سکوت

مرغ سحر ناله کن

ماهیت اینستاگرام

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۰۰ ب.ظ
برخی معتقدند که ابزاری مثل سینما فقط ظرفی است برای هر محتوایی که بخواهیم در آن بریزیم و برخی دیگر تصور می‌کنند که ابزارها به تنهایی و بدون محتوا حامل پیام هستند.
در اینستاگرام با تصاویر بزرگ و متن‌های کوچک روبرو هستیم، همین صورت به شکلی نمادین بیانگر ماهیت آن است؛ فضایی کلمه گریز و تصویر گرا که بیشتر دنبال نشان دادن است تا خواندن و نوشتن.
متخصصین رسانه اعتقاد دارند تصویر ضد فکر و ضد حافظه است و به طور مثال هنگام خواب مغز ما فعالیت بیشتری نسبت به زمانی که تلویزیون می‌بینیم انجام می‌دهد.
اینستاگرام یک بمب اطلاعاتی بی مسیر و بی هدف است که با انبوه اطلاعات ساده و پیش پا افتاده پر شده. استوری‌هایی که سریع پشت سر هم می‌روند و پست‌های بیشماری که لایک می‌شوند.
چک کردن‌های پیاپیِ اعلانات نشان از وقت‌سوزی و اعتیاد آوری این‌ محصول دارد. کار اصلی هم تشنه کردن مخاطب برای توجه به توجهاتی است که به او می‌شود.
درگیری اینستاگرام برای خانم‌ها بیشتر است و فضا را به شکل دعوایی خاله زنکانه در آورده. لایک نکردن پست طرف مقابل،‌ وارد نشدن در لایو و کم دادن به نظرسنجی‌های‌ کشیدنی از روش‌های نشان دادن تنفر به افراد است. همچنین استفاده کنایی از استوری‌ها و پست‌ها برای طعنه زدن به دیگران کاربرد دارد.
در این میان بلاک کردن همان قهر کردن و قطع ارتباطی است که در دنیای واقعی اتفاق می‌افتاد.
در اینستاگرام و به طور کل در فضاهای مجازی احتمال دعوا کردن بیشتر از دنیای واقعی است و این به ماهیت رسانه‌های مجازی باز می‌گردد.
ماهیت اینستاگرام طوری است که می‌تواند شکاف‌های اجتماعی، فرد گرایی و تنهایی را تشدید کند و بمباران و انفجار اطلاعاتی موجود در آن اجازه تفکر و نظم ذهنی را سلب می‌کند.
بسیار ساده انگارانه است که بخواهیم در این فضای شلوغ تبلیغ دینی بکنیم و متن‌های بلند بنویسیم و فکر کنیم با اطلاعات بیشتر تاثیر بیشتری گذاشته‌ایم؛ خیر برعکس است اگر دنبال تاثیر بیشتر هستیم‌‌ باید کوتاه‌تر، ساده‌تر و همه فهم‌تر بنویسیم.
  • جواد انبارداران

نظرات (۱۵)

  • آقای ‌‌میم
  • اون بخش دعواهای خاله زنکی تو پروفایل های تلگرام هم هست
    هی تو سر و کله هم میزنن
    پاسخ:
    جا داره اصلا یه مقاله بنویسیم به اسم خاله زنکی مدرن با روش‌ها و زبان جدید
    کاملا با این پست موافقم
    چون به چشم خودم دیدم چه ضررهایی زده به زندگیم،از هدر رفتن وقت بگیر تا...
    دعواهای خاله زنکی واسه یه دیقه است -_-مخصوصا واسه آدمای بیکار و معتاد به مجازی،میشه یه فضای عالی واسه به هم زدن رابطه های آدما.ازین لحاظ واااقعا مزخرفه.
    واسه یه عده هم شده فضای خالی کردن عقده ها،طرف با مامان باباش دعواش میشه میاد استوری میزاره گریه و زاری و فلان،خب به جای این کارا برو حرف بزن خدا زبون داده بهت :/
    واسه بعضیا خوب فضایی شده واسه کار و بار.
    استفاده مفیدم داره،ولی من کلا خوشم نمیاد از این فضا،به نظرم بیشتر مخربه تا مفید :/
    پاسخ:
    پس شمام از زخم خوردگانی 
    مثلا اگر در فضای مجازی یک خانم ناراحت باشه و چت کنه چی میگه؟
    باشه
    ممنونم
    نه مشکلی نیست
    ما داریم با یک زبان جدید جهت انتقال احساسات صحبت می‌کنیم
    اههه اصلا هر چی از چرت بودنش بگم کمه.
    با این عنوان خاله زنک بازی مدرن خیلی موافقم اگه میشه یه پستی در این باره بنویس حتتتتماااا
    پاسخ:
    دیگه حرف دیگه‌ای نمونده در مورد خاله زنکی بگیم
    همین رفتارهایی که همیشه انجام میشه
    اموجی‌هایی که جای احساسات رو گرفته
    و کدورت‌هایی که جنبه عمومی گرفته
    هر پیج اتاق جنگیه و هر پست و استوری با طعنه و کنایه به یک فردی نوشته میشه
    ما از ترک کنندگانیم

