سکوت

مرغ سحر ناله کن

صاحب این وبلاگ فوت کرده است

شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۶:۱۳ ب.ظ

اگر امروز بمیرم تا چه حد ادامه پیدا می‌کنم؟ محبت خودم را در خاک دل چند نفر کاشته‌ام، چند درخت قلمه زده‌ام، چند انسان تربیت کرده‌ام، اولین خاطره‌ای که دیگران از من به یاد می‌آورند چیست، چه جمله‌ای از من برایشان به یادگار خواهد ماند.

اگر امروز بمیرم چند نفر می‌گویند حیف بود، آدم خوبی بود، چند نفر برایم گریه می‌کنند؟ چند نفر لعن و نفرینم می‌کنند و خوشحال می‌شوند؟ چند نفر ناراحت می‌شوند؟ چه چیزی از من باقی می‌ماند؟

تا سال دیگر چند نفر به یادم می‌افتند؟ تا ده سال دیگر چه؟ آیا یک قرن بعد اصلا هیچ نشانه‌ و یادگاری از من باقی خواهد ماند؟ بعید می‌دانم حتی نتیجه‌ها و نبیره‌هایم هم بدانند بابابزرگ‌شان که بوده.

اگر امروز بمیرم چه دِین‌هایی به گردنم است؟ چه بدهکاری‌هایی و چه حسرت‌هایی دارم؟ آیا در کل خودم می‌توانم بگویم که آدم خوبی بوده‌ام و بهشتی می‌شوم؟


چالش «صاحب این وبلاگ فوت کرده است» ۲بخش دارد:


بخش اول:

پستی با عنوان


«چالش صاحب این وبلاگ فوت کرده است»


می‌نویسید که در آن خودتان را قضاوت می‌کنید، دِین‌ها و بدهکاری‌ها و حسرت‌ها و خوشی‌ها و خوبی‌هایتان را به یاد می‌آورید و در این محاسبه کردن معایب و مزایای زندگی‌ که تا الان کرده‌اید را می‌فهمید و به شناختی درباره خود می‌رسید. شرط نوشتن این پست این است که تصور کنید همین الان مرده‌اید و بهتان اجازه داده‌اند آخرین مطلب خودتان را بنویسید، در نوشتن آن آزاد هستید، هر چه صلاح می‌دانید بنویسید، سعی کنید به شکل وصیت‌نامه در نیاید، مخاطب اصلی خودتان و گذشته‌تان باشید.


بخش دوم:

در انتهای مطلب از مخاطبین‌تان بخواهید تصور کنند شما مرده‌اید و حالا اولین یادگاری، خاطره و جمله‌ای که از شما به یادشان می‌آید چیست؟


۵ نفر از دوستان‌تان را حتما به چالش دعوت کنید، و این پست را در آن جا لینک کنید، اگر هم نوشتید، لینکش را برایم بفرستید تا در لیست قرارتان بدهم.


شرکت کنندگان:

۱. یاس ارغوانی

۲.علیرضا گلرنگیان

۳. نقل بلاگ

۴.آرامش

۵.عین صاد

۶.مونی

۷.آقای سین

۸.Marcis March

۹.Mõøņłįğhť

۱۰.Ayame ♡~

۱۱. artemis -

۱۲.bella OC2

۱۳. K.нαησℓ `

۱۴. آقای آبی

۱۵.Maglonya ~♡

۱۶. مائده

۱۷.  𝑄𝑢𝑒𝑒𝑛 𝑉𝑖𝑟𝑎𝑛𝑎

۱۸. 𝒑𝒐𝒏𝒚𝒐

۱۹. Mommers

۲۰. دختر خانم

۲۱. A Glimpse of Life

۲۲.Anita_ Fantasy

۲۳. فاطمه کریمی 

۲۴. سانا خردوشه @ - @

۲۵. ;𝐀𝐢𝐥𝐢𝐧

۲۶. گوشه دنج آبی من

۲۷. ^^ Aysa

۲۸.  Amy :) (ملکه مهربون هلی*-*) 

۲۹.هلی

۳۰. 𝘌𝘮𝘪𝘭𝘺

۳۱. werwolf

۳۲. Shiva :)

۳۳. روژی

۳۴. آقای سر‌به‌راه

۳۵. bella OC2

۳۶. عازم اکسو پلنت

۳۷. مسکوت عنه

  • جواد انبارداران

نظرات (۳۱)

