سکوت

مرغ سحر ناله کن

روز بزرگداشت بوعلی برای محاکمه بوعلی

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۰، ۰۸:۳۲ ب.ظ

وقتی به تقویم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ۱شهریور، روزی است که به نام روز بزرگداشت بوعلی سینا است. ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، معروف به ابوعلی سینا، حکیم و فیلسوف مشهور قرن چهارم هجری است که کتاب‌های مهمی در علوم گوناگونی به یادگار گذاشته که اصلی‌ترین آن‌ها در زمینه طب، منطق و فلسفه است. به گونه‌ای که بعد از گذشت این همه سال همچنان به سختی آثاری بهتر از آثار بوعلی می‌توان یافت.


پرسش اساسی این است که اگر امروز ابن‌سینا در میان ما زندگی می‌کرد چه وضعیتی داشت؟ با نیم‌نگاهی به وضعیت اطبای طب‌سنتی و برخورد وزارت بهداشت غرب‌گرا با آن‌ها، به پاسخ این سوال می‌رسیم.


اگر بوعلی در میان ما بود از طرف پزشکان وزارت بهداشت منزوی می‌شد. عطاری او به دلیل طبابت بدون مجوز پلمپ می‌شد و داروهایش به دلیل غیربهداشتی بودن وسط خیابان آتش زده می‌شد، تنها به دلیل این که مطالبی که می‌گفت همخوانی با آموزه‌های بیولوژی کمپبل و سولومون و طب داخلی هاریسون و میکروب‌شناسی جاوتز نداشت کنار گذاشته می‌شد و از طرف افرادی مثل کیانوش جهانپور به دکان‌داری متهم می‌شد.


سپس بوعلی دستگیر می‌شد و به دلیل آن که تحت نظر پزشکی که به زبان انگلیسی مسلط نبود، کسی را ویزیت کرده بود و در آن مجلس حرف از بلغم و سودا رفته بود، به حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شد.


احتمالا در سایت وزارت بهداشت هم نوشته می‌شد شخصی به نام بوعلی سینا با لقب شیخ‌الرئیس بدون مدرک دانشگاه علوم پزشکی و حتی گذراندن یک واحد دانشگاهی، ادعای طبابت کرده و متاسفانه با سوار شدن بر جهل مردم به فعالیت‌های طبی و درمانی پرداخته است و نسخه‌های غلط و غیرعلمی که در آزمایشگاه‌ها و لابراتورها مورد تایید قرار نگرفته را منتشر کرده است.


نام‌برده اثری به نام قانون فی الطب نوشته که بنابر ادعای خودش خواسته طب را به شکل قانون در بیاورد که البته با اقدام سریع دکتر‌های ذی‌ربط تمامی این کتب جمع شده و از انتشار شبه علم جلوگیری به عمل آمد.


مینو محرز نیز شب گذشته در برنامه خندوانه اشاره کرد که بیماری داشتم که با مصرف وایتکس رقیق، آبلیمو و دود عنبرنسارا که از نسخه‌های همین آقا بود مراجعه کرد که باعث خنده حضار و ریسه رفتن رامبد جوان شد.


روز پزشک به نام بزرگداشت همین بوعلی سینایی است که عمامه به سر دارد و لباس سفید پزشکی ندارد، زبان عربی و فارسی می‌داند و با انگلیسی آشنا نیست، کل‌‌نگر است و با پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات آشنایی ندارد، بوعلی هیچ صنمی با پزشکی غربی و پزشکان ندارد و روز ۱ شهریور فقط مصادره به مطلوبی است از طرف افرادی که یک مرتبه هم قانون را نخوانده، آن را قبول ندارند و از هر فرصتی برای تخریب آن و انزوای مروجینش استفاده می‌کنند.

