدن یا در فضای عمومی نظری روی حرف‌هایش بدهد. افراد پس از اتمام سخنرانی شخصا می‌توانستند با روحانی صحبت کنند یا اگر خیلی کله‌شان داغ بود وسط سخنرانی می‌توانستند بپرند و با صدای بلند اعتراضی بکنند! کتاب و روزنامه هم چنین وضع محدودی داشتند.

اما شبکه‌های اجتماعی از لحاظ دسترسی طوری هستند که همه می‌توانند رسانه شوند و از نظر تعامل همه می‌توانند نظر بدهند و تعامل کنند، برای همین مسئولین کشوری و لشکری که قبلا افراد حتی نمی‌توانستند از نزدیک ملاقاتی با او داشته باشند، الآن در خانه بلافاصله پس از نوشتن توییتی، افراد می‌توانند از خجالتش در بیایند یا موجبات دستمال‌کشی آنی را فراهم کنند!

این شمشیر می‌تواند باعث رشد شود، این که همه بتوانند تعامل کنند و رسانه باشند به شرط این که هرکس حد و حدودش را بداند خیلی خوب است، با انتقاد دیگران و گرفتن بازخورد می‌توانیم در این فضا رشد کنیم و حرف خوب دقیق علمی را به گوش دیگران برسانیم، اما جمیعا ما با لبه تیز سمت خودمان عادت به خودزنی داریم.

با نظر دادن در هر زمینه‌ای که تخصص نداریم و با این استدلال که دهان داریم پس مجبوریم حرف بزنیم همه‌مان رسانه شده‌ایم، کوچک و بزرگ را در تعامل‌ها رنده می‌کنیم، خودمان را مرکز عالم و ادراک تصور می‌کنیم و در هر زمینه‌ای رسانه می‌شویم، این است که شبکه‌های اجتماعی به محلی برای خودمهم‌پنداری دروغین و هویت‌بخشی جعلی تبدیل می‌شود، ان‌شاء‌الله که من هم حد و حدود خودم را بدانم، خودم را استثنا ندانم و تصور نکنم که با قابلیت حرف زدن و تعامل تبدیل به انسان مهمی شده‌ام.

  • جواد انبارداران

نظرات (۸)

