سکوت

مرغ سحر ناله کن

هر چند وقت یک‌بار، شوکی به جامعه ایران و مسئولین وارد می‌شود و کلیپی مثل کلیپ «قمه‌کشی هلیا» پخش می‌شود، همگی افسوس می‌خوریم، می‌نویسیم و اندکی مطالبه می‌کنیم و باز همان رویه قدیم را ادامه می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم فراموشش کنیم.

نسل دهه هشتادی‌ها که در جمعیت شناسی معروف به نسل زِد (Z generation) هستند، اولین نسلی‌اند که از دوران کودکی با اینترنت بزرگ شده‌اند و بعد از مادرشان دومین چیزی بوده که باهاش انس داشته‌اند. دهه هشتادی‌ها همان نسلی هستند که وقتی بهشان گفته شد: «وقتی هیچ چیز توجه من را به خودش جلب نمی‌کند، اولین کاری که می‌کنم دست گرفتن گوشی‌ام است». ۷۷ درصدشان آن را تایید کردند در حالی که در مقایسه با افراد بالای ۶۵ سال، این واقعیت فقط ۱۰ درصد جریان دارد. (مقاله اکنون توجه شما نسبت به ماهی قرمز کمتر است، کوین مک اسپادن، مجله تایم ۱۴ مه ۲۰۱۵)

گرترود استاین، نویسنده آمریکایی برای اولین بار اصطلاح «نسل گمشده» (lost generation) را برای افرادی که در دهه ۲۰ میلادی متولد شده بودند را به کار برد، چون آن‌ها افرادی بودند که زندگی‌شان وقف جنگ جهانی اول بود، اما به نظر می‌رسد نسل گمشده واژه بهتری برای نسل Z است، این دسته‌بندی نسل‌ها از زمان گرترود استاین شروع شد که در حال حاضر آخرین نسل که متولدین سال ۲۰۱۰ تا امروز هستند را در آمریکا نسل آلفا می‌نامند.

نسل Z یا زومرها یا همان دهه هشتادی‌های خودمان خصوصیات منحصر به فردی دارند. ارتباط با اینترنت از زمان کودکی از خصوصیات زومرهاست که به همین دلیل به آن‌ها بومی دیجیتال (Digital native) هم گفته می‌شود، اگر چه عمدتا از نظر دیجیتالی سوادی هم ندارند. زومرها نسلی هستند که نمونه‌های بسیاری از آن‌ها را دور و اطراف خودمان دیده‌ایم که افراد مسن و میانسال برای یادگیری و کمک گرفتن از وسایل الکترونیکی و اینترنت به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

به دلیل همین رابطه با اینترنت، شکاف نسلی بزرگی بین آن‌ها و نسل‌های قبلی اتفاق می‌افتد. زومرها ارزش‌ها و خواسته‌هایی پیدا می‌کنند که عمدتا قابل ادراک از طرف نسل قبل نیست.

 امسال دو انیمیشن با موضوعیت اصلی همین شکاف بین نسلی منتشر شد. دو انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» و «بچه رئیس۲» که از برجسته‌ترین انیمیشن‌های امسال هستند و امکان برنده شدن در جشنواره اسکار را دارند با درونمایه شکاف بین نسلی ساخته شده‌اند.

در هر دو انیمیشن پدر خانواده با فرزند ارشد خانواده که دختر است و درگیر ارزش‌های خود از طریق تکنولوژی است دچار مشکل است و نمی‌تواند صمیمیت داشته باشد‌. این بچه‌ها به عنوان نمایندگان نسل Z سرگرمی‌های والدین را دوست ندارند و سرگرمی‌های دیگری پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر والدین نیز آن‌ها را درک نمی‌کنند و نمی‌توانند از تکنولوژی سر در بیاورند! این درونمایه در انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» پررنگ‌تر است.

