سکوت

مرغ سحر ناله کن

بوعلی سینا پزشک نبود

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ب.ظ

واقعیت نشان می‌دهد وزارت بهداشت از ابتدا با طب سنتی و طبیب طب سنتی جنگیده و هر نوع کاری از جمله ایجاد دانشکده طب سنتی جهت کنترل و مدیریت و کشیدن ترمز طب سنتی بوده است.اعتراف دکتر شکور امیدی

بوعلی سینا را همان طور که بوده با ماشین زمان بیاورید سال ۱۴۰۰، برای او همان اتفاقی می‌افتد که در پست قبل نوشته شد. سال‌هاست بودجه طب‌سنتی حیف و میل می‌شود و اجازه انجام هیچ خدمات طب سنتی در بیمارستان‌ها داده نمی‌شود. سند

طب‌سنتی رشته دانشگاهی دارد اما فارغ التحصیل آن، باید تحت نظر یک پزشک طبابت کند و تنها اجازه تجویزهای داروی خاصی دارد، برای آن هیچ داروخانه و بیمارستان و به طور کل سیستمی تخصیص داده نمی‌شود. هر از گاهی با بهانه یا بی‌بهانه عطاری‌ها یا سلامتکده یا جایی که با زحمت روی کار آمده را پلمپ و داروهایش را مصادره می‌کنند، طب‌سنتی هم از وزارت بهداشت و برخی پزشکان بی‌انصاف ضربه می‌خورد، هم از طرف مدعیان بی‌تخصص و تندرو و دکان‌دارانش، این وضعیت امروز طب سنتی است.

کلیپ دکتر شکور امیدی را ببینید، آیا همچنان حرف‌های من شیشه‌خرده دارد یا که به این دکتر هم منفی می‌دهید؟

نظرات (۱۰)

چرا من باید در مقایسه با پزشکی که فقط هفت سال درس عمومی خونده و اون همه کشیک و مریض و موارد بیماری دیده و می‌شناسه، به یه سری آدم که معلوم نیست اصلا کجا آموزش دیدن، اعتماد کنم؟ طب سنتی و مکمل بله، اما به عنوان تخصصی پیش پای پزشکای عمومی، نه کاسبی برای آدم‌های مبهم و تشنهٔ توجه و بی‌اطلاع.
پاسخ:
خب منم با شما موافقم، دعوای ما در طب سنتی هم همین است چرا هر ننه‌قمری پک کبد چرب در اینستاگرام می‌فروشد و تولید محتوای طب‌سنتی می‌کند؟
طب ‌‌‌سنتی اصلا برای حوزه بوده، عقیلی خراسانی در مخزن الادویه شرایط زیادی برای طبیب می‌شمارد، یکی‌ش همین دنیاگریزی و زهدش هست اما این بزرگواران دقیقا به جهت دنیاپرستی و دکان‌داری با پوشش طب‌سنتی کسب‌وکار راه انداخته‌اند.
این باید نظم پیدا کنه، ما طبیبانی داریم که بیشتر از همان هفت ساله مطالعه و پژوهش و تعلیم دیده‌اند و بیش از بیست سی‌سال طبابت کرده‌اند.
طب سنتی پیش‌پای طب عمومی نیست، جایگاهش این قدر بالاست که باید طب شیمیایی مکملش باشد، قدرت درمان و شفادهی طب‌سنتی قابل قیاس با طب متداول نیست.
ادعاهاتون قابل‌ارزیابی نیست. کجا آموزش دیدن؟ کجا طبابت کردن؟ چند درصد بیماراشون راضی بودن و معالجه شدن؟ حوزه اون ابتدائیاتی که به‌عهده‌ش هست رو هم انجام نمی‌ده و داره دور خودش می‌چرخه و جز استثنائاتی که با همت خودشون دارن واقعا زحمت می‌کشن، اصلا معلوم نیست خروجی و فایده‌ش چیه، حالا دوره می‌افته واسه درمان بیماری‌های جسمی؟ بهتر نیست اول برادریش رو ثابت کنه بعد این همه ادعا داشته باشه؟


