ماهیت اینستاگرام
چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ب.ظ
برخی معتقدند که ابزاری مثل سینما فقط ظرفی است برای هر محتوایی که بخواهیم در آن بریزیم و برخی دیگر تصور میکنند که ابزارها به تنهایی و بدون محتوا حامل پیام هستند.
در اینستاگرام با تصاویر بزرگ و متنهای کوچک روبرو هستیم، همین صورت به شکلی نمادین بیانگر ماهیت آن است؛ فضایی کلمه گریز و تصویر گرا که بیشتر دنبال نشان دادن است تا خواندن و نوشتن.
متخصصین رسانه اعتقاد دارند تصویر ضد فکر و ضد حافظه است و به طور مثال هنگام خواب مغز ما فعالیت بیشتری نسبت به زمانی که تلویزیون میبینیم انجام میدهد.
اینستاگرام یک بمب اطلاعاتی بی مسیر و بی هدف است که با انبوه اطلاعات ساده و پیش پا افتاده پر شده. استوریهایی که سریع پشت سر هم میروند و پستهای بیشماری که لایک میشوند.
چک کردنهای پیاپیِ اعلانات نشان از وقتسوزی و اعتیاد آوری این محصول دارد. کار اصلی هم تشنه کردن مخاطب برای توجه به توجهاتی است که به او میشود.
درگیری اینستاگرام برای خانمها بیشتر است و فضا را به شکل دعوایی خاله زنکانه در آورده. لایک نکردن پست طرف مقابل، وارد نشدن در لایو و کم دادن به نظرسنجیهای کشیدنی از روشهای نشان دادن تنفر به افراد است. همچنین استفاده کنایی از استوریها و پستها برای طعنه زدن به دیگران کاربرد دارد.
در این میان بلاک کردن همان قهر کردن و قطع ارتباطی است که در دنیای واقعی اتفاق میافتاد.
در اینستاگرام و به طور کل در فضاهای مجازی احتمال دعوا کردن بیشتر از دنیای واقعی است و این به ماهیت رسانههای مجازی باز میگردد.
ماهیت اینستاگرام طوری است که میتواند شکافهای اجتماعی، فرد گرایی و تنهایی را تشدید کند و بمباران و انفجار اطلاعاتی موجود در آن اجازه تفکر و نظم ذهنی را سلب میکند.
بسیار ساده انگارانه است که بخواهیم در این فضای شلوغ تبلیغ دینی بکنیم و متنهای بلند بنویسیم و فکر کنیم با اطلاعات بیشتر تاثیر بیشتری گذاشتهایم؛ خیر برعکس است اگر دنبال تاثیر بیشتر هستیم باید کوتاهتر، سادهتر و همه فهمتر بنویسیم.
- ۹۸/۰۵/۳۰
هی تو سر و کله هم میزنن