ایاک نعبد و ایاک نستعین

يكشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۰۲:۵۰ ق.ظ

مفسران در بیان «ایاک نعبد و ایاک نستعین »، در زمینه این که چرا با وجودی که مقام، جای تواضع است، و گوینده. یک تن، و با این همه نون جمع در آن به کار رفته است وجوهی متعدد شمرده‌اند. نیک‌ترین آن وجوه همان است که امام رازی در «التفسیرالکبیر» خویش آورده است با این حاصل که: در شریعت مطهر ما آمده است که اگر کسی کالایی چند را در یک معامله به دیگری فروشد، و سپس پاره‌ای از آن کالا معیوب درآید، مشتری راست که معامله را همان‌گونه بپذیرد و یک جا رد کند و نمی تواند کالای معیوب را پس دهد و سالم را بپذیرد. در این جا نیز از آن رو که بنده، بندگی خویش را ناقص و معیوب همی بیند. آن را به تنهایی به حضرت باری عرضه نمی‌دارد. بل عبارات دیگر بندگان از جمله انبیاء و اولیاء و صالحان را به آن پیوند می‌کند و همه را یک جا عرضه می‌دارد. بدین امید که عبادت وی نیز در آن بین مقبول افتد. چرا که عموم آن عبادات بی‌تردید مردود نمی‌افتد و چون پس دادن معیوب و پذیرفتن سالم معامله‌ای است که پروردگار خود بندگانش را از آن نهی کرده است، و این کار شایسته بزرگواری حضرت باری نیست، از این رو راهی جز پذیرفتن مجموع نمی‌ماند که آن خود مراد است.

کشکول شیخ بهایی، دفتر اول

موافقین ۶ مخالفین ۰
در همه
سواکردنی نی
انگار در السلام علینا و علی عباد الله الصالحین هم چنین منطقی جاری است
سلام
چه قشنگ بود
کشکول رو‌ خیلی جوون بودم خوندم، اصلا این فسمتاش یادم نیست، احتمالا فهمی ازش نداشتم!
سلام
تازه این قدر کتاب خوانده‌اید یادتان نمی‌آید حتی اسم‌شان چه بوده
انسان این طوری است، نسیان دارد و الا که مجنون می‌شد مثل ما از حافظه قوی :))
یه دلیل دیگه هم اصل بر جماعت بودن نماز هست
واسه همین کل جملات این سوره جمع است
عجب نکته‌ای گفتی
تنکیو وری ماچ بهت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.