+ طبیب باید مهذب باشه، اما تهذیب جای طبابت رو نمی‌گیره.
پاسخ:
ادعاهای ما قابل ارزیابی هست، شما همین الان دارید ارزیابی می‌کنید، ولی قابل توضیح هم هستند.
اول مشخص کنید که آیا آموزش باید حتما در دانشگاه انجام بشه تا قابل قبول باشه یا نه؟ و اگر مثلا کسی مثل آیت‌الله خامنه‌ای یا امام خمینی تحت نظر علما آموزشی ببینند این قابل اتکا هست یا نه؟
حوزه که ادعایی نداره و معلوم الحاله، ولی در‌ زمان خودش طب و نجوم و دیگر علوم بخشی از علوم حوزوی رو تشکیل می‌دادند و کلمه مُلا هم که بهشان اطلاق می‌شده از امتلأ به معنای پر شده از علم بوده که الان کمتر شاهد اطلاق صحیحش هستیم.
وقتی ساز و کاری برای طب سنتی نیست واقعا این‌ها جای مشخصی ندارند و آمار کاملی از آسیب‌دیده‌ها یا درمان‌شده‌ها موجود نیست، مدرکی هم نیست لذا ادعاها زیاد میشن.
اصل حرف اینه باید این نظم پیدا کنه و سازوکاری براش ایجاد بشه و به رسمیت شناخته بشه.
سلااام
مشکل همین سیاست ها غلط و درک محدوده بعضی هاست
ولی ابن سینا را با ماشین زمان اگر بیاریمش بله او اتفاق میافته، این که برای خیلی ها هست. اما اگر بذاریم توی همین زمان رشد کنه با شخصیت خودش اون هم حد و اندازه اش بیتشر از ایناست و هم کاری هم نمیکنه که مشکل را بدتر کنه.
پاسخ:
سلام
ممنونم نظر دادی
مکان آموزش مهم نیست، منابع، ابزار و روش‌ها مهمه که آیا مشخص هست یا نه. خود حوزه طی این همه سال می‌تونسته منابع و مستندات تهیه و اثبات کنه که می‌تونه کارآمد باشه. این که مدرک و آمار نیست تقصیر خود حوزه است.

قدیم ملا بودن چون علوم انقدر پیچیده و تخصصی نبود و هر علمی نهایتا دو سه تا منبع مرجع داشت که شما می‌خوندی و تمام. الان هم شاخه‌های علوم بیش‌تر شده هم تولید محتوا در هر شاخه. اصولا همین که با تلقی چندین قرن پیش از علوم می‌خوان پیش برن و طبابت کنن اصل مشکله. علم تجربی بیش‌از‌حد تجربه‌گرا و مادیه؟ بله، قطعا. اما راه اصلاحش اینه اول دقیقا اون رو بشناسیم، نه که ندیده و نشناخته فقط ادعای خودمون رو تکرار کنیم. این همه آدم مدعی طب سنتی، اول برن پزشکی مدرن رو بفهمن و بخونن و در اون سرآمد بشن، بعد می‌تونن بهش انتقاد کنن یا چیزی بهش اضافه کنن، اما وضع فعلی صرفا ساده کردن صورت مسئله است.

+ ابن‌سینا اگر الان بود یه پزشک طب مدرن بود در بالاترین سطوح کارآمدی که چیزهایی به طب مدرن اضافه و اون رو کامل‌تر می‌کرد. ابن سینا رو توصیفات و توفیقات تجربی‌ش ابن سینا کرده در طب، نه صرف داده‌های فلسفی و حکمی. او در تجربه استاد بوده و آثار علمی روز رو کامل مطالعه کرده و بهشون مسلط بود. مقایسه کنید با برخی مدعیان طب سنتی که منابع مرجع رو آتیش می‌زنن! (یا آتیش هم نزنن به هرحال تسلطی ندارن روی اون‌ها)
پاسخ:
به نظر شما پزشکی کلاسیک کارآمد بوده یا نه؟ نسخه طب کلاسیک برای ام‌اس، فیبروم، میوم، کیست سینه، دیابت، چربی خون، سیروز و کبد چرب، افسردگی، استرس، مالیخولیا چیه و تا چه حد در درمان این‌ها موفق بوده؟

این تلقی جدید از قرون پیش همان طور که قبلا گفتیم اگر چه خنده داره، اگر چه ما یقین داریم جهان از مواد ریز اتمی ساخته شده و طب سنتی معتقده از آب و خاک و باد و آتش ساخته شده، اما با همین تفاسیر کارآمدی بیشتری از طب کلاسیک داره.

ابن سینا رو همین طور برداریم بیاریم در سال ۱۴۰۰، از اولش هم منظور این بود و ادعاهامون درباره‌ش زده شد و فیلم دکتر شکور امیدی رو هم دیدید.