    اگه ایرانی بود تکلیف چی میشد؟
    الان داخلیها مثل نزدیکا و هورسا از اینستا افتضاح ترن
    حداقل اینستا پستهایی مشابه اونایی که لایک کردی نشون میده ، داخلی ها که قسمت ویدیوهاشون جای تاسف داره:/
    پاسخ:
    مهم ایرانی خارجی بودنش نیست
    اکثر برنامه نویس‌های ما هم سواد رسانه درست و حسابی ندارند
    معمولا غرب زده هستند و فقط از‌ نظر فنی کار رو بلدند که گاهی ام در همون کاری فنی ضعیفند
    محمدرضا بیش از این که توی این پست دنبال خوب یا بد بودن ابزارهای رسانه‌ای باشیم دنبال شناخت پیام و تحلیلیشیم
    سلام
    با اینکه چند سالیه تو اینستا هستم، زیاد درگیر این خاله زنک بازی ها نشدم، البته زیر پست های بعضی دوستان گه گاهی دیدم!
    اما چون اصولا بندرت لایک می کنم یا نظر میدم، و در ضمن خیلی اجازه نمیدم دور و‌برم شلوغ بشه و زود پاکسازی می کنم، خیلی اذیت نشدم الحمدلله
    البته موضوع اعتیادش جداست، همین وبلاگ هم بهش معتادم، اینستا برام چون منبع خبرهای خاصه بیشتر درگیرشم!
    به نظرم کلا فضای حقیقی برای تبلیغ بهتره، اما فضای محازی فقط برای یه عده ی بسیار خاص که سواد رسانه ای دارن و علم لازم رودارن و کنترل شده وارد این فضا شدن ممکنه مفید باشه، باقی الکی دلخوشن به کار فرهنگی در فضای مجازی!
    پاسخ:
    آفرین به شما
    تویواین فضا این قدر حجم اطلاعات ناقص زیاده که نمی‌تونیم یک لحظه دسرت فکر کنیم
    شما اگر ۱۰۰ نفر رو فالو کنید و هر کودوم ۵ تا استوری هم بزارند و بخوایید بببینیدشون 
    ۲۵۰۰ ثانیه نیاز دارید که میشه ۴۱ دقیقه. البته اگر زودتر ببینید زمانش کمتر میشه ولی به شدت ساختار روی اتلاف وقته
    چون پست‌ها اکثرا جنبه سرگرمی دارند بعد که پست‌ها و استوری‌های جدید تموم شد تازه با یک صفحه نا متناهی به اسم صفحه سرچ روبرو هستیم.
  • پیـــچـ ـک
  • سلام
    واقعا نمیتونم اینستاگرام رو تحمل کنم. یه مدت آی دی داشتم برای دنبال کردن یه سری پیج هنری.
    یه تعداد پیجای خانه داری هست یا حتی کارای هنری. آقا ملت توی همچین پیجایی هم توی سر وکله هم میزدن!! افتضاح.
    همه چیز به سطح اومده اونقدری که به ابتذال کشیده شده. سطحی و سبک.حتی تبلیغ دین هم توی فضایی سطحی و سبک انجام میشه.
    همچین پدیده ای دقیقا بهترین کاری که میتونه بکنه دور کردن آدما از انسانیتشونه. کشتن دینه. کشتن نگاه عمیق و فکورانه.
    تهوع آوره.
    بعد از این که تبلتمو فرمت کردم آی دی اینستام پاک شد منم نرفتم سراغش دیگه. هرکس از اطرافیان هم بهم آدرس اینستامیده در کمال آرامش میگم من از اینستا بدم میاد وجالبه که ملت با تمام فشار عصبی ای که توی اون محیط بهشون وارد میشه؛ دوست دارن درش حضور داشته باشن و اونو رصد کنن. وقتی میگم آی دی ندارم، برام از فواید عجیب و غریب اینستا حرف میزنن تا بودنشون در این محیط رو توجیه کنن. اما من فقط میگم به استرسش نمی ارزه. محیط سالم و آرامش بخشی نیست.
    ببخشید اگه طولانی گفتم.
    پاسخ:
    من تا جایی که فهمیدم ایرانی‌ها توی یک چیز خوب با هم دیگه اتحاد دارند اون هم مسخره بازی و تیکه پرونی پای پست‌ها است که بیشتر بخندند یا با خودنمایی لایک بیشتری برای کامنت‌هاشون جمع کنند
    و الا در حالت عادی در حال جدل و فحاشی و دعوان

