سکوت

مرغ سحر ناله کن

نقدی کوتاه بر کتاب "تب مژگان"

سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲ ق.ظ

مقداری اغراق در داستان هست مثلا در بخش های تصمیم گیری و عمل به موقع نیروهای اطلاعات که غلو شده. همچنین در مسائل اخلاقی به من تذکر دادند که نیروی اطلاعاتی به هیچ وجه حق ندارد که کار خلاف شرعی انجام دهند، مثلا در داستان، محمد به نفیسه که یک دختر است برای اعتراف چندین بار سیلی میزند یا که سرش را به فرمون ماشین میکوبد و بیهوشش میکند و بعد، منتقلش میکند! خب چنین کارهایی جایی در بین سربازان گمنام امام زمان ندارد.

توضیحی کوتاه دربارۀ نویسندۀ کتاب: محمد حداد پور جهرمی که چند وقتی است نام کتاب هایش مثل حیفا و کف خیابون و همه نوکرهایش بر زبان افتاده، یک مؤلف نه آن چنان حرفه‌ای است و نه یک نیروی اطلاعاتی برون مرزی که رمان‎‌هایش در واقع مستند- رمان هستند و روایتِ عملیات‌های اطلاعاتی‌.

کتاب تب مژگان که تصویرش را در پائین مشاهده میکنید دربارۀ فعالیت‌های تشکیلات بهائی در ایران است و بحث‌های امنیتی که به دنبالش پیش می‌آید، ان شا الله در پست‌های بعد در مورد دیگر کتاب‌هایش هم می‌نویسیم نمره من به کتاب 6 از 10]

و اما نقد:

توطئه‌ای کثیف از سوی فرقه‌ای ملحد به نام بهائیت نسبت به یک خانواده ایرانی منتسب به خانواده اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم می‌خورد. در ابتدای امر به نظر عملیات موفقی است ولیکن با تلاش جهادی نویسنده داستان و استمداد از عنایت حضرت حق و اهل بیت، موفق به قطع ید جنایت کاران وابسته یهودی بهائی از این خانواده پاک می‌شود که در این میان مستند ساز وقایع، از جنایت این گرگ صفتان بره نما در جامعه اسلامی ایران و در شهر شیراز پرده برداشته که چگونه با بهره ‌گیری از ضعف آگاهی، اعتقادی و تقوای مردم و ارائه یکسری جذابیت‌های پوچ و بی‌اساس و بیان شبهات، خرافه گرایی، بدعت گذاری و از همه مهم‌تر با استفاده از عدم آگاهی ریشه‌ای جوانان این مرز و بوم نسبت به آموزه‌های دینی و اعتقادی آن‌ها را از مدار حق جدا می‌نماید.

هر چند نویسنده در بیان اقدامات اطلاعاتی و شگردهای کاری خود از بُعد تخصص و زمان نتیجه گیری و اقدام به موقع غلو کرده ولی از بُعد عملیات روانی و ترسیم تخیلی این گونه اقدامات توسط جامعه اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیانی قابل تحسین داشته است.

عمار پدر خانواده بیشترین خسارت را متحمل میشود و مادر خانواده قربانی جنایت میشود و فرزندان خانواده مژگان و... آسیب‌های جدی دیده، مهره‌های واسطه به نام فرید و نفیسه و خانم کمالی توسط قوه عاقله اطلاعاتی شناسایی و به برکت خون شهید صحنه و هوشمندی محمد[نقش اول داستان] عناصر مهم‌تر فریبا و سهیلا در تور اطلاعاتی قرار می‌گیرند و از دور خارج می‌شوند و هستۀ خلاق توطئه و حلقۀ واسطه مرکزیت بیت العدل در اسرائیل به چنگ سربازان گمنام امام زمان می‌افتند.

همچنین بخوانید: چگونه با لباس روحانیت داستان‌های فاحر بنویسیم؟!