  • جواد انبارداران

بوعلی سینا

نظرات (۸)

  • محمد صادق عبداللهی
  • من هم قبلا به این موضوع فکر کرده بودم
    واقعا غم انگیزه (البته که همین بلا سر اطبا حال حاظر هم اومده)
    واقعا جای تاسف داره
    البته میشه به یه بخش دیگه هم فکر کرد
    ابن سینا خیلی بین شهر ها و کشور ها جابجا می شده یعنی شاید توی این زمان مهاجرت می کرد به کشور های دیگه
    البته یکم غیر منتقیه
    پاسخ:
    بوعلی اگر الان به دنیا می‌اومد، یحتمل به قول شما دنبال مهاجرت بود و شاید هم در مستند میراث آلبرتا باهاش مکالمه‌ای برقرار می‌کردند :)
    :/

    واقع بینانه نگاه کنیم
    اگه بوعلی سینا تو این زنان و مکان به دنیا میومد اول رتبه ی یک کنکور تجربی میشد بعد بروسیه می گرفت میرفت آمریکا
    اونجا شاید دگرگونی‌هایی در طب به وجود می‌آورد
    😶😶😶
    پاسخ:
    :/
    ابن سینا از این سیستم آموزشی خسته‌کننده و آن سربازی عمر تلف‌کننده بیرون نمی‌اومد. بوعلی سینا وقتی به ۲۰ سالگی رسید گفت علمی نمانده بود که یاد نگرفته باشه، ولی توی ایران باید می‌رفت برای لیسانس و گرفتن خوابگاه و فشارهای مالی پشتش برای تحصیل توی دانشگاه شهید بهشتی تهران.
    منظور ما این بود بوعلی همین طور از قرن چهارم هجری برداریم بیاریم.
    یه مافیای بزرگ داره بهداشت و درمان کشور رو اداره میکنه اگه بوعلی سینا هم به این حلقه وصل میشد کارش ردیف میشد شاید هم معاون وزیر میشد
    پاسخ:
    موافقم
    مافیای دارو، چه قدر افراد در این کرونا سود کردند.
    همین داروی رمدسیویر با این که می‌دانستند مشکل داره و فایده هم نداره، پشت هم وارد کردند و توی داروخانه و قبلش توی بازار سیاه فروختند و بعد اعلام شد مزخرفی بیش نیست.
    سلام
    این اوّلین رأی منفیه که در وبلاگ سکوت میدم امیدوارم آخرینش هم باشه. :))
    ابن سینا اگه زنده بود، احتمالاً می‌رفت سراغ جدیدترین علوم و با اون سطح از نبوغ، یکی از بزرگان پزشکی جدید می‌شد.
    اصلاً به جز این، این پرسش از اساس غلطه که ابن‌سینا اگر الان بود، چه می‌کرد؟ چون ابن‌سینا فقط یک شخص خالی نیست، یک شخص است در یک زمان و مکان خاص. اگر ابن سینا را بیاوریم توی قرن ۲۱هجری، ماهیّتاً می‌شود یک فرد دیگر.
    سلااام
    این مقایسه درستی نیست، من نمیگم این مسأله که مطرح کردی اشتباهه اما این یه تضاد و دو قطبی توی جامعه ماست. در حالت ایده آل چنین مشکلاتی پیش نمیاد. البته همیشه و همه جا مشکلات دیگه ای هست. زمان خود ابن سینا هم، هم مردم و هم حاکم ها خیلی اذیتش کردند.