    این فضا باعث شده هر کس و ناکسی
    هر با سواد و بیسوادی
    منبری پیدا کنه برای حرف زدن
    هر فردی با هر درجه فرهنگی و تقوا و سواد خودش رو صاحب نظر بدونه و این بزرگترین آسیب این فضا است.
    سلبریتی‌ها کی میتونستند حرف بزنند؟ این شاخ‌های اینستا کی توان معروف شدن داشتند؟
    این فضاها کمک‌شون کرد و این فضا به شدت میتونه بحران آفرین باشه که با یک شایعه یا یک تقطیع ذهن‌های مردم رو درگیر کنند.
  • دچارِ فیش‌نگار
  • تهش میشی مومن نسب؟
    پاسخ:
    تهش یه روز هر چی کامنت بدی برای من نمیاد 
    چون بلاک شدی
  • دچارِ فیش‌نگار
  • شایدم بشی رائفی بور :)
    پاسخ:
    حِسّت نیست
    اجمالت، تفصیل زیادی نیاز داره. هر یک از مقوله هایی که توی پستت بهش اشاره کردی خودش نیاز به پست جدا داره.
    پاسخ:
    باید خیلی کار بشه
    من دارم ایده میدم برید روش کار کنید
  • جَوونِ تنها
  • اینستاگرام میدان (زمین) دشمنه...
    به آدم حس دفاع مقدس دست میده...
    کل دنیا vs ایران و در ایران هم عده ی کمی کار فزهنگی میکنن...
    خیلی شبیه دفاع مقدسه شایدم دفاع مقدس باشه...
    بازم رپ میخوای گوش بدی!؟ 😂😂
    پاسخ:
    تا ما رو کامل از صراط منحرف نکنی دست از وسوسه بر نمی‌داری
    دقیقا اینستا شده منبر برای هرکسی که فکر میکنه سخنرانه:/
    بیدار میشن استوری میزارن ،آب میخورن استوری میزارن ،دستشونو تکون میدن استوری میزارن، اصلا حال آدم بهم میخوره از این همه کارای سطحی که میخوان همه بفهمن آی ایهاالناس من با فلانی بهم زدم بعد همه میان تو لایو میگن چرا و نظر میدن فرداش میاد میگه باهم آشتی کردیم اینم کادو دوباره یه سری کامنت آخه چیَن اینا خدایی؟
    من خودم ندارم ولی توی گوشی اطرافیان که میبینم هر بچه ای میاد پست میزاره و اداعاش میشه واقعا تاسف میخورم
    به نظر منم فضای درستی برای تبلیغ دینی نیست چون الان با یه جریانی رو به رو شدیم مثل اینایی که با حجاب وکلی آرایش عکس میزارن بعد مردم زیرش مینویسن بانو الماس دعا و چقدر حجاب به شما می آید و ازین چرت و پرتا:/