نظرات (۳۴)

من فقط همین یک کتابش رو کامل خوندم. توی کانالش بودم یه مدت.
از کامنت های خوانندگان که می گذاشت به نظر می اومد اکثریت جوان و نوجوان باشند.
به نظرم هیچ نیازی نبود توی داستان هاش برخی صحنه های دور از حیارو اینقدر باز کنه و تشریح کنه. اونم وقتی گروه سنی مخاطبش رو می بینه.
دوستان طلبه ام که کارهاشو دنبال می کردن، گاهی این تذکرات رو به ایشون می گفتند.
نمیدونم جدیدترین کتاب هاش هم اینطور هست یا نه!
ولی من از این جنبه خیلیییی زیاد بدم اومد از نوشته هاش و دیگه دنبال نکردم.
پاسخ:
من همون اول که خوندم نوشته بود نفیسه با شلوار چسبون صورتی اومد... فهمیدم یه جای کار میلنگه. درست میفرمایید چنین نقدی بهش هست. مطالب غیر اخلاقی زیادی درون کتاب هاش بیان شده که احتمالا برای جذب مخاطب و فروش بیشتر بوده.زیاد لزومی هم نداشته. ولی در کل سبک بدیعی داره و یک بار خوندنش خوبه.
کتاب حیفاش که دیگه بدتره. 😑 ولی محتواش بهتره
یک مقدارم تخیلات جیمز باندی داره 
مثلا یه جاش میگه ۸۰۰ صفحه پرونده رو جلوش آتیش زدم گفتم بنویسش توی ۳ صفحه 
بعد ۳ صفحه رو باز آتیش زدم گفتم بنویس تو یک صفحه 😐😑😐😑
جا داشت یکی همون جا با کتاباش آتیشش بزنه
  • آقای سر به هوا :)
  • مگه اطلاعات اجازه میده به نیروهاش که در مورد عملیات ها بنویسند؟و خوشون اینطور راحت معرفی کنند؟

    بعد اینکه گفتی اطلاعات کار خلاف نمیکنه از شوخی های روزگاره!
    پاسخ:
    بیبشتر جهت عملیات روانی‌اش مد نظره، چیزی شبیه ماجرای ادوارد اسنودن که صرفا برای نشان دادن ابهت و نفوذ و بزرگی نیروی امنیتی بود.
    اقلا اطلاعات سپاه این طوره که کار خلاف شرع نمیکنند چون خود حفاظت اطلاعات سپاه این ها رو میکنه تو گونی و این رفیق ما هم توی حفاظت اطلاعات بود
    در مورد وزارت اطلاعات البته موضوع فرق میکنه مثلا در جریان قتل‌های زنجیره‌ای همسر سعید اسلامی را آن قدر شکنجه کرده بودند که کف پایش به استخوان رسیده بود! که بعد گندش در آمد.
  • آقای سر به هوا :)
  • اتفاقا منم منظورم اطلاعات سپاه بود
    پاسخ:
    دلیلی هم دارید بر ادعایی که میکنید؟ 
    آخخخخخ همه نوکرها!...
    خب به آقای حدادپورجهرمی،بایک مقدارسختی،میشه این اشکالات مخصوصا کار خلاف شرع را منتقل کرد
    پاسخ:
    من که کانالش رو ندارم شما میتونید بهش بگید
    حیفا همه نوکران و کف خیابون و خوندم این و نه
    پاسخ:
    ان شا الله قسمت بشه اینم بخونید
    جهرمیه واقعا؟

    + سلام
    پاسخ:
    فکر کنم اسمشم اطلاعاتی باشه 

    +علیکم السلام 
    موفق و موید باشید
  • ...:: بخاری ::...
  • رسما حالم از خودش و همه کتابهاش بهم میخوره. انصافا این حد از تنفر رو به هیچ نویسنده انقلابی (؟) و غیر انقلابی و داخلی و خارجی دیگه ای ندارم.
    واقعا حال بهم زنه. تمامش. اصن دقیقا همین قسمتش حال بهم زنه که مدام داره تو حلق همه فرو می کنه که «اینا همه شون واقعی و مستنده».
    تصور چندش آوری که تو ذهنم به وجود میاره از متنهاشم حال بهم زن تره. واقعا نمیتونم تنفرم رو نسبت بهش کنترل کنم. کاش اطلاعات یه مردی داشت که لااقل کف خیابون رو از کف جامعه جمع کنه.
    پاسخ:
    اوه آقا یواش نزنی ما رو xD
    چرا تنفر آخه؟ من که به شخصه از قلمش خوشم نمیاد ولی چون چشمم رو به خیلی مسائل باز میکنی برام جالبه
  • در انتظار ظهور
  • سلام
    نمی‌دونم چرا اینقدر از این کتاب بد گفتین ، من فقط کتاب کف خیابونش رو خوندم که با هر لحظه اش زندگی کردم واقعا عالیه و من حتی باهاش گریه کردم وقتی خیلی راحت دارن برای ما ایرانی ها نقشه میکشن باید از اینها عبرت بگیریم و خودمونو امام زمانی(عج) بار بیاریم و واقعا چشم ادمو باز میکنه بنظر من عالیه ، خدا خیرش بده
    پاسخ:
    کتاب کف خیابون اونجایی که اون مأمور خانوم شهید میشه فوق العاده تاثیر گذاره و باید گفت که جناب حدادپور گر چه جاهایی این طوری تاثیر گذار هستند و دیدگاه اطلاعاتی خوبی میتونند به مخاطب بدن، ولی زیاده روی در مسائل جنسی میکنند و قلم شون باید قوی تر بشه
    من اصلا حرفاتون قبول ندارم خیلیم کتاباشون قشنگه من خودم کتاب حیفا و نه وحجره پریا ودفترچه نیم سوخته یک تکفیری رو خوندم خیلیم قشنگ بود
    پاسخ:
    چی میشه که یک نفر مثل شما میاد میگه قبول ندارم و خیلی قشنگه
    و یک نفر مثل من میاد میگه این مشکلات رو داره؟