ایشالا که صد و بیست سال زنده باشید ولی اگه همین الان بمیرید من فک کنم تا دو سه سال ازتون یاد کنم و هر از گاهی بگم یه وبلاگ نویسی به این مام بود یعنی چی شد کجا رفت...
پاسخ:
شما هم دوست داشتید بنویسید، شما رو هم دعوت می‌کنم، انتشارات رو که نیافتیمش
تشکر لطف دارید، این‌ حرف‌ها رو بزارید یک پست که خودم شرکت کردم بگید به صرف حلوا همراه گلاب پاشی.
  • محمد حسین
  • سلااام
    یا ابلفضل
    میشه من بعدا فوت کنم؟
    فعلا دچار کلیت افراطی خاطرات هستم اصلا نمیتونم خودم را قضاوت کنم
    پاسخ:
    سلام
    پس اولین چیزی که از تو برامون یادگار میمونه کلیت افراطی خاطراتت بود
    بنویس، فواید زیادی داره
    سلام. سلام.سلام... .:).
    منم شرکت کنم، با اجازه!😅🎈🌻... .؛).:).
    پاسخ:
    سلام
    بفرما
    شمام دعوتی
    می‌نویسم حاجی جان، مینویسم.
    فقط بدون که، دونه‌هایی که کاشتی، در آینده باغ وسیعی خواهند شد که از دل اون باغ، باغ‌های دیگری خواهند رویید...
    پاسخ:
    دستت درد نکنه
    ان شاء الله متصل به شجره طیبه بشیم
  • آقای سر به‍ راه
  • دور از جون
    خیلی پست سنگینیه! ببینم چه می کنم
    پاسخ:
    راحت بگیری سخت نیست
    یک نوع محاسبه است برای آمادگی مرگ
    ما معمولا چون جوان هستیم مرگ رو از خودمون دور می‌بینیم، این کار کمک میکنه خودمون رو محک بزنیم و در یک آن، بعضی از دغدغه‌هایی که براشون اعصابمون خرد میشن و نگران‌شونیم، بی‌اعتبار میشن
    سلام
    در مورد بخش اول باید عرض کنم که... زیاد به این موضوع فکر می‌کنم، خصوصا بعد از فوت دوستمون...
    اما حاضر نیستم در موردش بنویسم:/
    نمی‌دونم چرا از نوشتنش می‌ترسم!!!!