جناب تبریزیان هم اصلا طبیب طب سنتی نیست، ایشون خودش رو پدر طب اسلامی میدونه که کاملا با مبانی طب سنتی متفاوته.
بسیاری هستند از جمله همین روازاده که هم پزشک هستند و هم طبیب طب سنتی، مثل آقای ضیایی که هم طب جدید رو مسلط هستند هم طب سنتی، مثل دکتر منتظر و هزاران طبیب طب سنتی که نباید همه رو یک کاسه کنید.
  • محمد صادق عبداللهی
  • @مهتاب
    اینکه دکتر های طب سنتی از کجا یاد گرفتن خب به خودشون یعنی اثباتش به خودشون مربوطه نه به ما
    اما قدرت طب سنتی به همه ثابت شده
    مثالش همون مریض اروپایی هست که بزرگترین متخصص های دنیا نتونستن درمانش کنن ولی دکتر خیر اندیش با یه شربت ساده مشکلش رو برطرف کرد
    من نمی گم هر کسی ادعای طبابت سنتی کرد یعنی واقعا طبیبه قطعا در این بحث هم باید مدرک تحصیلی مناسب رو داشته باشه
    اما دیگه دیدیم تهش اروپایی ها رسیدن به همون فرمولی که اطبا سنتی گفتن و کلی هم سرش مسخره شدن
    مثل قرقره کردن آب نمک
    پاسخ:
    بله اون به عنوان یک نمونه که روده‌ و معده‌ش از شدت سردی غذا رو پس می‌زد و تنها بهش پوره سیب‌زمینی می‌دادند و آقای خیراندیش با تخم بارهنگ و عرق‌نعنا و عسل درمانش کرد.
    هزاران نمونه از این‌ها وجود داره که چون طب سنتی رسانه و بودجه‌ای نداره نمیتونه پخشش کنه.
    سلام
    من که تا بتونم سمت پزشکی مدرن نمیرم! اصلا راستشو بخواین می‌ترسم ازشون، بس که بی‌مهابا و با خیال راحت از اینکه هیچ کی زورش به ما نمی‌رسه و نمی‌تونه خلافای ما رو ثابت کنه،برای خودشون تجویز می کنند و نسخه می‌پپیچند! اخلاقیات وتعهد و اینام که....
    اینایی که میگن نتایج طب سنتی و اشتباها و ... معلوم نیست! مگه برای طب مدرن معلومه؟
    مردم تقریبا همه می دونند اگر کسی عزیزیش رو بر اثر خطای پزشکی از دست بده یا صدمه‌ای بهش برسه، امکان نداره بتونه تو دادگاه ثابت کنه!
    برای نزدیکان خودم چندین مرتبه پیش اومده...
    همین عزیزی که تازه از دست دادیم، گفته بودن اکسیژن بخرید بیارید، میلریمش بخش و کم کم مرخص می کنیم! اینا که تعلل کردن، پرستار زنگ زده گفته چون اکسیژن تو بیمارستان کمه، ما اکسیژن مادرتون رو کم کردیم، حالا حالش بد شده!! به همین راحتی...
    بیماری که گفته بودن کم کم مرخص میشه، دو روزه از دست دادیمش! حالا شما بیا ثابت‌کن خطای کادردرمان بوده!!!!
    تا حالا که کرونا نبود محال بود ثابت کردنش،حالا دیگه همه چی رو می چسبونند به آثار غیر قابل پیش بینی کرونا و تمام!
    پاسخ:
    سلام
    مضطرب بودیم کامنت ندید دیگه :/

