سکوت

مرغ سحر ناله کن

شهر الاغ‌ها

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۴۱ ق.ظ

پینوکیو اثری فلسفی است. کارتونش را برای بچه ها ساخته‌اند؛ اما متنی جدی و حِکمی دارد. در بخشی از این داستان، کسی به پینوکیو می‌گوید که می‌خواهد او را به شهری ببرد که فقط در آن بازی کند. بعد با اتوبوسی پر از بچه به شهربازی می‌روند این‌ها صبح تا شب بازی می‌کنند. یک روز صبح موقع بیدارشدن از خواب، می‌بینند که الاغ شده‌اند: سم دارند و گوش دراز.

این همان انتقاد چپ‌های نئومارکسیست به سیستم سرمایه داری و کاپیتالیستی مدرن است. در داستان پینوکیو، این الاغ ها خودشان می‌شوند الاغ سیرک برای خنداندن بقیه مردم و جذب بقیه بچه‌ها. پینوکیو الاغ محبوب بچه‌ها می‌شود. سپس عده‌ای دیگر از بچه‌ها توسط همین الاغ وارد این سیستم می‌شوند. این‌ها هم مشغول بازی و در نتیجه الاغ می‌شوند.(وحید یامین‌پور، ماجرای فکر آوینی)

در زندگی غرب مدرن، کار‌ کردن شر ناگزیر است که باید از شرش خلاص شد و زندگی واقعی لذت بردن از اوقات فراغت و تفریح در روزهای شنبه و‌ یکشنبه است. به همین دلیل بخش هواشناسی تلویزیون‌های غربی پرطرفدارترین بخش آن است، چون آن‌ها می‌خواهند مسافرت بروند و کمی زندگی کنند!ا اماما کار کردن را ارزش می‌دانیم و در فرهنگ اسلامی کار‌ کردن برای روزی حلال عبادت شمرده می‌شود. این است تفاوت زندگی پر طراوت ما با مردگان متحرک یا کارمندان غربی! (برگرفته از همان، با نگارش خودم)

  • جواد انبارداران

نظرات (۷)