    در مورد بخش دوم هم از اونجایی که فالورای‌ ما مثل شما، صد سال یکبار هم معلوم نیست ما رو بخونند و اگرم بخونند کامنت نمی دهند، پس کار بیهوده‌ایه ( از اون جهت که همه کارهای من باهوده است!!!) در نتیجه بازم نمی‌نویسم :)
    پاسخ:
    سلام
    حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا
    صلاح کار خویش خسروان دانند
    سلام
    ان شاءالله هر چند سالی که براتون باقی مونده با برکت باشه براتون.
    ممنون از دعوتتون حتما مینویسم :))
    پاسخ:
    سلام
    برای دیگران دعا کنیم تا ملائکه برامون دعا کنند
    اون وقت موانع استجابت دعا برای ملک نیست در نتیجه حتما دعاش مستجاب میشه.
    التماس دعای بندگی
    سلام
    من وبلاگ‌ها رو بخونم هنر کردم چه برسه به اینکه بخوام مطلب بنویسم :)
    اگه ننوشتم یک وقت ناراحت نشین
    و اینکه ممنون :)
    پاسخ:
    سلام
    مینوشتی خوشحالمون میکردی
    راستی برنامه‌ای برای رای‌گیری وبلاگی امسال نداری؟
    سلام.
    مسئله اینکه کمتر کسی به اخرت فکر میکنه(البته اگر منظور شما باشه). نام و نشان و اینکه 7 میلیارد انسان بعد از مرگ من،شما،همه! بگن چه ادم خوبی بود تا سالها بعد ناراحت بشن و ..! هیچ دردی از منکی که در اخرت ازم میپرسن،فلا عملت برای خدا بود ؟ یا غیر خدا؟! و اگرم بگم غیر خدا،عذاب سخت دچار میشم!نمیکنه! و کسی که اون دنیا بتونه کلا حرف بزنه! مثل صحرا محشر! یا کلا یک اهم کنه! یا یکم نفس تند بکشه! خیلی شجاعت میخواد! چرا که نفس آدم بالا نمیاد در شرایط وحشتناک دلهوره آور.. (مگر انسان با خدا و صالح)
    انسان وقتی اون چیزی باشه،که خدا خواسته. یعنی در حقیقت خود خودش باشه!(عبادت و بندگی و پیشرفتش برا اساس ملاک ها صحیح قرانی )باشه. میشه! شخصیت که نمیشه حذفش کرد! نمیشه جایگزینش کرد! کمبودش بشدت حس میشه. همچون حضرت علی (ع). نه به دنبال اسم بود! نه اینکه بعدا از شهادتش چه میگوین! او فقط رضایی خدا رو طلب میکرد . حالا عده زیادی خوششون نیاید! و عده کم خوششان بیاید!. اما با خدا معامله کرده! امروز بعد از 1400 سال،خود خداست که نامش رو زنده کرده! کلمات معجزه اسا روی زبانش گذاشت و بیان کرد! که امروز بعد از 1400 هنوز کم نظیر است و بی نظیر است و میلیون ها انسان را زندگیشان را متحول میکند! و به راه درست می اورد!