    بر میگرده به دقت و تفاوت تعداد کتاب های مطالعه شدۀ طرفین
    سلام . من حیفا , تب مژگان , نه , کف خیابون , حجره پریا رو خوندم خیلی دوستشون داشتم نمیدوننم چرا انقدر جبهه میگید راجعبش حالا مثلا تو کتاب بنویسه شلوار چسبون صورتی مسی واقعا تحریک میشه؟؟؟ بچسبید به اصل داستان واسه منم یه سری جاهاش تخیلی بود شاید اما واقعا جالب بود و شاید دیده منو خیلی عوض کرد رو یه سری مساِل یکم باهم مهربون باشیم .
    پاسخ:
    من که دوستش دارم و فکر میکنم زحمت کشیده ولی نقدهای جدی در موردش وجود داره:
    قدرت قلمش، کج روی‌هاش و لوس‌بازی‌هاش، بخش‌هایی که غیر منطقیه و زیاده روی در مورد مسائل جنسی
    گاهی آدم فکر میکنه داره داستان سکسی میخونه
    سلام.
    اگر بخواهیم نقدی دیگر بکنیم این هست که تا نیمه های کتاب جوری کتاب رو پیش برده که اصلا پدر و مادر نیستن توی ماجرا یا وجودشون کم تر حس می شه به قول خودمون انگار پدر و مادر بالاسرشون نیست یا یه انتقاد دیگه این هست که قسمت هایی از کتاب رو تا حد مرز جلو میبره اما یهو ولش می کنه.
    نظر شما چیه؟
    سلام کار کتابخونه عالی کتاب جدید ندارید
    پاسخ:
    what?
    متوجه نشدم چه مفهومی رو میخواستید برسونید
    سلام، یعنی این داستانا واقعی نیست؟ یا برگرفته از واقعیته؟
    پس چرا نوشته مستند داستانی؟
    پاسخ:
    واقعیات هستند به علاوۀ تخیلات نویسنده برای هم بندی داستان
    چون این‌ها پرونده‌های سوختۀ اطلاعات هستند که به شکل داستان در اومدند
    و چون خیلی جاها قابل نقل نیست اشکالات خیلی زیادی دارند.
    سلام
    این پرونده با توجه به اصطلاحاتی که در آن به کار رفته به نظر میاد احتمال زیاد کار بچه های اطلاعات سپاه بوده باشه
    پاسخ:
    درسته
    حدادپور جهرمی خودش مسئول یکی از معاونت‌های اطلاعات سپاهه
    من فقط تب مژگان خوندم بنظرم کتاب خیلی جالب وخوبیه اتفاقا تو این دوره زمونه این جور کتابابا این موضوع برای جوونامون لازمه تا بیشتر آدمای اطرافشونو بشناسن
    سلام ...کتابهای ایشون قلم فوق العاده جذاب و زیبایی دارن و تنها نقدی که منم میتونم بهش داشته باشم همین اشارات کوتاه و غیر مستقیم به مسایل جنسیه که خب واقعا تو بین فرق داعش و بهاییت و فرق دیگه فراوان هست...اما ای کاش روی جلد کتابها +۱۶یا ۱۸ رو میزدن تا والدین بدونن چه مقطع سنی باید چه کتابهایی رو بخونن
    در اخر بازم به قلم و استعدادشون تو جذب مخاطب احسنت و افرین میگم ...به امید نشر اثار بیشتر و جذاب تر از ایشون
    سلام ، معلم تفکر و سبک زندگی پارسال ما، تو ایام عید،حیفا رو داد بخونیم.از اقای پورحداد فقط حیفا رو خوندم، قشنگه اما دوبار خوندمش تا کامل فهمیدمش البته فکر کنم واسه من ک چهارده سالمه یکم زود باشه...چون برای من کتاب خیلی سنگین بود...ولی قبول دارم ک دربعضی مسایل مثل مسایل جنسی زیاده روی کردن...یا کلماتی به کار بردن ک یکم برای ما سنگیه، باید سعی کنن روی کتاباشون بزنن چه رده سنی بخونن...
    پاسخ:
    أحسنت، رده سنی باید داشته باشه، الآن همه  ناشرها دنبال این مسائل جنسی هستند که عامه پسندی کتاب هاشون باعث فروش بیشتر شون بشه
    ببخشید، مگه ممکنه مسایل جنسی، باعث فروش بیشتر بشه؟! چرا؟!
    پاسخ:
    آره همین طوره، مسائل جنسی باعث اشتیاق بیشتر میشه
    عشق های سطحی و رمانتیک و مسائل جنسی از درصد عوام پسندی بالایی برخوردارند
    اگه واقعا اینطوره، پس چه بد... عجب ادمایی پیدا میشن😕
    سلام اتفاقا قلمشون بروز و باب دل جوان است . لطفا حسود نباشید طلبه ها و ...
    پاسخ:
    :/
    تو توفانی هستی برا خودت
    دو تا کتابِ خوب مثل کتای های عباس معروفی و سید مهدی شجاعی بخون بفهمی قلم یعنی چی
    متاسفم براهمتون ک ی مشت بی بصیرت بیشتر نیستید و سوراخ دعا رو گم کردید ک چرا زده تو گوش دختر مردم و یا چرا شلوار صورتی چسبون بابا جمع کنید
    این ها فوق العاده ترین کتاب هاییه ک موجوده یکم حسودیو بزارید کنار
    پاسخ:
    :D
    به نظرم نباید مسائل جنسی رو به این راحتی شرح بدن😕
    ولی من کتاباشو دوست دارم.
    ما که گیج شدیم از نظراتتون
    بالاخره بخونیم؟
    نخونیم؟
    بد بود؟
    خوب بود؟
    اینقدری که از کلمه جنسی بیان شده بود، از خود محتوا نگفته بودین
    نه اینکه نگفته باشینااا
    گفتین ولی نظرات رو که میخونیم، بیشتر از مسائل جنسیش صحبت شده