ارتباط زیاد زومرها با فضای مجازی به تنهایی مسأله حادی نیست، مشکل آن جایی رخ می‌دهد که فضای سایبر ما ول است، در نتیجه فرهنگ و تربیت نوجوانان ما هم کاملا ول می‌شود.

مقام معظم رهبری بارها در همین باره تاکید کرده‌اند و در بیانات اول فروردین امسال گفتند: «متاسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تاکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعا ول است که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند (در حالی که) ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم. این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.»

ما به عنوان کنترل کردن، سیستم فیلترینگ ناقصی را پی‌ریزی کرده‌ایم و حتی بهانه هم دست رسانه‌‌های معاند داده‌ایم طوری که مثلا صدای آمریکا در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ تیتر بزند:«با وجود فیلترینگ گسترده در ایران، خامنه‌ای می‌گوید فضای مجازی رها و بی‌قید و بند است»

باید پرسید این چه فیلترینگ و محدودیتی است که انواع و اقسام فیلترشکن‌ها رویش کار می‌کند، تلگرامِ فیلتر شده، محبوبیتش از سروش و ایتا بیشتر است و هر روز جیب فروشندگان پراکسی را پرتر می‌کند؟ عملا فیلترینگ و محدودیتی نیست و در این میان حجم ترافیکی که در ثانیه به تلگرام شده داده می‌شود خیلی بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی است.

نوجوانان ما به طور خزنده‌ و آرامی درگیر فضاهایی می‌شوند که ما اندکی با آن‌ها آشنایی نداریم. طبق گزارشات مرکز پژوهشی «بتا» در آذر۹۹ نرم‌افزار «لایکی» در بین نوجوانان طرفدار پیدا کرده و آمار کاربرانش در ایران به ۱۱ میلیون نفر رسیده است در حالی که آمار سروش با آن همه تبلیغات و مزایا ۱۲ میلیون است، چند نفر از مخاطبان دهه هفتادی، شصتی و پنجاهی می‌دانند اصلا لایکی چه ساز و کاری دارد؟

هلیای قمه‌کش و عمده هم‌نسلی‌های او تربیت شده والدینی هستند به نام گوشی و اینترنت با ادبیات و ارزش‌های جدیدی که به دلیل غربی شدن ماست. هلیا در استوری خود دلیل دعوای خود را این طور توضیح داده است:«هی میپرسید دعوا سر چی بود دعوا سر رل من بود مونا فحش داد اول خودش شروع کرد منم باهاش قرار گذاشتم کل اکیپشون اومدن سر قرار ولی همشون ترسیدن من بچه نیستم این قدر نگین بچه‌ست» این والدین با ادبیات جدیدشان از مسائل ضد هنجار و غیر اخلاقی قبح‌زدایی می‌کنند.

ارتباط با نامحرم و رابطه نامشروع تبدیل به رل زدن می‌شود، زنا تبدیل به سکس می‌شود، بعد هم با اکیپ‌هایشان سر توهین به دوست‌پسر، یعنی همان ارزش‌های جدیدی که نسل قدیم ازش سر در نمی‌آورد و زاییده تکنولوژی است به جان هم می‌افتند. معلمان مجازی زومرها به آن‌ها می‌آموزند بدن‌نمایی، عشوه‌گری و بی‌حیایی خیلی هم بد نیستند، در آمد هم دارند و اسم‌شان صنعت مدلینگ و بلاگر بودن است.

دهه هشتادی‌ها از نظر جمعیتی تنهاتر هم هستند، «بُعد خانوار» در دهه هشتاد و هفتاد به دلیل رویه غلط کنترل جمعیت به شدت کاهش پیدا کرده به طوری که بنابر آمار، سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، به حدود ۳.۵ نفر رسیده، یعنی تعداد افراد خانوار بیشتر از ۳ و کمتر از ۴ عضو است و بر همین اساس، متولدین دهه‌های هشتاد و هفتاد، احتمال بالاتری برای «تک فرزند بودن» دارند.