    نه تنها حضرت علی(علیه سلام) بلکه همه امامان! همه پیامبران! و با درجات پایین تر همه انسان های صالح و درستکاری! که در دوره زمان خودشان! شاید کسی حسابشون نمیکرده! و پیش خودشون میگفتن! ما با پول و مال و فرزندان و زن و نوکر و حشم و .. که داریم،قرن ها باقی خواهیم ماند! اما بعد از مرگشان انها بودن که به طور کل نابود شدن و از رفتن! جالب این بود! که انسان ها صالح نه تنها بعد از مرگشان نابود نشدن! بلکه نیم دیگر شخصیتشون شکوفا شد! اعمال و رفتارشان و منطق هایشان و کارهای خوبی که کردن(که همه توفیق خدا به قلب انها بود!) تا به امروز رسیده! و مطمعا تا ابد ادامه خواهد داشت(در حالی که شاید 5000 سال پیش از دنیا رفتن! یا 7000 سال پیش رفتن).
    مثلا،ما امروز بهم میرسیم! سلام میکنم! وقتی کسی نزدیک خانه میرسد،تعارف میزنیم بفرمایید داخل! پول به هم میبخشیم! و .. هرچی کار خوبه از ریز تا درشت در جهان توسط همین انسان ها صالح درست شده و در جهان پخش شده! البته انها یک واسطه بودن! یعنی خدا انها را قابل دانست،و چنین چیزی را بهشون القاء کرد! در حقیقت کار خدا بوده! که توفیقش با این بنده خوب و مومن داده! .. تا یک کار ابدی و با اخلاص انجام دهد
    در حقیقت کسی زندگیش را برای خدا خالص کند! خدا نیز نه تنها زندگی دنیاش را آباد میکند!(اباد روحی(اصل)،زندگی جسمی میزان لازم و اندازه ظرفیتش!) بلکه زندگی بعد از مرگش و اثارش و کارهاش در دنیا او رو ادامه میدهد! و خودش بزرگش میکند و خوش نامش میکند یا کارهای خوب را به زبان می اندازد(با انکه شاید اسمش را نداند) و بازهم به ان شخص خیر میرساند(علاوه بر انکه اصل ان را در اخرت به او میدهد)
    .
    عین همین قضیه برای ادم گناهکار،که همه چیزش با مرگش دفن میشن! ضمن اینکه عذاب وحشتناک گناهانش نیز تازه شروع میشود! و تازه شروع بدبختی ها بعد از مرگ برای ان شخص است.
    سید ببینم می‌ذاری سرمون به آخور دنیا گرم باشه یا نه؟؟
    ممنون از دعوتت، خیلی شلوغم اما اگه فرصتش پیش بیاد حتما لبیک می‌گم.
    پاسخ:
    بنویس داداچ، ما خیلی وقت سوخته داریم که اگر حساب ‌کنیم می‌بینیم بیش از حد هم وقت داریم فقط به خوبی مدیریتش نمی‌کنیم
  • یاس ارغوانی
  • چه چالش عجیبیه. سخته باید خیلی روش فکر کرد.
    پاسخ:
    شما هم دعوت هستید
    تصور کنید همین الان کار تمام است و قرار است یک بار زندگی‌تان را تماشا کنید و قضاوت
  • یاس ارغوانی
  • ممنون.
    من برم یکم روی این مسئله فکر کنم و بنویسم:)
    پاسخ:
    منتظریم
    نوشتید اعلام کنید
    :)
    یادمه داخل پستش نوشته بودم که سال دیگه هم حتما اجرا می‌شه ...
    تا یک ماه قبل قصدش رو داشتم و می‌خواستم از چند نفر هم که فعال هستن ایرادات و پیشنهادات رو بپرسم تا اصلاح کنم کار رو.

