سکوت

مرغ سحر ناله کن

شمر زمانه ماییم، بقیه ادامونو در میارند

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵ ق.ظ

با دید واقع گرایانه نگاه کنیم. هیچ کودوممون یارِ امام زمان نیستیم، یقینِ آن چنانی که نداریم هیچ، صرفا برای تسکین دلِ خودمون یه عکسی هم روز جمعه به اشتراک میزاریم و با معنویات، خیلی خودخواهانه می‌خواییم حال خودمون رو فقط خوب کنیم.

ما آدم‌ها در گذشته دونه دونه ائمه رو با بی لیاقتی‌مون کُشتیم، آزار رسوندیم و تنهاشون گذاشتیم، حالا هم داریم همون کار رو می‌کنیم، برنامه همونه ولی زمان و روش عوض شده.

امام هادی و حسن عسکری هر دوتاشون توی زندان بودند و شیعیان بهشون دسترسی نداشتند، الآن هم به همون شکله، ما به امام زمان دسترسی نداریم، تفاوتش فقط اینه که اون‌ها میدونستند امام‌شون کودوم شهره و کجاست ولی ما نمی‌دونیم.

دسترسی هم اگر پیدا کنیم، دو روز جوگیرانه خوب می‌شیم، بعدش باز کم میاریم و امام رو تنها می‌زاریم و می‌ریم سراغ کار خودمون.

***

میگن یک بار شهید مدنی توی کوفه بعد از نماز شدیدا گریه‌اش می‌گیره و صداش توی مسجد می‌پیچه. یکی از نزدیکانشون به خودش جرأت میده و ازش میپرسه که: آقا چی شده این طوری گریه می‌کنید؟

شهید مدنی هم یک نگاهی با چشمای سرخش می‌کنه و میگه: امام زمان رو دیدم، حضرت گفت به شیعیان ما نگاه کن که چطور بعد از نماز، سریع دنبال کارهای خودشون می‌رن و برای ظهور و فرج ما دعا نمی‌کنند.

  • جواد انبارداران

نظرات (۲۳)

من همون عکس هم نمیذارم

میگی چیکار کنیم؟
هرچی بیشتر کار کنیم و بخونیم و تحقیق کنیم کمتر میشناسیمشون!

پاسخ:
مهم‌ترین چیز تقواست
اول این رو درست کنیم بعد سراغ فن و فنون بریم
برای همین هم میگن علم اخلاق اولین علمیه که باید برای آدم ملکه بشه
  • امید شمس آذر
  • مطلب صحیحی است، ولی داستان شهید مدنی دروغه.
    پاسخ:
    شما باز همون اعتقاد به این دارد که هر کسی بگه امام رو دیده دروغ گفته
    این مطلب رو از یکی از اساتید پرسیدم

    جوابش رو داد و فکر کنم کتاب الغیبه نعمانی هم معرفی کرد
    ولی یادم نمیاد جوابش چی بود :|
  • دچارِ فیش‌نگار
  • جمعه ها وضعیت میذاریم ما
    پاسخ:
    status انتظار :)
  • جَوونِ تنها
  • قبول دارم و ار این وضعم بی نهایت شرمندۀ امام زمان...
    پاسخ:
    همه شرمنده ایم
    یه روز باید این شرمندگی ها تبدیل به سربلندی و افتخار بشه
  • امید شمس آذر
  • جوابش هرچی باشه، توجیه کننده این اصل مسلّم تشیّع نیست که: در دوران غیبت کبری نیابت با نوّاب عامه و بس. ولایت فقیه از اینجا میاد و بهائیّت از اونجا.
    پاسخ:
    کسی که امام زمان رو دیده یعنی جزو نواب خاصه شده؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • :))
    پاسخ:
    دَرد :))
    اومدم به وبتون سر بزنم و مطالبو بخونم
    و خب اینکارم کردم
    اما نمیتونم برای هیچکدوم از مطالبتون کامنتی بذارم چون عموما مطالبتون اعتقادیه و اعتقادات من هم به هیچ عنوان باهاشون همخونی نداره
    به هر روی براتون آرزوهای خوب میکنم
    شاد باشید همیشه
    پاسخ:
    سلام، ممنونم