    هیچ کس به پزشکان کاری نداره اگر کسی رو بکشند یا از بین ببرند، چرا الان که گفتند نصف فوتی‌های کرونایی به دلیل عوارض داروهاست هیچ کس محاکمه نمیشه و پاسخگو نیست؟
    از سطح کلان مثل کرونا تا کوچک‌ترین چیز که تجویز داروی پزشک عمومی سر کوچه باشه هیچ پیگردی ندارند. بعد به طب سنتی که میرسه سوال‌ها شروع میشه، کجا آموزش دیدند؟ کی آموزش داده؟ چه تخصصی دارند؟ درصد درمان و کارآمدی چه قدره؟
    ممنون از نظرتون، مایع دلگرمی بود.
  • یاس ارغوانی🌱
  • منکه اصلا در جایگاهی نیستم نظری بدم ولی اگر طب سنتی رو بها میداد و یک سازمانی چیزی میساختن که زیر نظر متخصصان طب سنتی مجرب و ماهر کسانی که دوست دارند در این حرفه باشند رو پشش میداد و قوانینیمیگذاشت الان میتونست همون روش ابن سینا به اجرا دربیاد :)
    پاسخ:
    دارند یک سازمان طب ایرانی اسلامی رو تاسیس می‌کنند در این مجلس، باید ببینیم نتیجه چی میشه، تا به حال هر چه کردند برای کنترل طب سنتی بوده.
    من واقعا خوشحال میشم دست این غیر متخصص‌های دندان‌گرد بسته بشه و بیمارستان و داروخانه براش ساخته بشه و مدرکی برای اثبات تخصص افراد در طب سنتی داده بشه
  • یاس ارغوانی🌱
  • این خیلی خوبه اگر اجرا بشه. چون واقعا علم خوبیه
    طب سنتی برای بیماری‌هایی که گفتید کارآمد بوده؟

    از کجا نتیجه می‌گیرید کارآمدی بیش‌تری داره؟ دلیل دارید؟ آمار دارید؟ یا خودتون علاقه دارید فکر کنید کارآمدی بیش‌تری داره؟

    ابن‌سینا رو همون‌طوری برداریم بیاریم؟:) اون ابن‌سینایی که پاشه بیاد در مقابل این همه زیرشاخه‌های مختلف پزشکی، به جای تلاش و یادگیری، رو یه سری منابع منسوخ‌شده یا غیرقابل‌اثبات پافشاری کنه، اصولا ابن‌سینا نیست :)

    عرض کردم، یا می‌زنن تو کار تکفیر، یا اگر هم این کار رو انجام ندن، به هرحال اطلاعاتی هم ندارن.

    @آقای عبداللهی
    به همه ثابت شده؟! این همه رو از کجا میارید انصافا؟ چون به شما ثابت شده یعنی به همه ثابت شده؟
    منم تا وقتی طب سنتی می‌گفت آب‌نمک قرقره کنید گوش نمی‌دادم، چون اصلا معلوم نیست رو چه حسابی اینو می‌گه و بر مبنای کدوم تحقیقات (مثل خیلی حرفای مبهم دیگه‌ای که می‌زنه)، اما از وقتی طب مدرن گفته شروع کردم به انجامش و این کاریه که براش حجت عقلی دارم، چون مبنای تحقیقاتی داره. حتی اگر بعدا معلوم بشه اشتباه کردن.

    و در کل:
    ۱. طب سنتی و مکمل؟ بله، حتما! اما توسط آموزش‌دیده‌‌های طب مدرن و به عنوان تخصص و با روش‌های تجربی قابل‌اثبات و آزمون‌پذیر.
    ۲. اشکالات طب مدرن، اثبات طب سنتی نیست.
    پاسخ:
    بله به شدت کارآمد بوده، طبق آماری که دارم هفتاد درصد نتیجه‌بخش بوده به عنوان نمونه زیاد دیدم افرادی که همین بیماری‌هاشون درمان شده در حالی که طب کلاسیک پای بیمار دیابتی رو میخواست قطع کنه و بیمار ام اسی رو جواب کنه و روده بیمار هیرشپرونگ رو ببره بندازه دور و بخش اعظم روده بزرگ کسی که مشکل روده داشت رو از بین ببره. متد و روش طب سنتی اصلا با طب کلاسیک تعارض داره، بوعلی اگر هم بیاد به تکمیل و پیشرفت طب سنتی کمک میکنه.
    طب کلاسیک جزء گراست و طب سنتی کل‌گرا، طب کلاسیک نشانه درمانی میکنه ولی طب سنتی اصل بیماری رو درمان میکنه.

    همین منابع منسوخ شده و غیر قابل اثبات رو که بدون اطلاع کافی می‌فرمایید، هزاران بیمار رو درمان کرده و دلیل اقبال طب سنتی و اسلامی در میان مردم همین بوده، شما یکی از این کتاب‌های منسوخ شده (به قول خودتان) مثل قانون یا حتی قانونچه رو کامل نخونده و دو تا سلامتکده و طبیب طب سنتی ندیده و با بیمار درمان شده ننشسته حکم صادر می‌کنید! حالا ما شدیم تکفیری و بدون اطلاعات :)

    من شما رو آدم روشنفکر و صاحب فکری می‌دیدم اما الان متوجه شدم مسائل رو با سطحی‌نگری و بدون پشتوانه علمی کافی نگاه می‌کنید.