    اما ابن سینا زبان بین المللی (عربی) میدونست و کتاباش را به همون زبان می‌نوشت.
    کتاب های ارسطو و افلاطون و بقراط و جالینوس را با تلاش زیاد پیدا کرده بود، خونده بود.
    وزیر بود. و سرش دعوا بود. اگر حالا بود طبق زندگی نامه اش احتمالا رفته بود انگلیس رییس انجمن پزشکی سلطنتی و رییس دانشگاه کمبریج شده بود.
    این هم تقصیر ماست که نه ابن سینا داریم و نه اگر داشته باشیم می‌تونیم ازش استفاده کنیم. آثارش را هم مثل بقیه آثار فرهنگیمون با تفرقه و تضاد و آلامد گیری یا از اون طرف طرفداری اشتباه به فنا می‌دیم.
    ابن سینا دانشمند و محقق بود. هر چند روش منطقی بر تمام کتاباش حاکم بود اما این چیزی بود که به نظرش درست میومد و تعصبی روش نداشت و برای دعوای مدرسه ای هم ازش استفاده نمی‌کرد.
    همون طور که راه دل و عرفان و حکمت متعالیه را اولین بار خودش مطرح کرد و بعد از او دو دستگی پیش اومد که خودش هم میدونست و به ابوریحان که درباره نظر ارسطو و اشکالاتش نامه‌ مینوشت و بعد هم در ملاقاتی می‌پرسید در آخر گفت: مگه من نماینده ارسطو هستم؟!
    شاید اگر با روش علمی هم آشنا میشد تکمیلش میکرد و ازش استفاده می‌کرد.
    شاید اگر در قرن 19 بود کتابهای نیوتون و گالیله و داروین و منتسکیو و … را می‌خوند و تکمیلش می‌کرد و فقط مشغول قلت و ان قلت نمی‌شد.
    شاید دیگه بلوایی سر مشروطه مشروع یا غیر مشروع پیش نمیومد و شاید نفت هم ملی می‌شد و شاید اصلا نفت به بیگانگان داده نمیشد که بخواد ملی بشه. شاید .. :))))
    اما اینا همه شایده همون زمان خودش هم همیشه بازیچه حاکم ها بود. نه ابن سینا که شیخ بهایی که بعد از او بود هم محکوم به وضعیت کلان جامعه بود.
    علی الخصوص که مسیر جدیدی که به اصطلاح شاه های صفوی بوجود آوردند را نمیتونست تغییر بده.
    پس ابن سینا اگر قرن 19 بود و خیلی هم استعداد داشت می‌شد مجتهد مجاهد عارف و طبیب و ریاضی دان عالیقدر فلان. اگر هم به دربار نزدیک میشد هم امیرکبیری میشد که رگش را میزدند. البته روحیه ها مختلفه و زمان هر چقدر پیش میره تنوع مسیرش هم بیشتر میشه.
    همه این تصورات در صورتیه که بوعلی رو درسته و دست نخورده از اون زمان برداری بیاری به این زمان، وگرنه بوعلی های زمانه ما همین انگلیسی و آلمانی صحبت کن های سفیدپوشی هستن که به من و شما بسیار خدمت کردن.
    پاسخ:
    آره، منظور ما هم همین بود، بوعلی نتیجه سیستم آموزش سنتی آن زمان بود، و الا چرا باید امثال بوعلی رو که به تنهایی پدر چند علم از جمله فلسفه اسلامی، منطق و طب سنتی هست دیگه ظهور نکنه؟
    پزشکان با انصاف بسیاری هستند، هیچ وقت هیچ نوع صنف و گروهی رو یک کاسه نمیکنیم، اما اکثریت مسئولین پزشک وزارت بهداشت در حال جنگیدن با طب سنتی و طبیبش هستند.
  • یاس ارغوانی
  • واقعا اگر خیلی از این بزرگان توی دنیای معاصر میوبدند بعید نبود که رفتاری این چنین که گفتید نسبت بهشون بشه.
    پاسخ:
    راه دوری نرویم، همین استاد فرج‌نژاد ما چرا باید با موتور فکسنی ساعت ۱۰ شب به سمت پردیسان، جای ارزان قیمت قم آن هم پنج ترکه برود؟ نخبه‌پرور نیستیم ما، همین جناب بوعلی هم زندان انداخته بودند.
    به نظرم که این دعوا بین دو طب مدرن و سنتی هیچ فایده‌ای نداره. جفتشون در کنار همدیگه می‌تونن بالاترین بازدهی رو داشته باشن نه اینکه همدیگه رو بکوبونن.
    پاسخ:
    خب حرف ما هم همینه، این‌ها مکمل هم هستند، ولی یک عده مثل روازاده از اون طرف بوم افتادند یک عده مثل کیانوش جهانپور از این طرف بوم. تبریزیان هم کتاب هاریسون رو داره آتش میزنه.
    وزارت بهداشت تا توانسته علیه طب سنتی و طبیب طب سنتی جنگیده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.