    چی میشه یکی اعتقاداتش این میشه
    یکی اون؟
    آیا هر دو از قدرت تفکر بی نصیبند؟
    جوان انقدر تقوا پیشه کرد، چی شده؟
    برخی ها فقط بروند و بدزدند و بروند و گند بزنن به اعتقادات مردم!
    پاسخ:
    چی رو ربط میدید به چی
    حالا چند نفر دزدیدند و بردند

    جوان هم باید بزنه تو کارِ فحشا؟
    داده های ورودی به مغزهاشون متفاوته
    پاسخ:
    این سوال خیلی مهمی توی فلسفۀ ذهنه
    که چرا یک استدلال برای یک نفر قانع کننده است و برای دیگری نیست؟
  • امید شمس آذر
  • بله.
    پاسخ:
    ادعا که نشده این نائب خاص هستش
    فقط زیارتش کرده

    نائب خاص فقط همون چارتا بودند

    دلیلتون رو هم میگید؟
    همون دیگه برادر من
    چون فرق میکنه داده هایی که به مغزهاشون وارد شده
    پاسخ:
    برادرِ من

    داده‌ها اصلا چی هست؟
    اینا چیه

    این که من برهان صدیقین رو میخونم و قانع میشم و شما نمیشی سرِ چیه؟
  • امید شمس آذر
  • اون چهارتا بال داشتن یا هاله نور دور سرشون بوده؟ نایب خاص کسیه که امام زمان رو در دوران غیبت ببینه و بشناسه و از طرف او برای مردم خبر بیاره
    پاسخ:
    نائب خاص کسیه که در دوران غیبت صغرا با امام در ارتباط بود و فرامین امام از طریق ایشون به مردم میرسید
    و بعد در نامه ای که امام به محمد بن علی سرمدی نوشت گفت دیگه نائب خاصی نیست و جانشین تعیین نکن

    از نظر عرفانی آیت الله احدی برا ما اثبات کرد اصلا ملاقاتِ امام زمان مستحب است 
    همین که در دعای عهد میخونیم اللهم أرنی الطلعة الرشیده 
    یعنی امکانش هست که به دیدار برسیم که چنین دعایی میکنیم
    دلیل شما رو هم دوست داریم بدونم
  • امید شمس آذر
  • خب دیگه، نایب خاص مخصوص دوران غیبت صغراست و بس. آیت الله احدی هم اشتباه کرده، اون دعا در واقع دعا برای تعجیل ظهوره.
    پاسخ:
    این‌ها که اسمشون نایب خاص نیست
    بعد اگر هم نشدنی بود و به قول شما این افراد دروغ گو هستند

    اصلا دور از ذهنه که بزرگترین علما مثل علامه حلی و سید بحر العلوم که خودشون هم فقیه بودند هم متکلم دست به تبانی بزنند :|

    این دلیل نشد
    دلیل بیارید
    داده ها همون چیزهایی که تو مغز شما وارد شده و بیس و اساس افکار و استدلالهای شما رو تشکیل داده و در مورد من و همه ی آدمهای دیگه هم همینطور

    شما به دنبال برهان صدیقین میرید میخونیدش و در مورد قانع شدن آدمها فکر میکنید
    اما ذهن من از کنار این اصطلاح فقط رد میشه و اصلا براش اهمیتی نداره که حتی بره ببینه چی میگه
    پاسخ:
    خا برا چی میگذرید و میرید؟