هر چند وقت یک بار شوکی از جنس «نوجوان قمه‌کش» به جامعه وارد می‌شود، چند وقت پیش بخشی از لایو مشترک یک نوجوان پسر با یکی از شاخ‌های مجازی منتشر شد که در آن اعلام می‌کرد با آن فرد خودارضایی می‌کند، مدتی قبل تجمع ۲هزار نفر در مجتمع کوروش و مسائل دیگری هم بود که تبدیل به خاطره شده‌اند. ما در آینده هم از این چیزها بیشتر خواهیم دید و جالب‌تر آن که والدین اطلاع کافی از وضعیت فرزندان‌شان ندارند، گوشی را می‌گیرند و اینترنت را تقدیم می‌کنند و تصور می‌کنند همه چیز کاملا سالم پیش می‌رود.

به نقل از گادرین والدین یا انکار می‌کنند یا که واقعا از شیوع تماشای پورنوگرافی(فیلم‌های مستهجن) به دست نوجوانان کاملا غافل هستند، به طوری که سه چهارم آن‌ها به محققان می‌گویند که باور ندارند فرزندان آنها تماشاچی این محصولات بوده‌اند. در حالی که نوجوانان به طور فزاینده‌ای به سمت پورنوگرافی به عنوان منبع اطلاعاتی درباره جنسیت روی می‌آورند... بیش از نیمی از نوجوانان مصاحبه شده به محققان گفتند که پورنوگرافی را مشاهده کرده‌اند، اگرچه تعداد واقعی ممکن است به دلیل حساسیت این موضوع بیشتر باشد، والدین معمولا معتقدند نوجوانانی که صرفا برای لذت بردن از پورنوگرافی استفاده می‌کنند پسر هستند، اما نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که این رفتار در میان دختران نیز رایج است. بسیاری از نوجوانان از نرم‌افزارهای واتساپ و اسنپ‌چت برای پورنوگرافی استفاده می‌کنند... حدود یک سوم جمعیت انگلیس این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند.» (مجله گاردین، جیم واترسون، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰)

ریشه تمام بحران‌هایی که در حال حاضر پیش روی ماست بر می‌گردد به همین ول بودن فضای مجازی و زمین گذاشتن مطالبه رهبری. نظارت نکردن روی فضای سایبر باعث می‌شود هر کسی از جمله خواننده آن‌ور آبی یا چند جوان سطحی ساکن ترکیه تبدیل به معلمان آن شوند و با دنبال‌کننده‌های میلیونی از ارزش‌های باطنی تا کوچک‌ترین مقوله ظاهری‌شان الگوی نوجوانان شود، وضع ما همین آش و همین کاسه است مادامی که یک نفر افسار فضای مجازی را به دست بگیرد و به رهبر انقلاب لبیک بگوید.

منتشر شده در خبرگزاری رسا

  • جواد انبارداران

نظرات (۱۴)

خداییش تلگرام دیگه فیلترش خیلی الکی و چرت بود...
خیلیا مجبور شدن به واتساپ روی بیاورند که اونم باگ های مزخرفی داره...
ولی در کل فضای مجازی ول هستش /:
پاسخ:
در اصل کلا فیلتری نبود. صوری فیلتر کردند و فقط کانال‌های رسمی رو مجبور کردند بسته بشند و منتقل بشن به پیام‌رسان‌های داخلی
هرچی بیشتر پرمورد دهه هشتاذی‌ها می‌خونم بیشتر به این نتیجه می‌رسم که من دهه هشتادی نیستم :/
به لطف ساکن بودن در یک شهر کوچیک تغییرات فرهنگی یا تکنولوژی معمولا دیرتر به ما می‌رسه واسه همینم این خصوصیاتی که به نام دهه هشتادی‌ها گفته میشه من بیشتر در دهه نودی‌های اطرافم دیدم (فک کنم این تنها حسنشه :/ )

