سکوت

مرغ سحر ناله کن

روزانه نویسی اول 99

يكشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۵۴ ب.ظ

 کتاب ابن مشغلۀ نادر ابراهیمی چشمان من را باز کرد و یاد داد که اگر می‌خواهم نویسنده شوم از همین حالا حواسم به پول و درآمد مالی باشد تا این قدر به این شاخه و آن شاخه برای دو قران پول نپرم. اگر نادر ابراهیمی از همان ابتدا منبع درآمد درستی پشت سرش بود می‌توانست کارهای بیشتری بکند و تاثیر بیشتری داشته باشد. کتاب‌های بیشتری بنویسد و تحقیقات بیشتری در زمینه آموزش نویسندگی داشته باشد.

کتاب لوازم نویسندگی که قرار بود جلدهای متعددی داشته باشد به یک جلد متکی نمی‌ماند. البته دو کتاب دیگر یعنی مینیمالیسم دیجیتال و کار عمیق از کارل نیوپورت هم نگاهی کردم، داد می‌زد می‌خواهد حرف‌هایش را در 700 صفحه کش بدهد و عمر مابقی‌ام را هدر. این را بعد از فرضیه اولیه و با خواندن نظرات به نظریه تبدیل کردم که حرف‌هایش را خیلی زودتر می‌تواند بزند.

کل دو کتاب را می‌شود در چند جمله تمام کرد: مینی‌مالیسم دیجیتال یعنی ساده سازی و استفادۀ صحیح از تکنولوژی که تمام زندگی انسان امروزی را در برگرفته. همان چیزی که من دائم می‌گویم اینستاگرام‌تان را پاک کنید. در مینی‌مالیسم دیجیتال می‌گوید اصلاح کنید و فقط چیزهای ضروری را باقی بگذارید، اما جالب این که ماهیت اینستاگرام مثل مردابی است که خواه نا خواه، یک کلیک سهوی روی صفحۀ سرچ باعث می‌شود حداقل نیم ساعت آن جا بمانیم.

کار عمیق هم خلاصه‌اش می‌شود، بزن همه را دک کن، بشین با تمرکز خیلی زیاد یک جا و بدون مزاحمت کارت را انجام بده. باورتان نمی‌شود که می‌شود با کامل نخواندن دو کتاب خلاصه‌اش را نوشت؟ بروید و بنشینید کلش را بخوانید تا به حرف من برسید.

سینما این روزها از زیر در نگاهم می‌کند. انگار یک بلندگو مثل پلیس‌های فیلم‌های هالیوودی دستش گرفته و می‌گوید یادت است از بچگی دیوانۀ فیلم بودی؟ یادت است چه قدر وحشیانه عاشق هنری؟ بعد ضربۀ آخر را می‌زند: به نظرت این علاقه تصادفی در تو وجود دارد؟

و این چند روز برویم برای نوشتن چند نقد فیلم از فیلم‌های امسالی و اسکاری.

  • جواد انبارداران

نظرات (۱۵)

ابن مشغله و ابولمشاغل کتاب های فوق العاده خوب که خوندنش خیلی به آدم انگیزه نگاه و هدف مند بودن رو میده چون زندگی واقعی خود نادر هم هست خیلی خوبه... البته نادر با کتاب آتش بدون دود به ادبیات داستانی ایران اوجی داده که نمیشه گفت کم کار کرده........

این همهعلاقتون به سینما و دنیای فیلم جالبه

پاسخ:
آتش بدون دود رو هم حتما باس بخونم
زندگی، زندگی نمیشه اگر بمیرم و آتش بدون دود رو نخونده باشم
  • رفیقِ نیمه راه
  • انشاءالله کتاباتو بخونیم ^_^
    منم یه سناریو زده بود به سرم برا دفاع مقدس ولی چه فایده!؟ -_-
    پاسخ:
    بنویسش
    سازنده اش رو خدا میرسونه

    اگر بتونم کدنویسی جاوا و اندروید یاد بگیرم میتونم یه کارایی بکنم
    منم تابستون گذشته نشستم کتاب داستان نویسی dummies رو خوندم و خلاصه نویسی کردم،چندتا یی هم ایده داشتم که یادداشت کردم،ولی به مرور زمان اولویت هام تغییر کرد و [فعلا] دنباله ایده هامو رها کردم...
    پاسخ:
    کتاب های دامی رو چندتاییش رو دیدم خوب نبودند. از ایناست که میگه بفروشیم به مخاطب، فکر کنه یاد گرفته ولی یاد نگرفته :/. حالا داستان نویسی‌ش رو ندیدم.
    به هر حال، حالا پشیمونی از این که چرا اون قضیه رو رها کردی؟
  • علی‌رضا گلرنگیان
  • ابن مشغله را پارسال شروع کرده بودم و چند روز پیش تمامش کردم!
    «آدم را کلّه شقی هایش می سازد!» این جمله از ابن مشغله خیلی به دلم نشست.
    پاسخ:
    و بعد تصمیم گرفتی کله شق باشی و برای عقیده و آرمانت بجنگی و خودت رو برای خودت پیش هر کسی کوچیک نکنی و...
    حالا با این همه کله شقی چرا این قدر طول کشید تموم کردنش :/؟
    کتابخونه ی شما بازه؟
    پاسخ:
    نه والا
    باز نبود دیگه