    مگه چیزی مهم تر از سرنوشت انسان هم هست که بیخیالش بشه؟

    حالا بیخیال
    بازم سر بزنید
    شاید یه چی نوشتیم که عقیدتی نبود :)) و شما عشق کردید
  • امید شمس آذر
  • اسمشون نایب خاص نیست، تعریف که همونه. بدون ترس و تعارف داستان آیت الله بحرالعلوم و علّامه حلّی هم دروغه. به قول مولا علی(ع) در جنگ جمل: اشخاص را با حق بسنج و نه حق را با اشخاص.
    پاسخ:
    من از طرف حوزه علیمه از شما تشکر میکنم :|
    :D
    D:
  • امید شمس آذر
  • جدّی میگم. وقتی در تاریخ میخونیم انگلیس قصد داشت طیّ یک پرویه صد ساله از زمان محمّدشاه قاجار تا محمّدرضاساه پهلوی مذهب ایران رو به بهائیّت تغییر بده، یعنی یک سری پلهای ارتباطی بین تشیّع و بهائیّت هم باید داشته باشه که اون هم عبارت باشه از: ادّعای دیدن و شناختن امام زمان در دوره غیبت کبری در راستای جلوگیری از پا گرفتن حکومت نوّاب عام یا همون ولایت فقیه. اوّلاً به این فکر کنید که اگر شهید میرزا تقی خان امیرکبیر با این فرق ضالّه اونطور برخورد نمیکرد، ما الان از باب و بها با نام مرحوم آیت الله سیّد علیمحمّد شیرازی (ره) و مرحوم آیت الله حسینعلی نوری (ره) یاد میکردیم؛ پس اگه شهیدش نمیکردن الان خیالمون از طرف امثال علّامه حلّی و بحرالعلوم هم راحت بود. ثانیاً در برابر ولیّ فقیه دیگران چه کاره ن که ادّعا داشته باشن؟ جرئت داشته باشید.
  • دچارِ فیش‌نگار
  • چی بگم :|
    میگذرم چون اساسا برام اهمیتی نداره و سرنوشت انسان هم از نظر من درگرو دونستن یا ندونستن این اصطلاحات نیست

    اوکی بوگوذریم😉

    چشم عاغا بنویسید ماکه بخیل نیستیم
    میخونیم
    کیفم میکنیم؛))
    پاسخ:
    اصطلاحات که وسیله است برای رسوندن شما به معنا
    خودشون اهمیتی ندارند :)

    مثلا موز، خود کلمه اش اهمیتی نداره، مهم اون جسمِ زرد رنگ شیرینه
    برهان صدیقین هم، خوددش چند تا کلمه و اصطلاحه ولی معنای بزرگی داره

    من فقط سوالم اینه، پیامبری که پیش کسی خوندن و نوشتن یاد نگرفته بود چطور چنین آیات  پر معنایی رو بیان میکنه؟
    شک برانگیز نیست؟
    آخه توی عربستان فقط 7 نفر خوندن نوشتن بلد بودند
    میدونم که میدونید منظور من هم صرفا کلمه ش نبود، اجازه بدید باور نکنم این حجم از ساده انگاری رو برادر من 😉😉
    اونهم از نظر من ارتباطی به سرنوشت بشر نداره

    والا تو زمان سرشماری من نبودم که ببینم سازمان آمار چند نفرو اعلام میکنه با چه میزان تحصیلاتی

    اینکه سوال شما چه ربطی داره که الان میپرسیدش هم برام جای سواله(که البته اصلا دنبال جوابش نیستم، دلتون خواسته حالا پرسیدین دیگه، من مشکلی ندارم. دلایل بیشترشم واسم واقعا مهم نیست)

    اینکه چرا فکر میکنید جواب سوالتون رو باید از من بپرسید هم باز خودش مفهوم نیست

    و جواب سوال آخرتونم اینکه:نه، به نظر من شک برانگیز نیست

    میدونی چیه رفیق
    دقیقا منظورم از داده های ورودی که بیس و پایه ی افکار آدما رو تشکیل میده دقیقا همینه
    شما مغزت حول برهان صدیقین و جمعیت باسوادای 1400 سال پیش صحرای عربستان و چگونگی بیان آیات توسط پیامبر و... میچرخه
    ولی ذهن من واقعا اصلا از کنار این مسائل رد هم نمیشه
    پاسخ:
    شما گفتید من اعتقادی ندارم
    من سعی دارم اعتقادتون رو دستکاری کنم

    شما هنوز مغز منو نشناختی
    زوده هنوز بخوای هنوز داده‌هاش رو دسته بندی کُنی

    ذهنِ من الآن متمرکز روی تئوری بیگ بنگ و فرگشت و  فلسفۀ سریال lost هستش

    اگر سرنوشتتون براتون مهم باشه باید دنبال حقیقت هم بگردید
    دوست دارم فلسفه و نگاه شما به جهان رو ببینم
    من نگفتم اعتقاد ندارم
    کلا در مورد اعتقاداتم شرح خاصی ندادم
    صرفا گفتم با شما همخونی نداره