تاجایی که من دیدم امکانات خیلی خوبی به سازندگان اپلیکیشن‌های ایرانی داده میشه. نمیدونم به بهترین نحوه یا نه ولی به هر حال ازشون حمایت میشه. اما بازده؟ برای شروع خوبه اما مشکل اینجاست دنیا خیلی خیلی وقت پیش شروع کرده و با سرعت سرسام اوری در حال پیشرفته. به نظرم فضای مجازی مثل لباس نیست که بگی خب فرق ایرانی و خارجیش فقط یه خورده تو کیفیت پارچه است و یا شاید بعضی موارد برابر باشن. تفاوت زمین تا اسمونه. وگرنه خیلیا هستن که دوست دارن از نسخه‌ی ایرانی اپلیکیشن‌ها استفاده کنن. خیلیا رو می‌شناسم که سروش و ایتا نصب کردن منتها عملا براشون بی‌استقاده است بخاطر نقص‌هاش و کازهاشون رو با واتساپ و تلگرام راه میندازن.

جسارته‌ها ولی کاش گام دوم از بعد جنگ شروع میشد. نه اینکه الان عملی کردنش الان غیرممکن باشه ولی خییییلیییی سخت‌تر از اون موقع است.

یه چیزی هم بگم؟ من خودم تلگرام نصب نمیکنم فقط بخاطر فیلترینگ. اون وقت خیلی وقتا میبینم توی اخبار مثلا بیست و سی ترندهای توییتر یا یوتیوب رو نشون میدن یا یه سری اخبار از تلگرام. مگه این هم‌وطن‌های عزیز با فیلترشکنی قانون رو دور نزدن؟ این توهین مستقیم نیست به منی که به قانون احترام گذاشتم و خودم رو از یه سری امکانات محروم کردم؟
مسئولین رسیدگی کنن لطفا :/
پاسخ:
خود سایت خامنه‌ای دات آی آر توی توییتر همش فعاله، در واقع این قانون فیلترینگ کشکی بیش نیست، این‌ها هم اومدند ده تا اپ ایرانی بی‌کیفیت و داغون رو کردند آخرش هم هیچ یک آنچنان نگرفت.
واقعا خودتون رو اذیت نکنید و راحت باشید :/
  • یاس ارغوانی
  • به قول همین اصلاحات فضای مجازی و بچه های دهه هشتادی
    چقدر حق بود😂😂
    ولی منم دهه هشتادیم و اینو بگم که این پست همه ذهنیات من بود انگار. من خیلی نگرانم به عنوان یه دهه هشتادی که یکم بهار تونسته با این سازکار و فضای فریبندش آشنا بشه و بدون هم ردیفاش توی این فضا دارن به نابودی میرن. خیلی دغدغه بزرگیه خیلی خواستم دربارش بنویسم ولی اصلا درحدی نبودم که بتونم بنویسم ولی ممنون که نوشتید:)
    پاسخ:
    بنویسید شما هم، حد و حدود رو بیخیال بشید.
    به نظرم دادن اینترنت به بچه‌ها تفاوتی با دادن چاقو یا مواد سمی بهشون نداره
    صحبت های شما متین
    ولی بعید میدونم فقط ول بودن فضای مجازی مطرح باشه
    وقتی ما جایگزینی برای هیجانات و جاذبه های فرهنگ های مخالف خودمون نداشته باشیم
    وقتی قراره چیزی رو از دست نوجون بگیریم و چیز جدیدی نداشته باشیم که دستش بدیم نتیجه همین میشه!
    اصلا کار به فیلتر هم نداشته باشیم
    در حالت عادی خود شما بین تلگرام و یک پیام رسان داخلی کدوم رو انتخاب می‌کنید؟
    پاسخ:
    قطعا تلگرام رو انتخاب می‌کنم
    ما که نمی‌گیم کلا محروم کنیم و همه چی رو بذاریم کنار
    ما میگیم باید کنترل بشه و هر محتوایی دست‌شون نرسه
  • محمد حسین
  • سلااام
    اشاره بسیار عالی بود
    مشکل را به خوبی طرح کردید اما حل کردنش نیاز به بررسی زیاد داره، با این طور نباشد که کار درست نمیشه. البته بررسی خیلی خوبی شده بود روی زمینه و ادبیات هنجار آور ها (همون معلم ها) و تحلیل رسانه.
    پاسخ:
    سلام
    حداقل راه حلش ساخت یک فضای سالمه که حداقل فساد توش علنی و رایگان و آزاد نباشه
    من نمی‌دونم چه هیزم تری به چه کسی فروختم که الان باید با اینا تو یه دهه باشم...
    پاسخ:
    این خصوصیات عمده دهه هشتادی‌هاست و الا خیلی‌ها میتونند استثنا باشند و گلیم‌شون رو از آفت‌های این دهه بیرون بکشند
    چه مطلب مفیدی بود. اصلا فکر نمیکردم دسته بندی برای دهه ها مختلف داشته باشیم.
    ممنون به اشتراک گذاشتین.
    پاسخ:
    نسل ایکس دهه شصتی‌ها
    نسل ایگرگ دهه هفتادی‌ها
    نسل زد دهه هشتادی‌‌ها
    نسل آلفا دهه نودی‌‌ها
    بر اساس دهه میتونید آمارهای زیادی ازشون پیدا کنید
    ممنونم مطالعه کردید
  • هلن پراسپرو
  • به عنوان یک نسل zی که از کلاس سوم با اینترنت زندگی کرده، شاید بتونم یه چیزایی اضافه کنم.
    والدین من هردو شاغلن، و از بچگی هم نظارت مستقیم روی من نداشتن، ولی بازم من خودمو جزو آدمای خوش شانسی میدونم که حتی بدون نظارت مستقیم، به طور غیرمستقیم به قسمت های کمتر-سیاه اینترنت هدایت شدم. این اصلا به خاطر خودم نبوده. اصلا. فقط شانس بوده، که مثلا من سفرم تو اینترنت رو از وبلاگ ها و انجمن های داستان نویسی شروع کردم به جای اینستاگرام و توییتر.