    در ضمن نمک رو غرغره کنید، قرقره رو برای نخ خیاطی یا بالا کشیدن سطل به کار ببرید
    خب، واضحه که در مورد آمار به جایی نمی‌رسیم. شما مدعی آماری هستید که ظاهرا فقط خودتون در جریانش هستید. دونه‌دونه این مواردی که می‌فرمایید باید بررسی بشه ببینیم قضیه چی بوده اصلا. اگر طب سنتی انقدر کارآمده چرا این همه بیمار سرطانی رو درمان نمی‌کنه تا هرساله این همه آدم از سرطان نمیرن؟ چرا کرونا رو حل و فصل نمی‌کنه؟ چرا طب سنتی رو در مقابل طب مدرن می‌ذارید و دوقطبی درست می‌کنید؟ من گفتم که با طب سنتی و مکمل موافقم و بهش نیاز داریم، اما در کنار طب مدرن نه به جای اون. برای پیشگیری، برای اصلاح سبک زندگی، برای تکمیل نتایج طب مدرن، برای عمق‌بخشی به اون و اصلاح و تکمیلش و الخ. اما نه به جای اون!

    شما از کجا می‌دونید من سلامتکدهٔ طب سنتی ندیدم؟ از کجا می‌دونید بعضی از نتایج مفیدش رو دور و برم نشنیدم یا ندیدم؟ چرا فکر می‌کنید اینا رو نمی‌دونم؟ اما هیچ‌کدوم از اینا قابل‌ ارائه و استناد نیستن. استثنا و اتفاقن که جزئیاتش هم اغلب معلوم نیست. شما هم در مقابل می‌دونید چه بیمارانی که به هوای طب سنتی دیر به پزشکان طب مدرن مراجعه می‌کنن و به علت پیشرفت بیماری‌شون دیگه نمی‌شه کاری براشون کرد؟

    من که البته به شما نگفتم تکفیری، به امثال آقای تبریزیان که کتاب علمی آتیش می‌زنه گفتم، منتها خودتون قضاوت کنید، منی که طب سنتی رو قبول دارم و فقط می‌گم باید حد و اندازه‌ش رو بدونه، نگاه کامل‌تری دارم یا شما که کلا منکر این همه تلاش علمی و دستاوردهای متخصصین طب مدرن هستید و کلا نفی‌شون می‌کنید؟ یعنی این همه مقاله که هرساله تولید می‌شه، منابعی که هرسال داره به‌‌روز می‌شه، علمی که به‌حدی سرعت پیشرفت و دقیق شدنش بالاست که هرچند سال یکبار باید نصف داده‌های قبلی رو عملا حذف کرد و این همه دارو و عمل‌های جراحی و دستاوردهای کم‌نظیر طب مدرن، همه کشک و الکیه و باید بشینیم فقط قانون و امثال قانون رو بخونیم؟ به خدا که اگر خود ابن‌سینا الان زنده بود با حرفاتون موافقت نمی‌کرد.

    وقتی یه بحث ساده به برچسب زدن به منتقد و مخالف منتهی بشه، باید خاتمه‌ش داد قطعا. اگر روشنفکر بودن من به پذیرش ادعاهای بی‌اساس خیلی از مدعیان طب سنتیه، الحمدلله که به نظرتون روشنفکر نیستم :)

    من املام خوبه در مجموع و خیلی کم پیش میاد اشتباه کنم، ولی به هرحال پیش میاد گاهی. در هر صورت غلط املایی سهوی یه آدم، جای تمسخر نداره. کاش طب سنتی اینا رو هم یادتون می‌داد :)
    پاسخ:
    آیا دو قطبی طب جدید و طب سنتی درست می‌کنیم و اصلا طب کلاسیک را قبول نداریم؟

    خیر، معتقد به مکمل بودن این ۲ طب هستیم نه دشمنی آن‌ها، دشمنی را بین پزشکان سیاسی که عرصه را تنگ کرده‌اند و طبیبان سنتی و اسلامی تندرو می‌دانیم و به آن معترضیم، انواع جراحی‌ها و پیوند عضوها و دندان‌پزشکی و دستگاه‌های شناخت مرض‌ها از جمله ام ار آی و سی‌تی اسکن رو هیچ کس منکر نیست، همین آقای تبریزیان اگر تصادف کنه و خونریزی کند که نمی‌توانند بیاورند و روغن حنظل لای زخم‌هایش بریزند! نیاز به بخیه و جا انداختن استخوان و جراحی پیدا می‌کند. یک طبیب طب سنتی الان دندان درد بگیرد خودش باید به دندان‌پزشکی مراجعه کند.