    ولی این یک ماه طوری اتفاقات رقم خورد که دیگه نتونم اجراش کنم ...
    اگه شما می‌خواین و یا فردی رو سراغ دارین بگین تا ادمین وبلاگش کنم تا مدیریت کنه اون بخش رو چون من نمی‌تونم واقعا
    پاسخ:
    کس دیگه نیست
    خودتی و خودت
    امیرجان کاری نداره که
    پست پارسال رو کپی کن، اندکی ویرایش و درخواست تبلیغ و رای‌گیری
    آخرشم یکی رای‌ها رو میشماره، اون موقع کسی نبود ما هستیم
  • یاس ارغوانی
  • بنام خدا
    من نوشتم. فقط با کمی سانسور :)

    پاسخ:
    طیب الله
    چراغ اول رو روشن کردید
    بفرما سیّد:
    http://a-g80.blog.ir/post/%D8%B5%D8%A7%D8%AD%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%81%D9%88%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
    پاسخ:
    سلام
    طیب الله انفسکم
    تشکر یار از دست رفته 😭😢
    سید ما هم لبیک گفتیم.
    پاسخ:
    دستت درد نکنه
    لبیک اللهم لک لبیک
    سلام
    با اجازه تون من خودم را دعوت کردم و نوشتم!
    http://harim-e-del.blog.ir/1400/04/26/post138
    پاسخ:
    سلام
    تشکر نوشتید
    لطف کردید
    سلام
    بنده هم نوشتم. خیلی سخت بودش :)
    پاسخ:
    سلام
    از طرفی آدم میخواد تصور کنه مردنش رو
    از طرف دیگه مجبوره خیلی خودش رو سانسور کنه
    دستتون درد نکنه
    سلام
    منم شرکت کردم تو چالشتون:)
    http://bookworm87.blog.ir/post/244
    پاسخ:
    سلام
    تشکر مونی
    لطف کردید توی چالش شرکت کردید
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • من مینویسم ولی شاید یهو ۳ صب شه :"
    پاسخ:
    خیلی حرف در دل متوفی مانده است
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • درحال نوشتنم :"
    پاسخ:
    Is typing...
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • دقیقا
    فقط میشه بخش اول رو یکم واضح تر بگید؟ این روزا کمی خنگ شدم
    پاسخ:
    ساده‌ش اینه
    تصور کنید همین الان همه چی تموم شده
    آخرین یادداشت‌تون رو بعد مرگ بنویسید
    حسرت چه کارهایی رو دارید الان که نتونستید انجام بدید؟ زندگی‌تون چطوری بود بهتر می‌شد؟ چند تا جمله با ای‌کاش بگید، ای کاش این کارو می‌کردم...
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • متوجه شدم ممنون از توضیحاتتون حتما تا فردا آپ میکنم
    پاسخ:
    باشه پس، منتظریم
    تا فردا بارگذاری کنید
    «فارسی» را پاسکاری نمایید :/
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • اگر بخواهم پاس بدارم شما نیز باید بگویید پارسی نه فارسی ، فارسی بازگردانی عربی پارسی است
    پاسخ:
    خب باید عرض نُمایم که شما نباید به بهانه نوشتن کلمات فارسی در ورطه سره‌نویسی بیفتید و از کلماتی استفاده کنید که نامانوس باشه
    از نظر ویراستاری استفاده از کلمات عربی مانوس که با فارسی ممزوج شدند و سال‌ها بده بستان داشتند هیچ مشکلی نداره.
    سلام وقت برزخیتون بخیر ،
    وی نیز فوت کرد و به شما پیوست.
    :)
    پاسخ:
    غم آخرتونه قطعا
    چون بعدش زنده نیستید غمی ببینید :/
    دستتون درد نکنه
    سلام.
    ماهم دعوت شدیم نوشتیم. دستتون درد نکنه برای شروعش.
    پاسخ:
    سلام
    دعوت شونده و دعوت کننده ان شاء الله در بهشت باشند.
    متشکرم
  • یاس ارغوانی
  • سلام. خوب چرا خودتونم نمینویسید ؟
    پاسخ:
    سلام
    چشم، کمی دچار بحران‌هایی هستم، می‌خوام حل بشن با آرامش بنویسم
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • ترجیح میدهم اگر قرار باشد چیزی را رعایت کنم آن را تمام و کمال انجام دهم
    راستی بارگذاری کردم
    پاسخ:
    به غیر از این که این نشانه کمال‌گرائیه
    اصلا هیچ ویراستار و ادیبی توصیه نمیکنه الفاظ تماما فارسی که مانوس نیستند و معناشون رو اکثر مردم نمیدونند استفاده کنیم
    حالا باز من اینو میگم شما اصرار میکنید روی حرف‌تون :/
    دستتون درد نکنه
  • Mõøņłįğhť~ ‌‌
  • بله من کمال گرا هستم :"
    خواهش میکنم ممنون از چالش خوبتون
    پاسخ:
    خوشبختم، منم از کمال‌گرایی رنج می‌برم :/
    هرچی فک میکنم میبینم دوست ندارم قبل از مرگم از افسوس‌ها و پشیمانی‌ها و حسرت‌هام بگم :/ یه دم آخری خوش باشیم حداقل :/
    پاسخ:
    این کار به ما کمک میکنه برای جلوگیری از این حسرت‌ها و پشیمانی‌ها به خودمون بیاییم، اینه که نوعی محاسبه است و ارزشمنده.
    خوشی به قیمت خودفراموشی خوب نیست، خوشی خوبه که خوب باشه نه فقط خوش
  • آیســــ ـــان
  • عه من هم شرکت کرده بودم.
    پاسخ:
    لینکش رو لطف می‌کنید؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.