    برای همین همدوره های هلیاطور خودمو سرزنش نمیکنم. میدونم هرکی تو شرایط و محیط اونا به همونجا میرسید. والدینشونو سرزنش می کنم. نسل های قبل رو به خاطر کارهایی که کردن(ساختن محیط هایی مثل لایکی و تیک تاک و درآمدزایی از این روشها) و نکردن(تبلیغات بهتر برای محیط های بهتر، ناکارآمدی، توجه نکردن به بچه هاشون) سرزنش می کنم.
    واقعا آرزو می کنم ایکاش اتفاق/اتفاقاتی بیافته، که یه کارایی انجام بشه، که حداقل نسل های بعدی نجات داده بشن.
    پاسخ:
    اینستاگرام‌ حتی اگر محتوای خوبی هم داشنه باشه، قالبش ضد انسانیه و حافظه و فکر آدم رو آرام آرام مختل میکنه، از عمد یک فضای درهم برهم شلوغ غیر متمرکز ساختند که محتوای خوب هم بریزیم توش باز هم آسیب میزنه، آمارهای جالبی هم درباره تاثیر اینستاگرام در ایجاد بیمارهای روانی وجود داره.
    به قول مرحوم عین صاد آدم تحت تاثیر جامعه و محیط هست اما در نهایت این خودشه که تصمیم می‌گیره. فضا هر چه قدر هم بد باشه اما آدم می‌تونه سعی کنه گلیم خودش رو از آب بیرون بکشه اما اکثرهم همیشه یک مدل قالب زده میشن
    دقیقا، هم فضای مجازی ول هست و هم دستگاه های فرهنگی با موضوع رسانه و سواد رسانه‌ای که سه دهه هست که در دنیا مطرح شده و در موردش کار میشه رو نادیده گرفته...
    پاسخ:
    جالب‌تر اینه همش یک عده میان اصطلاح سواد رسانه رو به کار می‌برند توی فضای مجازی و کلا مد شده :/ (شما رو نمیگم‌ها)
    و قطع به یقین میدونم که طرف هیچی واقعا از این واژه بلد نیست، کتابی در زمینه ارتباطات نخونده، تئوری‌های تاثیر رو نمیدونه و نظریات مک لوهان و رولان بارت رو نمیدونه، مثلا سر همین عکس کسی که داره از آب کنار خیابون میخوره، این واژه رو باز به کار می‌برند که اگر سواد رسانه داشته باشید این شایعه رو باور نمی‌کنید :/
    حالا ربطش به سواد رسانه چیه، مهم نیست، وظیفه اینه از بس این کلمه رو به کار ببرند تا از معنا تهی بشه
    بله درسته، بیشتر کتاب های در این زمینه شده تکرار همون 5 سوال و نکته کلیدی!!!
    پاسخ:
    کدوم ۵ سوال کلیدی؟ 
    خالق پیام کیست؟
    از چه فنونی استفاده شده برای جلب توجه؟ ( برجسته سازی ، تکرار و انگاره سازی و ....)
    تفسیر های گوناگون از پیام؟ دلایل درک متفاوت؟
    ارزش هایی که در پیام است؟
    هدف خالق پیام ؟
    بیشتر اینا هستن :(
    پاسخ:
    از کتاب‌های ارتباطات و رسانه چی خوندی؟
    چند تا معرفی کن
    مجموعه مقالات رو که خانم زهرا رضانیا در قالب یه کتاب جمع کرده به نام "الف با ی سواد رسانه‌ای"
    "رسانه با شما چه می‌کند" از خانم معصومه نصیری و

