سکوت

مرغ سحر ناله کن

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

بار اول که وارد گودریدز شدم فکر میکردم سایت دانلود کتابه، تند تند کتاب‌هایی که می‌خواستم بخونم رو علامت میزدم که در آینده بخونمشون. بعد که اومدم سراغ لینک‌های دانلود دیدم ای دل غافل که اصلا ساز و کار سایت گودریدز این نیست :(

گودریدز شاید مفیدترین شبکۀ اجتماعی‌ای باشد که تا به حال اختراع شده. چرا که موضوع اصلی این سایت کتاب و کتابخوانی است. هیچ وقت نمیخواستم که در چنین جایی اکانت داشته باشم چون دوست نداشتم که باعث بروز صفت غرور شود.

این چند وقت، خیلی از دور و اطرافیانم هی به من میگفتند که کتاب زیاد میخوانی و با سوادی! از شما چه پنهان اوایلش خوشم می‌آمد. گودریدز که تهدیدی برای من شده بود تا صدای این طبل تو خالی را بیشتر کند شد وسیله‌ای تا بفهمم که آن قدر هم که بقیه می‌گویند من کتاب نخوانده‌ام بلکه فقط کتاب شناس شده ام!

یعنی شاید تمام کتاب‌های شهید مطهری و کتاب‌های علی صفائی حائری و علامه مصباح را بشناسم ولی درست و درمان ننشسته ام که بخوانمشان. من فقط کتابشناسی شده ام که به درد کتابداری کتابخانه‌ها می‌خورم. این شد که با کمک این شبکه اجتماعی یه تکونی به خودم دادم و حداقل خودم رو متوجه کردم که آن قدر هم که خیال میکردم کتاب نخوانده‌ام و باسواد نیستم. ولی با این وجود از خیلی هم سالان و بزرگترهایم بیشتر خوانده و نوشته‌ام.

خیلی وقت بود که کتابی تمام نکرده بودم و وقتی که حساب کردم دیدم 50 کتاب نیمه کاره دارم که الآن هم کنار میز طلبگی ردیف شان کردم که تا کاملشان نکرده‌ام سراغ کتاب دیگری نروم.

سرتان را روز عاشورایی درد نیاورم برویم سراغ آموزش و آشنایی با شبکۀ اجتماعی Goodreads:

  • جواد انبارداران

مقداری اغراق در داستان هست مثلا در بخش های تصمیم گیری و عمل به موقع نیروهای اطلاعات که غلو شده. همچنین در مسائل اخلاقی به من تذکر دادند که نیروی اطلاعاتی به هیچ وجه حق ندارد که کار خلاف شرعی انجام دهند، مثلا در داستان، محمد به نفیسه که یک دختر است برای اعتراف چندین بار سیلی میزند یا که سرش را به فرمون ماشین میکوبد و بیهوشش میکند و بعد، منتقلش میکند! خب چنین کارهایی جایی در بین سربازان گمنام امام زمان ندارد.

توضیحی کوتاه دربارۀ نویسندۀ کتاب: محمد حداد پور جهرمی که چند وقتی است نام کتاب هایش مثل حیفا و کف خیابون و همه نوکرهایش بر زبان افتاده، یک مؤلف نه آن چنان حرفه‌ای است و نه یک نیروی اطلاعاتی برون مرزی که رمان‎‌هایش در واقع مستند- رمان هستند و روایتِ عملیات‌های اطلاعاتی‌.

کتاب تب مژگان که تصویرش را در پائین مشاهده میکنید دربارۀ فعالیت‌های تشکیلات بهائی در ایران است و بحث‌های امنیتی که به دنبالش پیش می‌آید، ان شا الله در پست‌های بعد در مورد دیگر کتاب‌هایش هم می‌نویسیم نمره من به کتاب 6 از 10]

و اما نقد:

توطئه‌ای کثیف از سوی فرقه‌ای ملحد به نام بهائیت نسبت به یک خانواده ایرانی منتسب به خانواده اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رقم می‌خورد. در ابتدای امر به نظر عملیات موفقی است ولیکن با تلاش جهادی نویسنده داستان و استمداد از عنایت حضرت حق و اهل بیت، موفق به قطع ید جنایت کاران وابسته یهودی بهائی از این خانواده پاک می‌شود که در این میان مستند ساز وقایع، از جنایت این گرگ صفتان بره نما در جامعه اسلامی ایران و در شهر شیراز پرده برداشته که چگونه با بهره ‌گیری از ضعف آگاهی، اعتقادی و تقوای مردم و ارائه یکسری جذابیت‌های پوچ و بی‌اساس و بیان شبهات، خرافه گرایی، بدعت گذاری و از همه مهم‌تر با استفاده از عدم آگاهی ریشه‌ای جوانان این مرز و بوم نسبت به آموزه‌های دینی و اعتقادی آن‌ها را از مدار حق جدا می‌نماید.

هر چند نویسنده در بیان اقدامات اطلاعاتی و شگردهای کاری خود از بُعد تخصص و زمان نتیجه گیری و اقدام به موقع غلو کرده ولی از بُعد عملیات روانی و ترسیم تخیلی این گونه اقدامات توسط جامعه اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیانی قابل تحسین داشته است.

عمار پدر خانواده بیشترین خسارت را متحمل میشود و مادر خانواده قربانی جنایت میشود و فرزندان خانواده مژگان و... آسیب‌های جدی دیده، مهره‌های واسطه به نام فرید و نفیسه و خانم کمالی توسط قوه عاقله اطلاعاتی شناسایی و به برکت خون شهید صحنه و هوشمندی محمد[نقش اول داستان] عناصر مهم‌تر فریبا و سهیلا در تور اطلاعاتی قرار می‌گیرند و از دور خارج می‌شوند و هستۀ خلاق توطئه و حلقۀ واسطه مرکزیت بیت العدل در اسرائیل به چنگ سربازان گمنام امام زمان می‌افتند.

همچنین بخوانید: چگونه با لباس روحانیت داستان‌های فاحر بنویسیم؟!

  • جواد انبارداران