    کاری که سعی میکنید انجام بدید از نظر شخص من خیلی کثیفه(ببخشید رک گفتم ولی واقعا نظر من بود، میدونم نیت شما بد نیست و صرفا کاری ه که به نظرتون بد نیست )
    و من در مقابل این جمله فقط میتونم پوکر فیس شم
    و فقط همین واقعا


    من ادعای شناخت مغز شما رو نداشتم و اصلا دسته بندیش هم نکردم
    اساسا شناخت و دسته بندی ه مغز شما و یا هیچ کس دیگه ای برام به هیچ وجه اهمیتی نداره که بخوام انجامش بدم
    راستش برخلاف شما، من علاقه ای به دستکاری آدما ندارم اصلا و این یکی از همون عدم همخونی هایی ه که تو کامنت اول بهش اشاره کردم

    شما یه کاره و یهویی، سوالایی پرسیدی
    که خب وقتی تایپش کردی و یکاره از یه نفر پرسیدیش(حالا به هر دلیلی)
    یعنی مغزتون حولش چرخیده و تونسته در غالب کلمات تایپش کنه اون موضوعاتو
    اونهم چندین بار
    من در مورد این☝️ گفتم عزیز

    حالا که خودتون صلاح دونستین در مورد تمرکز حال حاضر ذهنتون بگید، راستش باس بگم چه خوب
    موضوعات خوبیه به نظر من
    واسه ذهنت آرزو ی موفقیت میکنم رفیق😉


    در مورد جمله ای که در مورد سرنوشت گفتید، برای بار n ام و بهn امین شکل ممکن میگم که
    این نظر شماست
    (و خب باشه داداش نظرت همین باشه، دمتم گرم،واسه مام محترم، دستمونم بهش نمیزنیم قول، والا بخدا)
    اما به نظر شخص من اینطور نیییسسستتتت



    و درمورد جمله ی آخرتون باس در کمال احترام بگم که
    از نظر من فلسفه و جهانبینی آدمها به خودشون مربوطه(جمله م توهین نداره توشآ بخدا، فقط واقعا و صادقانه نظرم دقیقا همینه)
    من همونطور که از هیچکس چنین توضیحی نمیخوام، به کسی هم در این مورد توضیحی نمیدم

    چون واقعا به نظرمن یه مساله ی شخصی ه



    و
    ممممم
    خب
    ته این کامنت فکر میکنم جا داره چندتا گل آخرش بذارم برات🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
    پاسخ:
    شما یک درخت انار پیدا کردی، میوه های خوبی هم داره، به رفیقت نمیگی بیاد با هم استفاده کنید؟
    حالا ما یک معنای برتری پیدا کردیم، دوست داریم این معنا رو با شما به اشتراک بزاریم، اسمش میشه کار کثیف؟
    گفتم شاید شما یک جهان بینی بهتر پیدا کردی رو نمیکنی؟

    ولی انگار جهان بینی شما به خودتون مربوطه

    ای کاش دانشمندا هم از روز اول میگفتند دانش ما به خودمون مربوطه
    مثلا وقتی گالیله فهمید زمین گرده، به خودش مربوط بود و به کسی نمیگفت تا این همه بدبختی هم نکشه
  • علیرضا گلرنگیان
  • داش سید آخرین جوابتون فوق العاده بود...
    « شما یک درخت انار...»
    این روزا خیلی این شبهه به ذهنم می اومد که چرا مثلا باید با دیگران بحث اعتقادی کنیم؟

    حرف شما عالی:)
  • شاگرد بنّا
  • حرف حساب
    پاسخ:
    تشکرات متمادی
    سلام
    چه قدر چیز میشه اینجا یاد گرفت. آدم می‌خونه تشنه تر میشه.
    برهان صدیقین چیه؟(این سوال همین قدر ساده به ذهنم رسید)
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطفتون
    برهان صدیقین ابتکار بوعلی سینا و یکی از مهم‌ترین براهین اثبات خداست.
    که موجودات رو تقسیم به ممکن الوجود و واجب الوجود میکنه که هر ممکن الوجودی باید منتهی به واجب الوجود بشه و الا هرگز وجودی اتفاق نمی‌افتاد.
    کتاب اصول عقاید آیت الله مصباح یا کتاب خداشناسی فلسفی مجتبی مصباح و عبدالرسول عبودیت رو علاقه داشتید می‌تونیپ مطالعه کنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.