    یعنی این کتاب چیزی غیر از مسائل جنسیش پر رنگتر براتون نبوده؟؟؟

    البته نظرات مختلفه دیگه کاریش نمیشه کرد.
    ولی ای کاش ی نظرسنجی هم زده بودین تو کانال، تا ببینیم از نظر درصدی چطوره

    بالاخره پیشنهاد دیگه.
    شاید از درصدی بیشتر متوجه بشیم تا ...
    سلام.به نظر من کتابش جذاب و خوب بود.از لحاظ محتوایی هم قابل قبول بود و دید آدم رو نسبت به اطرافش باز میکرد.البته هر اثری یه عیب و ایرادی داره ولی در این اثر محاسنش بر معایبش می چربید.
    قلم بسیار زیبایی دارن ایشون 🥰
    پاسخ:
    خدا حفظشون کنه
    سلام
    منم کتابای تب مژگان و حیفا رو با اینکه ۱۳ سالمه خوندم.عالیه ولی یه جاهایی تو بعضی موارد زیاده روی کردن...
    همین! من نقصی ندیدم!
    خیلیم ازشون تشکر میکنم. دید من رو نسبت به خیلی چیز ها باز کردنـ
    و البته روحیه ی من که کارهای کشفی و رمزی رو خیلی جذب میکنه و حس میکنم این نوع کتابها من رو راضی میکنه نه رمان های عاشقانه😒
    (که متاسفانه خیلی از مخصوصا دختر ها ی هم سن و سال من درگیر این نوع رمان ها هستند...)
    ایکاش کسانی کع باید این تب مژگان نوع کتابهارو میخوندن...
    سلام
    سطحی و بسیار غیر حرفه ای کلی کاغذ حرام کرده
    پاسخ:
    محتواش که بد نیست
    فقط نباید این قدر عجله میکرد که بنویسه و قبلش چند تا کارگاه داستان نویسی میبردیمش
    سلام.
    من هم مانند شما چند کتاب ایشان را خوانده ام و لذت برده ام. درج رده بندی سنی روی کتاب ها ضروری به نظر می رسد. بنده به دانشجویان خود هم خواندن کتاب را توصیه خواهم کرد. به اعتقاد بنده این نوع از کتاب ها بیش از آنکه از نقطه نظر ادبی مورد بررسی قرار گیرند و یا به تناقضات داخل آنها توجه شود که دلیل آنهم واضح است، باید از بعد اطلاع رسانی به اقشار مختلف جامعه و روشنگری نسبت به وقایعی که اطرافشان می گذرد مورد توجه قرار گیرند.
    این متون، شبحی از زحمات بچه های اطلاعاتی ما هستند و باید ممنون آنها باشیم و در حد خودمان از زحماتشان آگاه شویم.