    مجموعه کتب شهروند هوشمند

    اینا مقدماتی...
    تشخیص سوگیری رسانه هم از ریچارد پل هم خوب بود

    شما هم معرفی کنین :)
    پاسخ:
    گویا شما بیشتر از ما بلدی، ما سکوت کنیم بهتره
    دستت درد نکنه، ان شاء الله مطالعه می‌کنم.
    رشته‌ات چیه؟
    نه بابا من که تازه واردم ، شما شکست نفسی می فرمایید :)
    جامعه شناسی

    معرفی کنین بهره ببریم :)
    پاسخ:
    متاب آینه جادو جلد اول و تکنیک‌های عملیات روانی رضا جنیدی برای فهم رسانه و نحوه تاثیرگذاری با اون‌ کتاب‌های خوبی هستند، اگر مطالعه نکردید توصیه می‌کنم.
    البته شما خودت بهتر بلدی
    سلام.دسته بندی نسل ها و نژادها و گروها و .. کار درستی نیست! چرا که همه ما انسان هستیم،یک حس در وجود داریم.(منظورم اعتقاد نیست! بعد نژاد و جسمی .. یکی هستیم) اما چیزی که مسلم است،ما نسل داریم،که سختی کمی کشیده و نسلی که غرق در ثروت و امکانات و رفاه زیادی شده !(که در تاریخ بارهای بار تکرار شد! از اول بشریت تا به امروز! قران نیز بارها به این مسئله اشاره کرده .. و اصلا چیزی جدید نیست! کاملا کهنه و قدیمیه)
    مثلا در گذاشته باید،میرفتن لب چشمه اب می اوردن! باید میرفتن در رودخانه ها حمام میکردن! یا حمام داشتن،باید میرفتن اب جوش میکردن! کمی از از غروب خورشید میگذشت می خوابیدن و حسابی همگی خسته بودن.همسایه،غذا اضافه داشت به همسایه دیگر میداد و نمی گذاشت کسی گشنه بخوابد. اگر کسی چند محله حتا پایین تر مشکل و اختلاف خانوادگی داشت،مردم میرفتن برای کمک و اصلاح شخص .(روش ها فطری فوق العاده عالی! بجایی روانشناسی غربی و .. کذاب و دروغین) رفاه کم،فقر و .. باعث شده بود مردم بیشتر قدر بدانند.(یعنی بیشتر به خدا اعتقاد داشته باشن و سمت دین باشن و ارامش جامعه بیشتر حفظ شود. پولدار و ثروتمند نبودن،که دم در بیارن و سرکش بشن نسبت به خدا!)
    اما وقتی فرهنگ لیبرالی (یا همون محور خودم! و منافع خودم!. خودم! من! من!) اومد و امکانات و سطح رفاه، بالاتر رفت و حکومت پادشاهی از بین رفتن! و اسلام امد! . عده که تا دیروز، چوب از انگلیسی ها و شاه و شاهزاده میخوردن! و پول نمی گرفتن! کار میکردن! حالا برعکس شده! کار نمی کنن! پول و امکانات میگرن! و غر و فحش و .. میدن!