    آمارمان از کجاست؟
    آماری از رئیس یکی از سلامتکده‌های معروف و بزرگ قم داریم، به همراه مشاهدات میدانی خودم، عمده اعتراض ما به این است که چرا اجازه نمی‌دهند اصلا آزمایش روی این داروهای طب سنتی شود و کارآمدی و ناکارآمدی‌اش مشخص شود، این مشکل فقط در ایران است و الا در هندوستان بیمارستان‌های طب سنتی هم پیدا می‌کنید یا به شما اجازه می‌دهند که بین دو روش یکی را انتخاب کنید. این طور هم نیست که تحقیقاتی نشده باشد، ما بیش از ۶ هزار پژوهش فقط درباره زنجبیل داریم ولی اصلا اجازه به نظام‌مند شدن و عمل طب سنتی نمی‌دهند.

    چرا فکر می‌کنیم شما از طب سنتی بی‌خبر هستید؟
    چون به کتاب‌های طب سنتی می‌گویید غیر علمی و منسوخ شده! و اگر تجربیات را دیده بودید و با شفایافته‌ها ملاقات داشتید چنین حرفی نمی‌زدید، این یعنی نه تنها اعتقادی به کارآمدی طب سنتی دارید، بلکه سر جنگ هم با آن دارید!

    ما منطقی هستیم یا شما؟
    هر دو، چون هم نظریم و ما هم قبل گفتیم که این دو باید در کنار هم باشند و با مثال‌های بند اول نظرمان مشخص شد اما انگار خوب توضیح ندادیم.

    چرا معتقدیم شما مسائل را سطحی نگاه می‌کنید؟
    چون فقط به دلیل این که این کتاب‌ها قدیمی هستند و متدلوژی‌ آن‌ها بر اساس علم پوزیتویستی نیست، آن را منسوخ شده و غیر علمی می‌دانید، در حالی که ما معتقدیم بیشتر از طب کلاسیک در درمان بیماری‌ها که هدف علم طب است موفق شده.
    ما انتظار داریم در حد یک درصد هم شده به صداقت ما اعتماد کنید و وقتی می‌گوییم مثلا ۱۰ درمان‌شده طب سنتی را دیدیم که با طب کلاسیک درمان نشده‌اند، قبول کنید.

    اگر طب سنتی این قدر خوبه چرا همه مردم نمیروند سمت آن‌ها و بساط پزشکان جمع نمی‌شود؟
    اعتراض ما از ابتدا همین بود که بودجه طب سنتی را می‌خورند و اجاره تحقیق و ساخت بیمارستان و داروخانه به آن نمی‌دهند. رسانه‌ای هم برای گفتن این حقایق نیست و از بس این جماعت طب سنتی با خودشان درگیرند که صد مدل اختلاف نظر دارند و نمی‌توانند حرف‌شان را به کرسی بنشانند، از طرفی اصلا به نفع طب جدید نیست. وقتی با عسل طبیعی می‌شود ضعف بینایی را برطرف کرد و این رسانه‌ای و سراسری شود آن وقت این همه اپتومتریست و عینک‌فروشی باید درشان تخته شود.
    وقتی با چند تا زالو و دارو گرفتگی عروق قلبی حل بشه آن وقت باید این همه آدم که از آنژیوگرافی نون می‌خورند بیکار شوند، قطعا به نفع پزشکان نیست که جلوی طب سنتی کم بیاورند، لذا آن را غیرعلمی و شبه علمی می‌خوانند و از طرف دیگر امثال تبریزیان و دیگر طبیب‌نماهای‌ پولکی به آن‌ها کمک خواهند کرد.

    از این که اشتباه گرفتم و تصور کردم تکفیری با من هستید عذر میخوام، به هر حال ما قصد تمسخر شما رو نداشتیم و یک لغت بهتان یاد دادیم، اما برچسب زدن رو شما شروع کردید که از دو عبارت غیرعلمی و منسوخ شده استفاده کردید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.