    خداوند به همه آنها خیر دهد و به این نویسنده بزگوار اجر
    به نظرو کتابهاش عالیه. چون واقعیت ها رو بیان می کنه
    پاسخ:
    بله اجرشون با حضرت زهرا
    باید رنج سنی روی کتاب حتما درج شود.
    در کل کتابی است که حساسیت و دقت ما رو در بحث نفوذ بالا میبره. می بایست همه ما بخصوص کسانی که درگیر کار فرهنگی و تربیتی هستند شم دشمن شناسی اشون رو قوی کنند. این رمان در ذهن من مصادیق واقعی و مستند داره. مستند خارج از دید2 جاهایی اش که در مورد مسعود بهنود و تلاشش برای نفوذ در خانواده سیاسیون بود ار مصادیق اش هست. پروژه نفوذ واقعا جدیه.
    سلام. من حیفا نه کف خیابان رو خوندم خیلی خیلی قشنگه .به هر حال توی فیلم هم کمی اغراق میکنن ولی کتابهای این استاد عالیه .من به دانش آموزان م هم توصیه کردم که بخونند و چشم شون به واقعیت اطراف باز بشه .از تعصب الکی هم متنفر هستم. فکر کنم اونهایی که خیلی ناراحت شدن چون حقایق علنی میشه ناراحتن
    پاسخ:
    مگه فیلمش هم ساخته شده؟
    اگر قدرت نویسندگی آقای حدادپور بیشتر می‌بود و کمی در مسائل جنسی کمتر وارد می‍‌شدند رمان های بهتری میتونستند بنویسند
    خوب بود.من کتابشو خوندم ولی یکم محتوای فسادش زیاد بود . مثلا نوشته بود که (نفیسه با شلوار و مانتوی چسبان اومد.یا بخشی که خونه خانم کمالی بودن و نوشته بود(وقتی دخترا شالشون می افتاد کسی بهشون توجه نمی کردو خود ارضاعی آرمان و دست دادن فرید با مژگان یا با لباس راحتی پیش فرید بودن . به نظرم این بخش ها کتاب رو خراب کردن.باتشکر
    پاسخ:
    دقیقا درسته
    و البته عامل جذب بسیاری از افراد مسائل جنسیه.
    جالبه برام خنده داره!
    شما میگید رده ی سنی!
    اوه!
    من دوازده سالمه کتاب تب مژگان و خوندم هیچ تاثیر بدی روم نذاشت
  • زهرا باقری ایل ذوله
  • ببینین من خودم کتابهای تب مژگان، حیفا، کف خیابون رو خوندیم و معتقدم اگه کسی بخواد کتابهای آقای حدادپور رو بخونه:
    ۱)باید جنبه داشته باشه و سریع با دیدن یکسری چیزها عصبانی نشه که چرا این مطلب گفته شده.....چون حقیقت همینه.....باید آدم بتونه اینارو بفهمه و بخونه
    ۲)خودش بلافاصله نتیجه گیری نکنه.....آخه خدایی کجای تب مژگان اومده که محمد به نفیسه سیلی زده؟ببخشیدا ولی فکر کنم شما خودتون خیال‌پردازی کردید و این چیزها رو نوشتید......
    ۳)به هر حال این کتابها با هر محتوایی که داشتند(که شما گویا فقط جنبه جنسی‌شو دیدین)عین حقیقت هستند.شما نمیتونین بگین چون در این کتاب اسمی از بعضی چیزها اومده پس کتاب به کل غلط و بدردنخور هست.....این کتابها با این هدف نگاشته شدن تا شما گوشه ای از کثافت کاری های بهاییت و اسرائیل رو ببینین ....نه اینکه بشینین از نظر جنسی قضاوتش کنین


    در آخر بگم که چیزی که واقعیت نداره رو به کتاب نچسبونین.....عین حقیقت رو بگین ....اگه از کتاب خوشتون نیومده بگین ...نه اینکه وجهه کتاب رو خراب کنین
    پاسخ:
    کتاب رو خوب نخوندید که اصلا سیلی رو نمی‌دونید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.