    نسل جدید و امروزه ای! در سطح رفاه! به نوعی پادشاهی! نسبت به 20 و 30 و 40 و 50 و 100 سال پیش است! به طوری که اگر ان انسان ها رو بیارید! تایید خواهند کرده! امروزه هرکدام به مانند پادشاه زندگی میکنند!(و بیشتر!). در قدیم خیلی ها برای مسافرت کردن! باید کلی دلهر میداشتن! که اصلا برسن یا نرسن! دزدان بهشون حمله کنن یا نکن! رفتن اون شهر بلا سرشون بیاد یا نیاد! و ....!
    امروزه و اب و گاز و تلفن، اینترنت و بسیار از ابزار الات فوق پیشرفته نسبت به گذشته ها هست!
    همانطور که خدا در قران بارها اشاره کرد! انسان وقتی نعمتی نسیبش میشود!(منظور انسان کافر،یا کسی که شرک در قلبش مخفی کرده است،یا برخی دیندارها!(هرکس باید بدونه ظرفیتش چقدره!)) فوری دم در اورده و می گویید همه اینها بخاطره خود من بود و همه چیز را تکذیب میکند(یعنی خدا و رحم او و .. همه تکذیب! خود این شخص باعث شده که الان اینطوری باشه وضعیت! نه خدا!)
    لذا! نعمت باید خرج رسیدن به خدا بشه! تا خدا به شکرالله اینکار انسان ها! نعمت های بیشتری رو نسیبشون کنه! . اما متاسفانه در طول تاریخ! ثابت شده، عده زیادی وقتی نعمت هاشون زیاد میشه! دم در میارن! و علاقه پیدا میکند! از دین و حرکت به سمت خدا و .. خارج بشن! و به سمت فساد و فحشاء و کارهای زشت بروند و سرکشی و طغیان کنند.(و در نهایت همشون نابود میشن! اگر برنگردن و توبه نصوح نکن!)
    همان انسانی که زمانی در فقر زجه میزده! و به خدا میگفت! اوضاع رو خوب کن! قول میدم در مسیر تو حرکت کنم! بعدا که شرایط خوب بشه! بر میگرده. و گفته ها خودش رو تکذیب میکنه.
    ما به جزء دو دسته یعنی کسانی که به سمت خدا حرکت میکنند! و کسانی که برعکس! به پیروی از شیطان و هوای نفس مشغول اند! هیچ دسته دیگری ندارم. کسانی که با خدا هستن! در اهل نماز،قران،انفاق،روزه و به دنبال انجام وظایف و کارهای مورد رضایی خدا هستن! و کسانی که با خدا مشکل دارند و پیروی هوای نفس هستن و پیروی شیطان! کارهای خوب رو انجام نمیدن! هزارتا توجیه هم براش میارن! تا بتونین بیشتر در دنیا لذت ببرن! اما بهشت با بهاست! نه بهونه . و جهنم هم به اندازه کافی جا دارد! ...
    پاسخ:
    دستتون درد نکنه
    استفاده کردیم
    ممنونم مطالعه کردید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.