  • کاکتوسِ خسته
  • خیلی خوب بیانش کردید اما متاسفانه افرادی که دیگه غرق در باتلاق خودمهم‌پنداری شدن، مصداق مثال کسانی هستن که خودشون رو به خواب زدن. نمیشه بیدارشون کرد ..
    پاسخ:
    با عقل کل‌ها نمیشه بحث کرد، دگم خشک‌مغز غیر منعطفن
    نمی‌دونم چرا متن رو خوندم احساس کردم دارین توییتر رو می‌گین :)
    پاسخ:
    دقیقا توییتر مهم‌ترین مشکلش همینه
    رای منفی مال من بود. دنبالش نگردید باز :)))
    نظر دادن چه ایرادی داره؟ مگه انسان غیرمهم هم داریم که کسی تصور کنه انسان مهمی شده؟
    پاسخ:
    نه دیگه عادت کردیم، شما منفی هم بدید نشانه اینه اصل نظام وبلاگ رو قبول دارید :))
    خب نظر دادن ایرادی نداره، واجب هم هست، تازه افراد با نظر دادن رشد هم می‌تونند بکنند، مشکل از جایی شروع میشه که افراد نظر میدن در حیطه‌هایی که تخصص ندارند، امیرالمونین میگه درباره چیزی که علم ندارید حرف نزنید، مشکل اینه اولا علم کافی ندارند، مطالعه نمیکنند و نظر غیر تخصصی و غیر دقیق میدن و دوما چون بازدیدی دارند، فالوری جمع کرده‌اند برایشان افت دارد کمی فکر کنند و حرف مخالف را بپذیرند، برای همین تبدیل به آدم‌های غیرمنعطفی میشن که هرگز و هرگز حرف طرف مقابل رو قبول نمیکنند.
    و الا به نظر من بیاییم همه نظر بدیم ولی واقعا دنبال حق باشیم، تفکر منطقی رو بدونیم و از لحاظ معرفت‌شناسی معلومات‌مون رو محک بزنیم نه که دنبال حال گیری باشیم.
    مثال نزدیک به ذهنش اینه که چرا راننده تاکسیکه سالی دو خط کتاب و مطبوعات نمیخونه باید دائم تحلیل سیاسی ارائه بده، آیا حرفی که این راننده تاکسی میزنه(توهین به این صنف نشه) با حرفی که به فرض حسین شریعتمداری، محمد قوچانی، محمد مهاجری و... می‌زنند یک وزن هستش؟
    مشکل این میشه که راننده تاکسی چون اکانت داره و دوتا مسافر توی صفحه‌ش زده حد خودش رو نمیدونه و خودمهم‌پندار میشه و هویت جعلی در حد سردبیر خبرگزاری پیدا میکنه و جای شنیدن برهان و استدلال میخواد جدل کنه و به هر نحوی حرف خودش رو چه غلط چه صحیح به کرسی بشونه
  • حصار آسمان
  • متاسفانه فضای مجازی بخش عظیمی از منابع اطلاعاتی جامعه امروز رو تشکیل میده. اطلاعاتی که معمولا پر از دروغ و یکجانبه گرایی و شتاب زدگی هستن، افکار جامعه رو به سمت نادرستی پیش میبرن. همه محو صفحه گوشیهاشون شدن و دیگه کسی کتاب نمیخونه. پس هر کسی با هر هدفی میتونه افکار خودش رو به اسم فلان نویسنده یا فلاسفه به خورد مردم بده یا در کمترین حالت، وقایع و حقایق رو با استنتاج غلط خودش منتشر کنه و باعث کج فهمی بخشی از جامعه بشه.
    همه هم ماشاالله مطالعه کردن و منبع اطلاعاتی دارن.اما بهشون که میگی منبعت کجاست، یا جوابی نداره، یا کتابی رو میگه که نایابه و کسی نخونده، یا کتابی رو میگه که اصلا وجود نداره، یا پیج فلان شخص یا توییت فلان شخص رو معرفی میکنه یا میگه که همه میدونن. گزاره های نادرست همیشه به سمت نتایجی نادرست میرن. همه هم خودشون رو عقل کل و دیگران رو فریب خورده و اسکل و مزدور و اجیر شده میدونن! همه فقط به فکر جواب دادن و سرکوب قاطع شخص سوال کننده هستن. کسی به فکر فرو نمیره و یا دنبال اصل اطلاعات نمیگرده. زیر هر پیجی همه به هم فحش میدن و تحمل یه نقد درست یا نظر مخالف ندارن. فورا شروع میکنن به برچسب زنی و دهن کجی. باعث تعجبه که همینها در دنیای واقعی ممکنه خیلی هم به هم احترام بزارن، اما در دنیای مجازی به بدترین شکل ممکن همدیگه رو تکفیر میکنن.
    پیج هایی که از کلمه فکت استفاده میکنن، معمولا هر چیزی میگن بجز فکت! اینفلوئنسرها هم با هر موجی سواری میکنن و دودش توی چشم جماعتی میره که چشمشون به اونهاست و اونها منبع اطلاعاتیشون هستن! داریم با سرعت بدی رو به سمت زوال اخلاقی میریم.
    پاسخ:
    احسنت، دقیقا
    ما مشتاق دیدار شما بودیم چند وقت :))
    پیج‌های فکت داستان دارند، این‌ها همشون یک سرچشمه دارند و ماموریت‌شون هم مشخصه که در کنار مطالب شبه علمی، چند خط رو پی ببرند، خط‌هایی از جمله تطهیر حکومت پهلوی و مسئولین بهایی‌ش مثل هویدا و تخریب انقلاب اسلامی و مسئولین قدیمش مثل خلخالی و ارگان‌هاش مثل صداوسیما رو بر عهده دارند، همه هم با هم یک دفعه چیزی رو برجسته می‌کنند.
    حق آقا حق :))))
    پاسخ:
    تشکر، بهتره همون طلبه ساده یا جویای علم یا بلاگر معمولی بمانیم و تبدیل به حاج آقا نشیم که دیواری بین ما و دیگران نباشه
  • حصار آسمان
  • لطف دارید. بنده کلا نیستم. چه در واقع چه در مجاز :))
    آره دیدم همشون با هم گله ای شروع میکنن به نشر مطلب خاصی
    بیشتر هم شدن تریبون کشورهای دیگه. که فلان کشور قوانینش اینجوریه و اونجوری و ... و نود درصد مطالبشون اشتباهه. اخیرا یکیشون میگفت در کشور کوبا مردمش اصلا به پول فکر نمیکنن و همه چیزشون رایگانه!
    پاسخ:
    پس ببین ما چه قدر توفیق داشتیم که در زمان قطحی شما در عالمین کامنت ازتون دریافت می‌کنیم :))
    این پیج رو ببینید : anti.fact 
    به بسیاری از ادعاهای غلط این‌ها پاسخ‌های مستدل و دقیقی میدن و مطمئنم از جایی مثل سازمان تبلیغات حمایت میشن :)) ولی خب میگن که دو تا دانشجو هستند و صفحه واقعا خوبیه.
    کوبا خدمات درمانیش رایگانه برای همه، ولی این ادعاهای عجیب‌ و غریب درباره کشورها توی کت ما که نمیره.
    الآن هیچ جای دنیا وقتی یک قتلی مثل بابک خرمدین یا رومینا اشرفی اتفاق میفته موج اجتماعی برای تخریب جامعه و فرهنگ و هویت خودشون شروع نمی‌کنند و حتی تبدیل به جوک و دستمایه ساخت فیلمش می‌کنند، مثل قتل‌های چارلز منسون و گروهش اما توی ایران یک خبر حادثه‌ای تبدیل به هزاران سوء استفاده میشه.
  • علیرضا ‌‌
  • اکثرا یه سری جملات قشنگ(چه درست چه غلط) حفظ کردن و وقتی ازشون دلیل منطقی میخوای جوابی ندارن
    پاسخ:
    ای کاش همه درباره چیزی حرف بزنیم که درباره‌ش واقعا علم داریم.
    واکسن
    کرونا و پروتکل‌هاش
    طرح صیانت
    برجام
    و هزاران چیزی که لقلقه زبان همه میشه رو باید باور کنند که برای حرف زدن ازش نیاز به تخصص هست و باید به حرف متخصصش گوش بدیم.
    و متخصصش هم باید با دلیل و برهان قانع کننده صحبت کنه.
    سلااام
    خوب گفتی، خدا رحمتت کنه جواد
    پاسخ:
    سلام تشکر «محمد حسین»
    خدا اموات شما رو هم رحمت کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.