    پاسخ:
    یک روز رفته بودیم رستوران دو ساعت علاف بودیم که میز خالی بشه بشینیم
    یک خانومی جای غذا خوردن فرت و فرت از غذا عکس می‌گرفت.
    موافقم!
    من خودم خداروشکر بیشتر درگیر بلاگ خوانی هستم. اما یه آیدی دارم که وقتی توی اینیستاگرام سرمیزنم بشدت پشیمون میشم. هر پستی که توی قسمت جستجو بالا اومده رو نگاه میکنم نوشته: فلان بازیگر چی گفت. فبهمان بازیگر در سوگ فلانیش نشست. این چیکار کرد. اون فلان کرد! بعد با خودم میگم خوب که چه؟! چی بهم اضافه کرد؟
    جدیدا هم با تبرج خیلیی روبروشدم. خانم های به اصطلح با حجابی که ...
    نمایش گذاشتن که دین دار و بی دین نداره!
    یه روزی داشتم فکر میکردم به قول محمد شخصیت سریال گاندو، اونجا زمین دشمنه!
    پشت های روشنفکری که فقط نشون از تخریب دین و بی حیایی بیشرمی و ... داره. هرکسی هم که از خونش قهر میکنه کلیپ طنز و همین سرکاریا میسازه. واقعا فضای بشدت هرز رفته ایه. بشدت! من غصه نسل جوونی که هم سن و سال خودم هستن رو میخورم که چنان درگیر این تجمل و فضای مبتذل میشن.
    پاسخ:
    اصلا یک سری صفحات هست فقط عکس چادری‌های ژیگول رو میزارند، در واقع همان صنعت مدلینگ ولی با چادر و حجابش رو رقم میزنند.
    نه تنها زمین دشمنه، اگر زمین ما هم بود با همین شباهت ذاتی، یعنی تصاویر بزرگ و متون کوچک، باز هم زمین دشمن میشد، چون ذات این شبکه اجتماعی تباه کننده است.
    تباه کننده ای که به خوبی پیش رفته!
    نمیدونم به روبیکا و بخش روبینو سرزدید یا نه؟! اونجا دست کمی از اینیستاگرام نداره. فقط یکم کمتر!
    ما تو زمین دشمن نمیتونیم دشمن رو بزنیم!
    خیلی خوب میشه از برنامه جدید کلاب هاوس هم بنویسید
    پاسخ:
    تنها فرقش اینه قوانین اسلامی داره و مسائل جنسی رو حذف می‌کنه و عکس و فیلم حاج قاسم رو میتونیم بزاریم، و الا به خاطر ماهیتش باز همون حالت اینستاگرام رو پیدا میکنه.
    می‌خوام یکی درباره خود فضای مجازی بنویسم که کلاب هاوس هم در بر میگیره
  • مریم غلامی
  • من همیشه ب فضای ایناستراگرام دسترسی داشتم چند وقت پیش برای یه آزمونی یک ماهی حذفش کردم وقتی دوباره نصب کردم همینطور ک داشتم استوری هارو میدیدم ب این فک کردم ک تو این یک ماه هیچی رو از دست ندادم و چقدر بی محتوا و وقت گیره این برنامه الان فقط چندتا پیج آموزشی مرتبط با رشتمو فقط استوری هاشون رو چک میکنم و چندتا پیج ک میدونم مطالب خوبی داره و بقول شما نمیتونم کسایی ک استوری های چرت و مضخرفی دارن رو ان فالو یا بلاک کنم، در مورد تبلیعات دینی بنظر من اینستاگرام جای متنهای کوتاهه بیشتر افراد ازکتاب فراری و راحت طلب هستندحال خوندن متن های طولانی رو ندارن اگه کوتاه باشه خیلی بازدهی بیشتری داره
  • وایت بلست پنل
  • واقا مفهومی و عالی بودش مطالب مفیدی بودش
    پاسخ:
    قربانت
    ممنونم مطالعه کردی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.