  • سید مقدام حیدری
  • سلام متنتون رو خوندم
    خوب بود
    پاسخ:
    سلام ممنون مطالعه کردید
    خبری ازتون نبود چند وقت
  • محمد حسین
  • سلااام
    جواااد
    نکته درستی و مفیدی بود.
    عاما عاما
    اما واقعیت بر عکسه برا همین با مخالف مردم مواجه شدی
    طبق مشاهدات عینی و بررسی های علمی و چیزی که عیان است
    در کشور های اروپایی (آمریکا فرهنگ اخیر صادراتیش داستان دیگه ای داره که به اروپا هم سرایت کرده و این یعنی فاجعه) کار کردن ارزشمنده و این مسأله ریشه در تاریخ از زمان رنسانس و شوالیه گری و ایجاد صنوف و … داره تا همین اواخر که بدلیل بحران اقتصادی بعد از جنگ نیروی کار در همه حال پاشنه آشیل اقتصاد به حساب می آد نمونه آن در فیلم دزد دوچرخه. امروزه اونجا حقوق بیکاری خوبی میدن اما هیچ کس حاضر نیست انگ بیکاری را به خاطر حقوق برای خودش بخره. شما کدوم غرب را دیدی؟ کارگران و استاد کارای اروپایی را دیدی یا سلبریتی های آمریکایی را. اونجا از کار لذت میبرن. اصلا هیجان شادی همینه. یعنی احساس رضایت از رسیدن به هدف. اونجا بچه تو مدرسه کار میکنه، تابستون کار میکنه، تو خونه توالت میشوره و نون میخره و شاد میشه :))) نه مثل ما شادی یعنی بیخیالشم و عربده کشی. تفریح برای مردم اونجا برعکس ما خودش هم رنگ کار داره. برا همین هم میرن دنبال هواشناسی. وقت تفریح دنبال هتل نیستن.  یعنی ذهن، ذهن کاریه. میرن دنبال چیزی ساختن. جایی دیدن. فوتبال اونجا مثل ما عیاشی نیست چون مردم یه شهر و کشور بوسیله فوتبال با هم بیشتر متحد میشن. ورزش و موسیقی و بازی بچه ها برای انسجام بیشتر و رشد هوشیه نه برای پول دار شدن و پز و قمپز و توی خود رفتن و فرد گرایی. فرد گرایی و عدم انسجام بین ما بیداد میکنه. این هم یه سازه قابل اندازه گیریه.
    اما در ایران، فرهنگ اون چیزی نیست که در کتاب ها هست، فرهنگ اون دستاوردهای اجتماعیه که مردم اون را پذیرفتن. ایران از زمان صفویه به مرور چند عنصر فرهنگی مخرب که همه هم ضد کارند درست شد چون که شاه ها (مثلا شه عباس، شاه سلطان حسین یا فتحعلی شاه، رضا شاه، محمد رضاشاه یا اکبر شاه خودمون و …) به دلیل هوسرانی و کم تدبیری و نبودن فکر و در اصل میدان ندادن یا از خود راندن متفکر های واقعی، مجبور بودن یه روشهایی به کار ببرن که شاید فایده کوتاه مدت داشته باشه اما به ضرر ملته. مثلا ایجاد تفرقه های عمیق و درست شدن فرهنگ تضاد. یا سپردن تیول و ممالک به آشنایان (یعنی اربابی که از رعیت خبر ندارد) و این یعنی مقایسه اجتماعی رعیت با ارباب و نارضایتی شدید و این که همه و همه تا همین امروز بخوان چنین اربابی بشن (یعنی کار با حقوق بالا و تلاش کم) یعنی به، به اصطلاح نخبه بگن سربازی نرو. یعنی صنعت مهم نیست مهم اینه که ما علم هایتک مایتک داریم. یعنی قمپز مهم تر از خود کاره یعنی تولید و فایده مهم نیست مهم اسم و رسم و پوله که البته باد میاره برای ما نه کار، پس هر کار آقازاده کرد هر کار آدم پولدار کرد هر چیز از خارج اومد خوبه و و و و مراجعه شود به رمان نفرین زمین و غرب زدگی جلال، البته منابع علمی هم هست اما داستانی را فکر کنم بیشتر دوست داشته باشی
    پاسخ:
    سلام محمدحسین
    دستت درد نکنه، تو فقط هیچ کار نکن و بیا ما رو از علومت مستفیش بفرما
    عرضم به خدمتت که متاسفانه اشتباهی که شده همه تصور کردند منظور ما از فرهنگ، فرهنگ فعلی همین الان ایرانه ولی منظور فرهنگ اصیل اسلامی است که در اون کار ارزشمنده. فرهنگ فعلی مردم ایران نسخه ناقض غربی است که حتی به اون کیفیت برای پول هم کار نمی‌کنند و قطعا از آن چیزی که توی اروپاست بدتره.
    غرب مدرن یه چیز عینیه
    اسلام یه چیز تئوریه
    از کجا معلوم که فرهنگ فعلی ما هم تحت‌تأثیر غرب مدرن نباشه؟
    پاسخ:
    هم اسلام تئوری و عملی در حال حاضر داره
    هم غرب مدرن تئوری و عملی

    فرهنگ ما ایرانی‌ها قطعا بدتر از غرب است، فرهنگ ما یعنی فرهنگ اسلامی اصیل
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ما کار کردن را ارزش میدانیم؟؟؟؟؟؟؟؟ یا لحظه شماری میکنیم برای رسیدن تعطیلات
    اتفاقا درد ما اینه که کار کردن ارزش نیست
    اونا حداقل پول در آوردن براشون ارزشه پس بخاطرش کار میکنن/
    پاسخ:
    ما یعنی فرهنگ اسلامی، نه جامعه غرب‌زده پا در سنت مانده بی‌هویت ایرانی
    صحیح !
    پاسخ:
    شما از همان‌هایی هستی که مثبت دادی؟ یا منفی :/
    من کار به این ور اونورش ندارم...
    حالا غرب یا شرق یا هرچی...
    صحیح به خاطر این بود که اگه کار کردن ارزش باشه ، به خاطر خدا باشه و در کل هدف مشخص باشه آدم از زندگیش لذت میبره... و دم به دقیقه منتظر تعطیلی نیست...
    پاسخ:
    احسنت
    و الا کار تبدیل به زندانی میشه که آدم فقط برای پول کار می‌کنه و اون پول رو هم برای خرج لذت درمیاره، پول بیشتر یعنی لذت بیشتر و این چنین زندگی پوچی رو میگذرونند.
    عجب است!
    پاسخ:
    یعنی آوینی و یامین‌پور این قدر مخالف داره :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.