    رفتم دم کتابخونه
    یک ماهه دو تا کاغذ روش زدن: اعضای محترم، کتابخانه امروز تعطیل است
    فقط از یک ماه پیش امروز دیدمش که به خاطر بارون کاغذ چروکیده شده بود

    می‌ترسم باز کنه و من نفهمم
    و این 9 تا کتاب، برام جریمه کنتور بندازن
  • علی‌رضا گلرنگیان
  • آقا سید برای شروع برنامه نویسی، زبان پایتون از همه بهتره. در واقع کار کردن با پایتون برای رسیدن به زبان های قویتر، مثل اینه که شما اول با یه پیکان رانندگی یاد بگیری، بعد کم کم بری سوار تانک بشی!
    پاسخ:
    پس بهتر بود اسمشو میزاشتند پیکان جای پایتون :))
    سلام، سال نوتون مبارک :)
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    سال تو شما هم پر برکت و بندگی
    هه هه
    من و داداشم و بابام، مجموعا سیزده تا کتاب مقروضه داریم که بیش از سه ماه جریمه خوردن تا قبل از کرونا
    پاسخ:
    پس شما همونایی هستید
    که کتاب های جلد یک بینوایان رو برده بودید و من توی قفسه چندتا جلد 2 و 3 پیدا کردم
    بزار بمونه
    روز کتابخوانی ببری رایگان در میاد و جریمه رو میبخشن
    خب منم قصد دارم همینکارو بکنم
    تا 24 آبان
    پاسخ:
    نه تو رو خدا
    من شوخی کردم
    این کار عین جنایته
  • علی‌رضا گلرنگیان
  • در جواب پیام قبلی...
    آخه من خیلی کلّه شق نبودم!

    و پیام بعدی...
    البته مبالغه کردم و پایتون هم قدرتمنده، اما نه در حد جاوا.
    پاسخ:
    خُب حالا اگر کار کردی من طرح بدم شما بساز این قدر نیاز نباشه توی برنامه نویسی زجر بکشم
  • علی‌رضا گلرنگیان
  • از کسی پرسیدن کامپیوتر چقدر سرت میشه؟ گفت همه شو بلدم. گفتن خب حالا روشنش کن، گفت البته بلدم، ولی نه در اون حد! :)
    پاسخ:
    پس بحث پیکان و تانک و اینا چی؟ :/
    من گفتم الآن خالابانی! :D
  • علی‌رضا گلرنگیان
  • :)
    توصیه میکنم برنامه ی اندرویدی SoloLearn رو از کافه بازار دانلود کنید. یک برنامه ی فوق‌العاده برای یادگیری برنامه نویسی که برای هر زبان، تمرینات عملی فراوانی داره. ضمنا، خودش هم قابلیت اجرای کد ها رو داره.
    راستی فضولی نباشه... چطور شد که از سینما و فلسفه رسیدین به برنامه نویسی؟ عجب روح بیقراری دارین! عین خودم.
    من که از ماه قبل کتاب گرفتم و نمیتونستم برم. پیام دادن که تا 15 فروردین مهلت تحویل دادنش تمدید شده.

    به نظرم فیلم jojo rabbit میتونه یک انتخاب خوب برای شما باشه (چون میدونم نقد دینی میکنید.) به عنوان اولین نقد البته باید اطلاعات تاریخیتون خصوصا جنگ جهانی دوم خیلی خوب باشه .

    برای بازیسازی هیچ حرفی ندارم فقط فکر کنم یک بازی رو با استفاده از نرم افزار ها درست کنین که البته باید به زبان ها مسلط باشین ولی فکر نکنم جاوا زبان مناسبی باشه .
    پاسخ:
    میبینمش
    ممنونم
    سلااام
    اعیادک مبروک
    خب اگر نمیرفت سر کار های مختلف و از اول تامین بود این قدر پخته و با انگیزه نمیشد
    مینیمال درباره مینیون هاست؟!؟!
    بازی سازی فلسفی شی شی هه؟!؟!
    پاسخ:
    سلام
    مخالفم
    ابن سینا و ملاصدرا عالمانی هستند که از ابتدا از طرف خانواده تأمین مالی بودند و بدون نگرانی فلسفۀ خودشان را نوشتند.
    مینیمال یعنی استفادۀ حداقلی از امکانات و دوری از تجملات. مینیمال مقابل ماکسیمال قرار میگیره. توی این مکتب معتقدند هر چی بتونیم از زندگی کم کنیم و فقط موارد ضروری رو بزاریم زندگی بهتری خواهیم داشت.
    این که یک بازی بسازیم که محتوای آموزش فلسفی برای کودکان داشته باشه
    خب تامین مالی بودند که این شدند اگر نه بهتر میشدند

    ممنون نمیدونستم

    خب برای این کار مثل همون فبک باید از متخصص تربیت کودک استفاده بشه وگرنه یه چیز چیپی میشه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.